راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نسل جدید را دریابید / آمارها و روندهای صنعت خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۲

همه‌گیری رفتار خرید مصرف‌کننده را برای همیشه متزلزل کرده است. با این حال، پس از دو سال الگوهای رشد غیرقابل پیش‌بینی و بازارهای بی‌ثبات، انتظار می‌رود در آینده نزدیک به ثبات نسبی برسیم. مخارج خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک در سراسر جهان تثبیت می‌شود، عادات خرید مستحکم می‌شود و سازگاری برای شرکت‌ها بسیار مهم خواهد بود.

با کاهش ریسک از طریق تنوع بخشیدن به جریان‌های درآمد در شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی، معرفی گزینه‌های رضایت‌بخشی که برای مصرف‌کنندگان انعطاف‌پذیر و راحت هستند یا ایجاد تجربیات منحصربه‌فرد و دائم در حال تغییر در فروشگاه‌ها برای بازگرداندن مشتری، تنها خرده‌فروشانی که منعطف می‌مانند و مرزهای نوآوری را گسترش می‌دهند، برنده خواهند بود. اینسایدر اینتلجنس با توجه به پیش‌بینی جهانی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۲، نگاهی به روندهای تأثیرگذار بر صنعت خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک انداخته است.


هم فروشگاه فیزیکی، هم فروش آنلاین


خرده‌فروشی در سراسر جهان با رشد پنج‌درصدی سالانه به ارزش بیش از ۳۳/۲۷ تریلیون دلار در انتهای سال ۲۰۲۲ خواهد رسید. اگرچه انتظار می‌رود رشد مخارج تجارت الکترونیک به میزان قابل توجهی کاهش یابد، این کانال همچنان بیش از ۲۰ درصد از کل خرده‌فروشی جهانی را تشکیل خواهد داد. بازگشت دوباره خرده‌فروشی به فروشگاه‌ها در سال گذشته، گواهی بر انعطاف‌پذیری آن است و نشان می‌دهد تسلط تجارت الکترونیک بیشتر از حد مورد انتظار زمان می‌برد.

مصرف‌کنندگان به محض بازگشت به فروشگاه‌ها تغییرات خود را به‌سرعت به بازار تحمیل کردند. در واقع، فروش در فروشگاه‌ها با ۲/۸ درصد افزایش در سال گذشته به ۰۹/۲۱ تریلیون دلار رسید و بیشتر از مقداری است که در سال ۲۰۱۹ خرج شده بود. الگوی کاهش فروش در سال ۲۰۲۰ و رشد ناگهانی در سال ۲۰۲۱ تقریباً در همه جهان دیده شد، ولی امسال خاورمیانه و آفریقا و آسیای جنوب شرقی رشدی پایدار را شاهد بودند. همچنین امسال، فروش تجارت الکترونیک در سراسر جهان برای اولین بار از پنج تریلیون دلار فراتر خواهد رفت که بیش از یک‌پنجم کل فروش خرده‌فروشی را شامل می‌شود.


فناوری در صنعت خرده‌فروشی


خریداران در سال ۲۰۲۲ به فروشگاه‌ها بازگشتند و انتظار دارند خرده‌فروشان ابزارهایی را ارائه دهند که تجارب خرید دیجیتالی و فیزیکی را به یکدیگر متصل می‌کند، مانند گزینه‌های پرداخت با کد کیوآر. یک نظرسنجی نشان داد که خرید کردن تجربه‌ای لذت‌بخش است و باعث می‌شود تقریباً ۳۵ درصد از آمریکایی‌ها خرید در مکان‌های حضوری را ترجیح دهند. کافی است فروشگاه‌ها خود را با راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری تجهیز کنند.

تقریباً ۶۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی حداقل یک بار در سال ۲۰۲۱ از یک برند D2C خرید کرده‌اند. در حالی که ۶۵ درصد گفته‌اند قصد دارند در سال ۲۰۲۲ از یک نام تجاری D2C خرید کنند.

همچنین انتظار می‌رود واقعیت مجازی نقش مهمی در اتصال تجربه‌های خرید فیزیکی و دیجیتالی داشته باشد؛ خریداران را در فروشگاه با فعالیت‌های تعاملی جذب کند و آنها را در خانه با آزمایش محصولات مجازی درگیر کند. فعالیت‌های موضوعی مانند فروشگاه پرچم‌دار هری پاتر در شهر نیویورک که دارای فعالیت‌های تعاملی همچون پرواز با جارو بر فراز قلعه هاگوارتز است، چیزی را ارائه می‌دهد که تجربیات آنلاین نمی‌توانند. خرده‌فروشانی که سرگرمی را با احساس فوریت ترکیب می‌کنند، مانند کالاهای با زمان محدود، بازگشت مشتریان را تضمین می‌کنند.


تقاضا برای تحویل در همان روز


رونق تجارت الکترونیک به دلیل همه‌گیری تقویت شد و حالا مصرف‌کنندگان انتظارات خود را در مورد سرعت دریافت سفارش‌های آنلاین بالا برده‌اند. بسیاری برای تحویل همه‌ چیز؛ از خواروبار ضروری گرفته تا لوازم سرگرمی در قرنطینه به استاندارد طلایی حمل‌ونقل آمازون متکی بودند و خرده‌فروشان رقیب در حال جبران هستند.
در سال جاری انتظار می‌رود خرده‌فروشان مشارکت خود را با پلتفرم‌های تحویل یک‌روزه توسعه دهند تا به خواسته‌های مشتریانی که به خریدهای لحظه‌آخری یا فوری عادت کرده‌اند، کمک کنند.


رونق تجارت اجتماعی با تیک‌تاک


الگوریتم‌هایی مانند فید تیک‌تاک و گزینه خرید اینستاگرام به‌عنوان ابزاری برای کشف در رسانه‌های اجتماعی، جایگزین تبلیغات هدفمند و محتوای ارگانیک برندها و اینفلوئنسرها می‌شوند. بر اساس نظرسنجی وارسی در اوت ۲۰۲۱ صفحات و ویدئوهای پرطرفدار در میان برترین مکان‌هایی بودند که کاربران تیک‌تاک در سراسر جهان محصولاتی را در دسته‌های غذا و نوشیدنی، کالاهای لوکس و خودرو کشف کردند.

در سال ۲۰۲۲ هیچ نشانه‌ای از کاهش روند تجارت الکترونیک ویروسی مشاهده نمی‌شود؛ به‌خصوص که بازاریابان به دنبال سرمایه‌گذاری روی آن هستند. مطالعه‌ای که توسط هریس پل و اسپروت سوشال انجام شد، نشان داد که در حال حاضر ۷۳ درصد از کسب‌وکارها کالاهای خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی به فروش می‌رسانند. انتظار می‌رود این تعداد در سه سال آینده به ۷۹ درصد افزایش یابد.


چرا پایداری در خرده‌فروشی رو به افزایش است؟


جمعیت رو‌به‌رشدی از خریداران جوان‌تر در حال ورود مستقیم به بازار مصرف هستند؛ جمعیتی که اولویت را به برندهایی می‌دهند که مسئولیت اجتماعی و زیست‌محیطی را در مدل کسب‌وکار روزمره خود جای می‌دهند. میلنیال‌ها اکنون ۶۰۰ میلیارد دلار قدرت خرج کردن دارند، در حالی که توان مالی نسل زد ۱۴۰ میلیارد دلار است.

به همین دلیل است که پایداری که دیگر صرفاً یک کلمه کلیدی نیست، برای نحوه پاسخگویی خرده‌فروشان به تغییر انتظارات مصرف‌کننده در مورد منبع، بسته‌بندی و تحویل محصول، حیاتی خواهد بود. برندهای پایدار D2C در حال حاضر در مسیر درستی قرار دارند و شیوه‌های خرده‌فروشی پایدار را اجرا می‌کنند.

راه‌اندازی فروشگاه‌های کوچک و کارآمدتر از نظر مصرف انرژی و تنوع بخشیدن به شرکای زنجیره تأمین خود برای گنجاندن منابع محلی بیشتر و معرفی مدل‌های اجاره و اشتراک می‌تواند به خرده‌فروشان در جذب نسل‌های جدید کمک کند. شرکت‌های سنگین‌وزن D2C مانند آل بردز و واربی پارکر، شرکت‌هایی که اخیراً در فهرست سهام شرکت‌های سهامی عام قرار گرفته‌اند، با چالش افزایش سود مواجه خواهند شد و در عین حال به اصل خود وفادار می‌مانند.

با این حال این تلاش‌ها نتیجه خواهد داد؛ طبق گزارش دیفیوژن، تقریباً ۶۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی حداقل یک بار در سال ۲۰۲۱ از یک برند D2C خرید کرده‌اند، در حالی که ۶۵ درصد گفته‌اند قصد دارند در سال ۲۰۲۲ از یک نام تجاری D2C خرید کنند.

منبع کارنگ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.