راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش راه‌پرداخت از جزئیات وضعیت وصول و برگشت چک‌ها در تیرماه / وصول بیش‌ از 90درصد چک‌های مبادله‌شده

بانک مرکزی آمار و اطلاعات مربوط به چک‌های بین‌بانکی در تیرماه امسال را منتشر کرده است. براساس گزارش بانک مرکزی، در تیر ۱۴۰۱ بیش از 586 هزار فقره چک به ارزش معادل 34 هزار میلیارد تومان برگشت‌ داده‌ شده که نسبت به ماه قبل، مبلغ چک‌های برگشتی 3درصد کاهش داشته است.

طبق داده‌های بانک مرکزی، از کل تعداد چک‌های مبادله‌شده در تیرماه 9.3 درصد برگشت‌ خورده که نسبت به اردیبهشت امسال تعداد آن ۰.2 درصد کاهش داشته است. همچنین از کل مبلغ چک‌های برگشتی در تیرماه امسال ۱۰.4درصد برگشت داشته، در حالی‌ که در خرداد امسال 10.9درصد چک‌های مبادله‌شده برگشت‌ خورده بود که نشان‌دهنده کاهش چک‌های برگشتی از لحاظ مبلغ و تعداد است.

همچنین در بین سایر استان‌های کشور، بیشترین آمار تعداد چک برگشتی مبادله‌ای مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و خراسان شمالی است و استان‌های گیلان، البرز، خوزستان، گلستان و مازندران پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل تعداد چک‌های مبادله‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان استان‌های کشور، در استان تهران بیشترین حجم چک ردوبدل شده است؛ بیش از ۱.۹ میلیون چک از مبادلات کل کشور در تهران شکل‌ گرفته و سهم پرداخت‌های وصول‌شده در این استان تقریباً بالاترین حد را در میان سایر استان‌های کشور دارد.

بر این‌ اساس 172هزار و 40میلیارد تومان چک مبادله شده که تقریباً ۵۱.۹ درصد از کل ارزش مبادلات در کشور بوده است.  

از سوی دیگر، کمترین میزان صدور چک در ایلام ثبت شده که معادل با  5200 فقره بوده و از لحاظ مقداری هم کمترین ارزش به استان ایلام تعلق داشته که برابر با 157 میلیارد تومان بوده است.

بر اساس این شاخص، استان‌های تهران و البرز در تیرماه امسال خوش‌حساب‌ترین استان‌ها در زمینه وصول چک بودند. میزان وصول چک در تهران برابر با ۹1.8 درصد و در استان البرز برابر با ۹۱.۷ درصد بوده است. در کنار تهران و البرز، استان‌های گیلان و زنجان نیز سایر مناطق خوش‌حساب در این بازه به شمار می‌آیند.

این در حالی است که سهم وصول چک‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد از جهت تعداد، برابر با ۸۶.8 درصد بوده که به ‌نوعی به‌عنوان بدحساب‌ترین استان در تیرماه امسال در زمینه چک ثبت شده است.

عمده‌ترین دلیل وجود چک برگشتی در تیرماه، فقدان موجودی بوده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹6.8 درصد و از نظر ارزش ۹۶.5درصد از کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است. برای مثال در استان تهران ۹۶.1 درصد از تعداد چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.