راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قائم‌مقام بانک مرکزی اعلام کرد / طرح کنترل دقیق بدهی‌های بانک‌ها تا پایان پاییز اجرایی می‌شود

طبق اعلام قائم‌مقام بانک مرکزی علاوه بر دارایی‌ها کنترل دقیق‌تر ترازنامه‌های بانکی در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و در صورت نظارت دقیق بر این ترازنامه‌ها و بخش بدهی، بانک‌ها در نحوه و میزان پرداخت تسهیلات با حدود تعیین‌شده‌ای مواجه می‌شوند. طبق اعلام او این طرح تا پایان فصل پاییز اجرایی می‌شود.

اصغر ابوالحسنی هستیانی، قائم‌مقام بانک مرکزی روز جمعه، چهارم شهریورماه در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر صدا و سیما در خصوص نحوه عملکرد دولت سیزدهم در قبال بانک مرکز گفت: «دولت سیزدهم از زمستان گذشته هیچ استقراض مستقیمی از بانک مرکزی انجام نداده است. نتیجه این امر این بود که پایان سال 1400 توانست حدود 55 هزار میلیارد تومان تنخواه خود را نقداً تسویه کند. این باعث شد که ما بتوانیم سال 1401 برخلاف ده‌ها سال از دولت درخواست کنیم که تنخواهی دریافت نکند.»

او با بیان اینکه در خصوص خلق پول شبکه بانکی سه اقدام در برنامه بانک مرکزی است، توضیح داد: «کنترل دارایی‌های نظام بانکی یکی از این اقدامات است. در برنامه کنترلی بانک مرکزی اعداد 2 تا 2.5 درصد را برای کنترل بخش دارایی ترازنامه بانک‌ها در نظر گرفتیم. بدیهی بود که بعد از اجرای این سیاست بررسی می‌کردیم.»

او ادامه داد: «بعد از بررسی بانک‌ها را مجدداً بر اساس شاخص‌های سرمایه، دارایی، سودآوری و مدیریت، اضافه برداشت، انضباط  و حضور در بازار بین‌بانکی،  رتبه‌بندی و به خود بانک‌ها اعلام کردیم. علاوه بر این رتبه‌بندی را مبنای اصلاح کنترل ترازنامه گذاشتیم و اعداد 2 تا 2.5 را برای هر بانک تغییر دادیم. اگر بانکی این دستورالعمل را رعایت نکند ما نرخ ذخیره قانونی این بانک را افزایش می‌دهیم که این بررسی‌ها نشان داد 9 بانک این دستورالعمل را رعایت نکرده بودند و جریمه شدند.»

ابوالحسنی توضیح داد: «در حال حاضر بانک‌های خصوصی داریم که سپرده جذب می‌کنند اما مطابق با آن تسهیلات پرداخت نمی‌کنند. اما برخورد جدی با بانک‌ها در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. علاوه بر دارایی ما کنترل ترازنامه بانک‌ها را دقیق‌تر می‌کنیم یعنی علاوه بر بخش دارایی بخش بدهی‌ها را نیز کنترل می‌کنیم که این به معنی کنترل سپرده‌هاست. این طرح تا پایان پاییز اجرایی می‌شود.»

به گفته قائم‌مقام بانک مرکزی تا الان سپرده‌های سیستم بانکی کنترل نمی‌شد در نتیجه برخی بانک‌ها می‌توانستند هرچقدر سپرده خواستند جذب کنند و منابع خود را افزایش دهند و معمولاً این منابع را صرف سود سپرده‌های بانکی قبلی کرده و یا در بخش‌های مرتبط با خود تسهیلات می‌دهند. اگر این موضوع کنترل شود بانک‌ها در حوزه دریافت تسهیلات محدودیت پیدا کرده و می‌توان این مورد را کنترل کرد.

او ادامه داد: «در دور جدید دو کمیته پرکار داریم به نام‌های نقدینگی و پایش پایه پولی هر هفته این مسائل را کنترل کرده و ابزار ما برای بررسی عملکرد بانک‌هاست.»

ابوالحسنی ادامه داد: «در برنامه تحولی که بانک مرکزی در نظر گرفته است بالغ بر 60 پروژه به‌صورت هم‌افزا در نظر گرفته شدند که تحول بانکی را شکل می‌دهند. یکی از این پروژه‌ها نظارت و کنترل بر بانک‌هاست که سامانه سمات و تکمیل و اتصال بانکداری متمرکز بخشی از این پروژه‌ها هستند که تا پایان سال جاری تکمیل و به هم متصل می‌شوند.»

به گفته او چنانچه بانک مرکزی بتواند در برنامه اصلاح نظام بانکی با رصد جریان گردش وجوه، بانک‌های ناتراز و ناسالم را با کمک شفاف‌سازی این سامانه‌ها کنترل کند تا دو سال آینده به شفاف‌سازی کامل مورد نظر خواهد رسید.

او در خصوص کنترل قیمت ارز و سیاست‌های ارزی نیز توضیح داد: «در برنامه تحول بانک مرکزی در مدیریت تقاضا و عرضه ارز اقدامات مؤثری انجام شده و با هماهنگی‌های انجام شده  توانسته‌ام با همه تقاضاها پاسخ دهیم و میزان عرضه بیشتر از تقاضا بوده است.»

طبق اعلام قائم‌مقام بانک مرکزی سامانه اعلام قیمت ارز دقیق و لحظه‌ای ارز تا پایان فصل پاییز راه‌اندازی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.