راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد / هیچ سیاستی برای محدودیت‌ روی پلتفرم‌های بین‌المللی اتخاذ نکرده‌ایم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که وزارتخانه تحت مدیریت او هیچ سیاستی مبنی بر محدودیت پلتفرم‌های بین‌‌المللی اتخاذ نکرده و در این زمینه هر اتفاقی در حال رخ‌دادن است، مربوط به تصمیمات گذشته است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (۸ شهریور) همزمان با برگزاری مراسم افتتاح پروژه‌های این وزارتخانه به مناسبت هفته دولت پاسخگوی خبرنگاران بود.

زارع‌پور در پاسخ به «راه‌پرداخت» در مورد این موضوع که برخی کارشناسان باور دارند تا زمانی که تکلیف مواجهه با سایت‌ها و پلتفرم‌های پربازدید بین‌المللی مشخص نباشد، توسعه فیبر نوری در نهایت باعث نمی‌شود کاربران نهایی به اینترنت باکیفیت و پرسرعت دسترسی داشته باشند، گفت: «قدم به قدم در این زمینه پیش خواهیم رفت. اصل مسئله وجود زیرساخت ارتباطی است که باید حل شود.»

او ادامه داد: «تصمیماتی در دسترسی به سرویس‌های مختلف در گذشته گرفته شده و ما هم در آن نقشی نداشته‌ایم  و این تصمیمات قابل بازبینی در چارچوب‌های نظام است. اگر در این زمینه نیاز به بازنگری باشد، حتما انجام می‌شود. فعلا وظیفه ما این است که زیرساخت‌ ارتباطی کشور را تقویت کنیم و توسعه بدهیم تا یک شبکه پرسرعت و باکیفیت در اختیار مردم گذاشته شود که بتوانند نیازهای روزمره خود را برطرف کنند.»

زارع‌پور در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اختلالات روی اینستاگرام و اعلام نظر برخی کارشناسان که این اختلالات عمدی است، توضیح داد: «هیچ سیاست جدیدی در مورد پلتفرم‌ها نداریم و هر اتفاقی در حال رخ‌دادن است، مربوط به تصمیمات گذشته است که می‌تواند در نوع خود بازنگری شود. در مورد اینستاگرام باید بگویم که ما برای اینکه کیفیت برخی از پلتفرم‌ها را تضمیمن کنیم از لینک‌های اختصاصی استفاده می‌کنیم؛ یعنی یک‌سری لینک‌ها به صورت مجزا برای یک پلتفرم خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ برای اینکه ترافیکشان قفل نشود»

او تاکید کرد: «اگر همین لینک قطع شود، طبیعتا جای دیگری یا سرویس دیگری متأثر نمی‌شود و فقط همان پلتفرم متأثر می‌شود. به همین خاطر یکی از لینک‌های ما در همان دو هفته پیش مشکل پیدا کرد و طبیعتا اختلال مقطعی روی اینستاگرام داشتیم که رفع شد.»

اما زارع‌پور در مراسم افتتاحیه پروژه‌های وزارت ارتباطات، پاسخ‌هایی هم به انتقادات دولت گذشته از سخنان رئیس‌جمهوری داد.

زارع‌پور با انتقاد از برخی رفتار‌های ناجوانمردانه گفت: «توسعه زیرساختی نیاز به منابع دارد. ما تلاش کردیم دولت دست در جیب خود کند و بودجه‌ای را در اختیار اپراتورها و وزارت ارتباطات قرار بدهد تا بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. در لایه‌هایی از شبکه ارتباطی کشور نیز کارهای خوبی انجام شده؛ هرچند که سر آنها نیز بحث‌هایی وجود دارد. مثلا گفتند ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت وصل شدند، در حالی که پس از بررسی‌های ما این عدد زیر ۸۰ درصد بود اما هیچ وقت انتقاد نکردیم.» 

او ادامه داد: «یکی از مدیران کل استان‌ها زمانی که من سرکار آمدم گزارشی به من دادند که حکایت از اتصال 98درصدی داشت، اما نتیجه بررسی ما چیزی حدود ۵۸درصد بود. ایرادی به مدیر عالی وزارتخانه نیست، اما اگر زیرساخت اینترنت گل و بلبل بود تصاویر بچه‌هایی که در دوران کرونا روی کوه دنبال پیدا کردن آنتن بودند چه بود؟ اگر همه چیز گل و بلبل بود چرا مردم از شبکه شاد که زیرساخت داخلی بود گله داشتند؟»

زارع‌پور تاکید کرد: «دوستان در فرمایشاتی که دارند، قدری بحث‌های کارشناسی و منطقی را در نظر بگیرند. اخلاق من تخریب گذشته نیست و اعتقاد دارم تمام مدیران، مدیران جمهوری اسلامی ایران هستند. اگر مردم ببینند هر فردی که می‌آید می‌گوید مدیر قبلی کاری انجام نداده است، با خودشان می‌گویند پس چه کسی در این چند سال کار کرده است؟ کار خوب را باید گفت و انتقاد را باید گذاشت برای جلسات خصوصی. اما چون دوستان از دیروز ناجوانمردانه بحث‌هایی مطرح کرده‌اند من درباره آن صحبت کردم.»

او اعلام کرد که دولت سیزدهم تمام‌قد ایستاده تا مشکلات موجود در لایه‌های مختلف حوزه ارتباطات را حل کند و در دهه فجر امسال، ۷۰درصد به ظرفیت زیرساخت کشور اضافه می‌شود که این کار با تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی انجام می‌شود.

 زارع‌پور همچنین در ادامه بر نیاز تغییر تعرفه‌های ارتباطی تاکید کرد. او با انتقاد از ثابت ماندن تعرفه در دوره‌های گذشته اعلام کرد: «می‌گویند در آن سال‌ها سرکوب تعرفه‌ای نداشتیم، پس چطور ۲ اپراتور بزرگ کشور پرونده هزار و صد میلیارد تومانی در تعزیرات دارند. این پرونده مربوط به جریمه اپراتورها برای افزایش حداقلی در قیمت بسته‌ اینترنت است. اگر اسم این سرکوب تعرفه‌ای نیست، پس چیست؟ آیا رواست با سیاسی‌کاری و محبوب ماندن، تعرفه را پنج سال ثابت نگه داریم و در نهایت منجر به این شود که توسعه اتفاق نیفتد.»

او  گفت: «در پنج سال گذشته اتفاقی در بخش تعرفه‌ها نیفتاده است. تنها اتفاق در این زمینه در دولت سیزدهم این بود که برخی بسته‌هایی حذف شد که زیر کف قیمت مصوب بودند.» 

او ادامه داد: «به هر حال اگر منابع مالی برای اپراتورها فراهم نشود، این صنعت امکان توسعه نخواهد داشت. براساس گفته‌های اپراتورها ظرفیت‌های شبکه‌ آنها به نقطه اشباع رسیده است. ما روی مدلی کار می‌کنیم که در کنار توسعه مشکل جدی هم برای کاربران به وجود نیاید. تغییر در تعرفه‌ها هم منوط به افزایش کیفیت است. اپراتورها باید از محل منابع داخلی کیفیت را افزایش دهند.»

همچنین زارع‌‌پور یادآور شد که قرار است به زودی یک بسته حداقل ۶۰ گیگی بلندمدت از طرف اپراتورها تعریف شود. به گفته او اپراتورهای موبایل باید ظرف یک هفته آینده با سازمان تنظیم در این زمینه به تفاهم برسند تا این بسته‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.