راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تسکا به‌دنبال ایجاد تحول در صنعت فناوری اطلاعات

در گفت‌وگو با فرزاد مقدم، مدیرعامل تسکا درباره چشم‌انداز این شرکت مطرح شد.

ابوالفضل رجبی / تسکا یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای نوین فناوری اطلاعات و پرداخت الکترونیکی در کشور است که طی ۱۰ سال فعالیتش توانسته به یکی از بازیگران جدی این حوزه تبدیل شود؛‌ شرکتی که بزرگ‌ترین هدفش چابکی و ارتقای سطح کیفی و بهره‌وری خدمات به مشتریان است و اکنون بیش از ۶۰۰ مشتری در کسب‌وکارهای بزرگ، متوسط و کوچک در کشور دارد. در گفت‌وگویی که با فرزاد مقدم، مدیرعامل تسکا داشتیم، درباره مهم‌ترین اقدامات اخیر شرکت و برنامه‌هایی که تا پایان سال دارند، گفت‌وگو کردیم و به چالش‌هایی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند نیز پرداختیم.

مقدم می‌گوید رگولاتور دست‌و‌پای نوآوران را در کشور بسته و آن‌قدر رویکردش در این سال‌ها سخت‌گیرانه بوده که روندهای ایجاد خلاقیت در اکوسیستم نوآوری کشور به اشکال مختلف کور شده است. با این همه، او نوآوری را در گرو ایجاد فضایی برای خلق ایده‌ها می‌داند و تأکید می‌کند مرکز تولید و نوآوری تسکا به‌دنبال ساخت چنین بستری برای افراد مستعد است. مدیرعامل تسکا می‌گوید چشم‌انداز تسکا ایجاد تحول در صنعت فناوری اطلاعات با بومی‌سازی دانش و ایجاد نوآوری در خدمات و فرایندهاست. در ادامه گفت‌وگو با فرزاد مقدم را می‌خوانید.


حفظ و توسعه برند دانشی تسکا


فرزاد مقدم ابتدا درباره نگاه تسکا به مقوله خلاقیت و نوآوری در کسب‌وکارها صحبت می‌کند و در این‌باره می‌گوید: «ما در هیئت‌مدیره تسکا معتقدیم برای ایجاد خلاقیت در مجموعه، نیاز داریم که دائماً افراد خلاق‌تر و چابک‌تر وارد مجموعه شوند، چون اگر بنا بر تغییر باشد، این افراد توان انجامش را دارند. به‌طور کلی برای وجود خلاقیت در هر مجموعه‌ای، نیاز است درهای آن شرکت به روی افراد و ایده‌ها باز باشد. این طرز تفکر باعث شد به سمت تأسیس مرکز نوآوری تسکا برویم؛ زیرا حوزه‌های گوناگونی هستند که ما علاقه‌مندیم به آنها بپردازیم؛ بیگ‌دیتا، هوش مصنوعی و سایر حوزه‌هایی که می‌دانیم آینده را رقم خواهند زد.»

طبق گفته‌های او، تسکا در طول سال‌های فعالیتش تلاش کرده‌ ساختار نیروی انسانی خود را به لحاظ دانشی و همچنین برند تسکا را به‌عنوان مرجع دانشی این حوزه گسترش دهد و شرکتی دانش‌محور باشد که از نوآوری و فناوری در رشد و توسعه خود پیروی می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: «مسائلی چون پشتیبانی و مراقبت از مشتری، پیاده‌سازی استانداردهای نوین در فرایندهای ساختار سازمانی، تمرکز بر سرمایه‌ انسانی، تثبیت جایگاه خود به‌عنوان یکی از بازیگران مهم بازار و راه‌‎اندازی مرکز تولید و نوآوری تسکا با هدف توسعه و ارتقای ظرفیت زیرساخت از مهم‌ترین دستاوردهای چند سال اخیر تسکا بوده است.»


مرکز تولید و نوآوری؛‌ در قامت یک آکادمی


مدیرعامل تسکا در ادامه درباره راه‌اندازی مرکز تولید و نوآوری تسکا صحبت می‌کند: «در سال ۱۳۹۸ اقدام به ساخت مرکز تولید و نوآوری تسکا کردیم تا هم مرکز خط تولید و مونتاژ تجهیزات خود را به آنجا انتقال دهیم و هم این فضا به مکانی برای بهره‌برداری و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته در زمینه مراکز داده هوشمند (Smart Data Center)، امنیت اطلاعات و همچنین به‌ شکل تخصصی در حوزه‌ فناوری‌های نوین تبدیل شود. همین‌جا بایستی این خبر را بدهم که در سال جاری این مرکز با هدف ارتقای فنی زیرساخت‌ها، دیتاسنتر هوشمند و سرویس‌های تسکا به بهره‌برداری می‌رسد و کار آن به ‌شکل رسمی آغاز می‌شود.»

مقدم درباره سهم تسکا از بازار فناوری اطلاعات کشور و نقش این شرکت در حوزه پرداخت الکترونیکی نیز صحبت می‌کند: «90 درصد کسب‌وکار تسکا در صنعت پولی و مالی کشور است که شامل ارائه راهکارهای یکپارچه مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و تأمین تجهیزات فعال مراکز داده (تجهیزات پردازشی، ذخیره‌سازی و زیرساخت شبکه و امنیت اطلاعات) می‌شود. 10 درصد دیگر کسب‌وکار تسکا نیز به حوزه پرداخت الکترونیکی مربوط می‌شود که با نام «پولام» در این حوزه فعالیت می‌کنیم. چون از ابتدا تمرکزمان بر حوزه پولی و مالی بوده، فعالیت در حوزه پرداخت الکترونیکی نیز برایمان جذاب بود و با راه‌اندازی پولام در این حوزه نیز شروع به فعالیت کردیم. شاید این حوزه بازار محدودی داشته باشد، ولی بازاری در حال رشد است و سعی داریم با راه‌اندازی مرکز نوآوری خود بخشی از خدمات‌مان در این حوزه را در این مرکز گسترش دهیم. اساساً بنیان شکل‌گیری تسکا راه‌حل‌محور بوده و ما این روند را در تمام حدود توسعه‌ای خود پیگیری کرده‌ایم. به نظرم صنعت پولی و مالی کشور تشنه دانش است و ما در توسعه دانش در کنار کسب‌وکارهای این حوزه قرار گرفته‌ایم و مشاوره به آنها همواره در اولویت ما بوده است.»


جنگ دائمی با رگولاتور


مقدم در رابطه با مهم‌ترین چالش‌هایی که تسکا تاکنون داشته است نیز صحبت و در این‌باره به چالش رگولاتوری اشاره می‌کند: «صمت، بانک مرکزی و شاپرک از رگولاتورهای حوزه فعالیت ماست که با آنها چالش جدی داریم. به زعم من چالش منابع انسانی نیز ناشی از همین رویکرد رگولاتورهاست. رویکرد رگولاتور آن‌قدر سخت‌گیرانه بوده که روندهای ایجاد خلاقیت در اکوسیستم نوآوری کشور به اشکال مختلف کور شده و همین رویکرد باعث شده تیم‌های خلاق مأیوس شوند. از همین روست که فضایی برای خلق ایده در کشور وجود ندارد و نیروهای انسانی کماکان جذب شرکت‌های خارجی می‌شوند. رگولاتور چالش‌های دائمی برای ما ایجاد کرده و رویکردش همچنان همین است.»

مدیرعامل تسکا درباره رویکرد تسکا در مواجهه با رگولاتوری نیز عنوان می‌کند: «ما با رگولاتور تعاملی نداریم، بلکه همچنان با آنها در جنگ هستیم. این مسئله امروز یک حقیقت است که ما در بحث توسعه خدمات حوزه فناوری اطلاعات هر روز درگیر چالش‌های برآمده از نهاد رگولاتور هستیم و این موضوع بخش عمده‌ای از توان و انرژی ما را طی این سال‌ها به خود اختصاص داده است. برای رسیدن به بلوغ در صنعت فناوری اطلاعات باید هزینه کرد، قبلاً بسیاری این هزینه را نمی‌پذیرفتند، اما اکنون همگی به این نتیجه رسیده‌اند که رگولاتور دست شرکت‌ها را بسته و مانعی برای نوآوری شده است. ‌رگولاتور با این رویکرد رانت گسترده‌ای همراه با رقابت ناسالم در این عرصه به وجود آورده و در این عرصه ما باید با رانت‌های موجود نیز مقابله کنیم.»

او در ادامه درباره چالش مهم دیگر تسکا که موضوع مهاجرت نیروی انسانی متخصص و نبود نیروی جایگزین است، صحبت می‌کند: «آینده شغلی و درآمدی به گونه‌ای است که افراد را به سوی مهاجرت سوق می‌دهد. خودمان به‌عنوان صاحب کسب‌و‌کار این آسیب‌ها را بیشتر از سایرین درک می‌کنیم. این معضل به‌خصوص در برخی صنایع مثل ما که کاملاً فنی و تخصصی هستند، اساسی‌تر است.»


تمرکز بر بهبود فرایندها


طبق صحبت‌های مقدم، تا پایان سال ۱۴۰۱، تمرکز اصلی‌ این شرکت روی برندینگ تسکا با رویکرد معرفی شرکت به‌عنوان یک برند قابل اطمینان است. همچنین بازطراحی ساختار سازمانی شرکت با هدف ارتقای چابکی و بهره‌وری سازمان، توسعه‌ کمی و کیفی سرمایه انسانی، تمرکز بر بخش‌های جدید بازار و مشتریان جدید، طراحی و توسعه‌ خدمات و سرویس‌های نوین، تمرکز بر فناوری‌های پیشرفته و استفاده از آ‌نها در مرکز تولید و نوآوری تسکا، تمرکز بر توسعه فناوری‌های نوظهور در حوزه امنیت داده و منابع پردازشی و ذخیره‌سازی اطلاعات از دیگر برنامه‌های مهم تسکا هستند.

مقدم می‌گوید که تسکا در سال‌های اخیر در کیفیت و سرعت و شکل پاسخگویی به مشتریان، ایجاد فرایندهای پشتیبانی از مشتری و همچنین در طراحی، اجرا و نظارت بر پروژه‌های زیرساخت تحولات چشم‌گیری داشته و با بررسی دقیق و گرفتن بازخورد، هم از سمت عرضه و هم تقاضا توانسته نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت خود را بر اساس همین موارد طرح‌ریزی کند. او در آخر چشم‌انداز تسکا را ایجاد تحول در صنعت فناوری اطلاعات با بومی‌سازی دانش و ایجاد نوآوری در خدمات و فرایندها می‌داند. همچنین این شرکت ورود به بازارهای بین‌المللی و توسعه برند تسکا در منطقه را جزو اهداف میان‌مدت خود قرار داده و امید دارد با بهره‌‎گیری از دانش و توانایی متخصصان داخلی، توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی و تجربه باارزشی که در صنعت فناوری اطلاعات دارد، بتواند به‌عنوان برندی قابل اعتماد در منطقه حضور داشته باشد. همچنین از اهداف بلندمدت تسکا، IPO شدن جهت افزایش سهم بازار و نیز توسعه بیش از پیش مجموعه است.  

منبع عصرتراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.