راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا کسب‌وکارها به وب‌سرویس‌های استعلامی و احراز هویتی نیاز دارند؟

فراگیری استفاده از تلفن همراه و اپلیکیشن‌ها و انجام کارها به‌ وسیله آن، خواه پرداخت قبوض باشد یا درخواست وام، از اساسی‌ترین نمودهای تغییر شرایط زندگی و ظهور عصر دیجیتال است. در این شرایط همه افراد خواسته یا ناخواسته با پیامدهای این موضوع درگیرند و از آن تأثیر می‌پذیرند؛ برخی تنها استفاده‌شان از فناوری سروسامان‌دادن به کارهای بانکی است و برخی دیگر نیز با همان گوشی هوشمند کسب‌وکار راه‌اندازی یا آن را مدیریت می‌کنند. در کنار فرصت‌هایی که فناوری برای سروسامان‌دادن به کسب‌وکارها فراهم کرده، تهدیدهایی نیز ایجاد شده؛ این تهدیدها، از همان جنس مسائل و مشکلات قدیمی است اما با پیچیدگی‌هایی بیشتر؛ کلاهبرداری، جعل هویت، انواع فسادهای مالی و… که جلوگیری از وقوع‌شان تدبیر و فناوری به‌روزی را می‌طلبد. 

افزایش مراودات مالی و تبادلات پولی به‌خصوص پس از شیوع کرونا به پیچیدگی این تهدیدها نیز افزوده؛ بررسی گزارش‌های اقتصادی شاپرک نشان می‌دهد تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی و اینترنتی از سال 1395 تا خرداد 1401 به ترتیب افزایش 18 و 1217 درصدی داشته؛ تعداد ابزارهای پذیرش اینترنتی و موبایلی در سال 1395 به ترتیب 341 هزار و 794 و 10 هزار و 955 عدد بود که در خرداد 1401 به 401 هزار و 989 و 144 هزار و 349 عدد رسید. این اعداد گویای ضریب نفوذ ابزارهای پرداخت غیرحضوری و به‌خصوص ابزار پذیرش موبایلی در جامعه است.

 افزایش ضریب نفوذ در کنار پیچیدگی تهدیدهای فناوری باعث شکل‌گیری راهکارهایی برای کاهش مخاطرات مالی و اعتباری در نظر گرفته شده که مهم‌ترین آن الزام به استفاده از روش‌هایی برای احراز هویت کاربران و صحت سنجی اطلاعات ورودی از سوی مشتری است. مهم‌ترین استفاده‌کننده از این سرویس‌ها، نظام بانکی است؛ بانک‌ها به دلیل اتصال به شبکه‌های اطلاعاتی مانند بانک مرکزی و ثبت احوال، احراز هویت را با سرعت بیشتری برای مشتریان خود انجام می‌دهند. اگرچه که تمام کسب‌وکارها در وضعیت مشابهی قرار نداشته و امکان دسترسی به شبکه‌های اطلاعاتی و داده‌ای بانک‌ها را ندارد. 

در این راستا برخی پرداخت‌یارها اقدام به ارائه روش‌ها و وب‌سرویس‌هایی برای اعتبارسنجی و صحت سنجی هویت به کسب‌وکارها می‌کنند تا آن‌ها نیز بتوانند به راحتی و در هر زمان مشتریان خود را احراز هویت کرده و ریسک‌های مالی و اعتباری را کاهش دهند.


چرا احراز هویت افراد مهم است؟


همان‌طور که گفته شد الزام قانون‌گذار به استفاده از وب‌سرویس‌های احراز هویتی توسط کسب‌وکارها، راهکاری  مؤثر برای احراز هویت واقعی مشتریان و کاربران است که در نهایت به  کاهش ریسک‌های مالی و اعتباری و جعل هویت می‌انجامد. این الزام علاوه بر خاصیت «یاری‌دهنده»، ماهیت پیشگیرانه نیز دارد و از مخاطرات مالی و ریسک‌های اعتباری جلوگیری می‌کند؛ بنابراین مهم‌ترین کارکرد استفاده از وب‌سرویس‌های استعلام بانکی شناسایی هویت کاربران به صورت غیرمستقیم است؛ بدین معنا که استعلام‌گیرنده با استفاده از این وب‌سرویس‌ها، علاوه بر اینکه صحت سنجی هویت کاربر یا مشتری خود را انجام می‌دهد ریسک فعالیت با هویت جعلی را برای کسب‌وکار خود کم می‌کند

غنی‌تر کردن بانک اطلاعاتی از دیگر موارد استفاده کسب‌وکارها از وب‌سرویس استعلامی به‌خصوص برای داده‌های بانکی مانند شماره کارت است. کسب‌وکارها با ثبت اطلاعات بانکی افراد در بانک اطلاعاتی خود احتمال استفاده از حساب‌های مسدودی برای نقل‌وانتقال وجه را به‌شدت کاهش می‌دهند.

کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت گردش کارهای اقتصادی نیز از دیگر دلایل گرایش کسب‌وکارها به وب‌سرویس‌های استعلامی است. این موضوع برای کسب‌وکارهای بزرگی که در روز تراکنش‌های مالی بالایی داشته و در روز چند هزار شماره کارت و شناسه شبا را استعلام می‌گیرند، حائز اهمیت است البته که استفاده از وب‌سرویس‌های استعلامی محدود به کسب‌وکارهای بزرگ نمی‌شود و هر کسب‌وکاری فارغ از اندازه‌اش، به همه یا تعدادی از این وب‌سرویس نیاز پیدا می‌کنند. 


وب‌سرویس‌های استعلامی و احراز هویت جیبیت شامل چه خدماتی می‌شود؟


سرویس‌های استعلامی در جیبیت طیف وسیعی از خدمات بانکی و در مواردی نیز احراز هویت مستقیم  را در بر می‌گیرد، این خدمات شامل وب‌سرویس استعلام شبا، تبدیل کارت به شبا با ضمانت، حساب به شبا، کارت به حساب، استعلام کارت، همخوانی کد ملی با شبا، همخوانی کد ملی با کارت، همخوانی نام و نام خانوادگی با شبا، همخوانی نام و نام خانوادگی با کارت، همخوانی نام و نام خانوادگی با حساب، استعلام کدپستی و ثبت احوال مقایسه‌ای می‌شود.

تبدیل کارت به شبا 

«تبدیل کارت به شبا» یکی از پرکاربردترین وب‌سرویس‌های بانکی برای کسب‌وکارها که بیشترین استفاده از آن برای انتقال وجه بین شرکت‌ها و کاربران یا مشتریان‌شان است.

ارائه‌دهنگان این وب‌سرویس نیز بانک‌ها و شرکت جیبیت است. جیبیت به‌عنوان تنها ارائه‌دهنده این وب‌سرویس به کسب‌وکارها در اطلاعات خروجی علاوه بر شماره شبا مقصد، وضعیت حساب اعم از فعال، بلوکه، ناشناخته بودن همچنین نام و نام خانوادگی صاحب یا صاحبان حساب را به استعلام‌گیرنده، نشان می‌دهد؛ این امر گویای ارائه اطلاعات کامل به استعلام‌گیرنده است که از مهم‌ترین مزیت‌های جیبیت به شمار می‌رود. بدین معنا که اگر ناهمخوانی یا اشتباهی در نام و نام خانوادگی صاحب کارت رخ دهد، خطا تلقی شده و شماره شبا به استعلام‌گیرنده داده نمی‌شود.

استعلام شبا

کاربرد این وب‌سرویس در انتقال وجه در مبالغ بالا و به‌وسیله پایا و ساتناست؛ صرافی‌های رمزارز، کارگزاری‌های بورس، شرکت‌های اعتباری و وام‌دهنده از جمله مهم‌ترین استفاده‌کنندگان از این نوع استعلام بانکی هستند. خروجی این وب‌سرویس علاوه بر نام بانک و شماره شبا، وضعیت حساب اعم از فعال، بلوکه، ناشناخته بودن همچنین نام و نام خانوادگی صاحب یا صاحبان حساب است.

استعلام شماره کارت

یکی دیگر از وب‌سرویس‌های کاربردی برای کسب‌وکارها، استعلام شماره کارت است.

ورودی این سرویس جیبیت 16 رقم روی کارت بانکی اما خروجی آن علاوه بر نام بانک، شماره حساب مربوط به کارت و نوع کارت است. به‌عنوان مثال اگر کارت از نوع بن کارت یا کارت هدیه باشد در این نوع استعلام مشخص می‌شود.

تبدیل شماره حساب به شبا

وب‌سرویس تبدیل شماره حساب به شبا نیز از دیگر وب‌سرویس‌های بانکی جیبیت است. ورودی این وب‌سرویس تبدیلی، شماره حساب و نام بانک و خروجی آن نیز علاوه بر نام بانک و شماره شبا، وضعیت حساب اعم از فعال، بلوکه، ناشناخته بودن همچنین صاحب یا صاحبان حساب است. 

تبدیل کارت به حساب

وب‌سرویس تبدیل کارت به حساب نیز از دیگر وب‌سرویس‌های بانکی است که به مانند کاربرد زیادی نیز در تراکنش‌های انتقال وجه به صورت «حساب به حساب» دارد. استعلام‌گیرنده با واردکردن 16 رقم شماره کارت در وب‌سرویس، علاوه بر شماره حساب می‌تواند نام بانک را نیز به‌عنوان بخشی از پاسخ استعلام دریافت کند.

تمام کسب‌وکارها و به‌خصوص رمزارز، کارگزاری‌ها و به‌صورت کلی شرکت‌های دارای فعالیت‌های اقتصادی و تجاری از استفاده‌کنندگان این وب‌سرویس هستند.

هم‌خوانی شماره موبایل با کد ملی (شاهکار)

پرکاربردترین وب‌سرویس مورد استفاده برای کسب‌وکارها، سرویس شاهکار است. در این وب‌سرویس کسب‌وکارها با واردکردن کد ملی ده‌رقمی و شماره موبایل کاربر، میزان تطابق این دو شماره را با گزینه‌های «درست» و «نادرست» می‌سنجند.

اگر نتیجه تطابق «درست» باشد، مالکیت دارنده سیم‌کارت و کد ملی تأیید می‌شود. در صورت نمایش گزینه «نادرست» مالک سیم‌کارت، فرد دیگری است که با کد ملی ثبت‌شده در سیستم برای استعلام‌گیری متفاوت است. کاربرد وب‌سرویس شاهکار در صنعت رمزارز و شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های مالی و اعتباری است که با صحت سنجی شماره موبایل و کد ملی فرد، می‌توان از جعل هویت یا سوءاستفاده از شماره تلفن، جلوگیری کرد. 

هم‌خوانی کد ملی با شبا  

در وب‌سرویس‌های همخوانی، صحت سنجی اطلاعات ورودی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در وب‌سرویس همخوانی کد ملی با شبا، ورودی علاوه بر شماره شبا و کد ملی، نام و نام خانوادگی فرد و خروجی نیز دو گزینه «درست» یا «نادرست» است. در صورت نمایش گزینه «درست»، اطلاعات واردشده صحیح و متعلق به یک نفر است.

هم‌خوانی نام و نام خانوادگی با شبا 

در این سرویس نیز مشابه سرویس «همخوانی کد ملی با شبا» است؛ ورودی نام و نام خانوادگی و شماره شبا و خروجی نیز دو گزینه «درست» یا «نادرست» خواهد بود. در این وب‌سرویس در صورت هرگونه عدم تطابق میان نام و نام خانوادگی در سامانه ثبت احوال با آنچه در سیستم بانکی ثبت‌شده، پاسخ همخوانی «نادرست» خواهد بود. 

هم‌خوانی نام و نام خانوادگی با حساب

در این وب‌سرویس استعلام‌گیرنده نام و نام خانوادگی و شماره حساب مقصد را وارد کرده و به مانند دو وب‌سرویس همخوانی پیشین، دو گزینه «درست» یا «نادرست» به‌عنوان خروجی به او داده می‌شود. اگرچه این وب‌سرویس به مانند وب‌سرویس همخوانی نام و نام خانوادگی با شبا، کاربرد گسترده‌ای ندارد؛ اما برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند اعتبارسنجی از هویت کاربران خود داشته باشند، مناسب است

همخوانی کد ملی با کارت

در این وب‌سرویس علاوه بر شماره کارت و کد ملی، تاریخ تولد نیز به عنوان یکی از گزینه‌های ورودی در نظر گرفته شده؛ به مانند تمام سرویس‌های همخوانی، خروجی گزینه‌های «درست» یا «نادرست» خواهد بود.

کاربرد وب‌سرویس همخوانی کد ملی با کارت در انتقال وجه و به صورت کلی مبادلات مالی است؛ بدین صورت که برخی کسب‌وکارها برای «استرداد وجه» به حساب کاربران خود، پیش از انتقال وجه آن را استعلام می‌کنند تا از هم‌خوانی کد ملی با کارت اطمینان حاصل کنند.

ثبت احوال مقایسه‌ای

یکی از مهم‌ترین وب‌سرویس‌های استعلامی که اطلاعات جامعی و به صورت مقایسه‌ای به استعلام‌گیرنده ارائه می‌دهد، ثبت احوال مقایسه‌ای است. در این سرویس دو نوع ورودی وجود دارد، اجباری و اختیاری. کد ملی و تاریخ تولد اجباری، نام و نام خانوادگی و نام پدر نیز اختیاری است.

خروجی این سرویس درصد تشابه آنچه در سامانه ثبت احوال ثبت‌شده با نام، نام خانوادگی و نام پدر است که استعلام‌گیرنده در سامانه وارد کرده؛ ممکن است اطلاعات واردشده تشابه 100 درصدی نداشته باشند که بخشی از آن به دلیل تفاوت در نحوه واردکردن اطلاعات در سامانه ثبت احوال و استعلام‌گیرندگان از این وب‌سرویس است.

استعلام کدپستی

استعلام کد پستی یکی از وب‌سرویس‌های خدماتی است که در سال‌های اخیر و با افزایش شمار کسب‌وکارها در بخش‌های مالی و اعتباری همچنین رمزارز استعلام کدپستی به لیست وب‌سرویس‌های مورد تقاضا برای کسب‌وکارها راه یافته است. در این وب‌سرویس ورودی کدپستی و خروجی آدرس مورد نظر است.


مزیت نسبی جیبیت در وب‌سرویس‌های استعلامی


برطرف کردن بخش مهمی از نیاز کسب‌وکارها با وب‌سرویس‌های استعلام بانکی، احراز هویتی و خدماتی از مهم‌ترین مزیت وب‌سرویس‌های جیبیت است. صحت‌سنجی اطلاعات هویتی و بانکی از دیگر مزیت‌های این وب‌سرویس‌هاست. در واقع به دلیل دسترسی جیبیت به تأمین‌کنندگان متعدد، ارائه خدمات وب‌سرویس‌هایش در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت بوده است. چراکه روش‌های مؤثری برای احراز هویت یا اطلاعات بانکی کاربران پیش روی کسب‌وکار قرار می‌گیرد. 

یکی از نتایج استفاده از تأمین‌کنندگان متعدد برای وب‌سرویس‌ها، کاهش ریسک‌های اعتباری برای کسب‌وکارهاست. بدین معنا که استعلام‌گیرنده (کسب‌وکار) می‌داند که پاسخ استعلام صد در صد صحیح بوده و می‌تواند با استناد به آن کاربر خود را شناسایی کند و ریسک هویت جعلی برای کسب‌وکار را تا حد زیادی کاهش دهد.

قیمت مناسب نیز از دیگر مزیت‌های وب‌سرویس‌های ارائه‌شده توسط جیبیت است که در کنار کیفیت بالای خدمات، این شرکت را به گزینه‌ای مناسب برای درخواست وب‌سرویس‌های گفته‌شده تبدیل می‌کند.برای کسب اطلاعات بیشتر یا ثبت درخواست خود می‌توانید به سایت جیبیت مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.