پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مارکتپلیس آرتانیوم رونمایی شد / مارکتپلیسی برای خریدوفروش انافتی آثار هنری
مارکتپلیس آرتانیوم که پلتفرمی برای خریدوفروش آثار هنرمندان ایرانی به شکل انافتی است، روز جمعه هفتم مرداد با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان و کارشناسان اقتصاد هنر در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.
خانه هنرمندان ایران در این برنامه میزبان جمع کثیری از هنرمندان، فعالان و علاقهمندان به موضوع انافتی و هنر بود؛ علاقهمندانی که برای شرکت در مراسم رونمایی از آرتانیوم (مارکتپلیسی که قرار است بر بستر شبکه اتریوم، آثار هنری فیزیکال بر بستر آن خریدوفروش شود) جمع شده بودند تا از فضای نمایشگاه آثار هنری و مراسم رونمایی و پنلهای تخصصی آن استفاده کنند.
ورودی و سالن اصلی طبقه دوم خانه هنرمندان ایران، در دو سمت سالن، آثار جدید و قدیم هنرمندانی همچون پرویز کلانتری و ابراهیم حقیقی را در معرض دید عموم گذاشته بود و علاقهمندان میتوانستند در دو بخش آثار دیجیتال و فیزیکال، انافتی آثاری از ابراهیم حقیقی را در قالب لوگوها و پوسترهای تئاتر و فیلم طراحیشده ببینند و از کاراکترهای متحرک آثار پرفورمنس 12 اقلیم ایرانی پرویز کلانتری بهصورت هولوگرام سهبعدی در نمایشگاه بازدید کنند.
در ادامه این رویداد شرکتکنندگان زیادی برای شرکت در مراسم رونمایی از آرتانیوم و ادامه برنامه، در سالن اصلی حضور یافتند و مراسم را دنبال کردند و علاقهمندانی نیز در سالن دیگری از طریق ویدئوکنفرانس و تعدادی دیگر از طریق سایت لحظه نگار و بهصورت آنلاین این رویداد را دنبال کردند.
بعد از رونمایی از مارکتپلیس آرتانیوم، هاجر سعیدینژاد، همبنیانگذار این کسبوکار، در جمع شرکتکنندگان انگیزه این تیم را برای ایجاد چنین فضایی بر بستر وب چنین عنوان کرد: «ما دیدیم یک نیاز بزرگ در یک گوشه دیگر از اقیانوس آبی هنر وجود دارد و آن فیزیکالآرتها بودند. یعنی آثاری که قرار است انافتی شود. نکته مهم برای ما این بود که در حال قدمگذاشتن به عرصهای هستیم که تعداد زیادی از مارکتپلیسها حتی آن را تجربه نکردهاند و همیشه اعلام کردهایم ما حتی یک استارتاپ شکستخورده هم در حوزه انافتی نداریم که بررسی کنیم چرا استارتاپها شکست میخورند. این نکتهای بود که ما باید چشم خود را باز میکردیم و در ابتدای دماغه کشتیای قرار میگرفتیم که قرار بود اقیانوس خیلی بزرگی را بشکافد و بر اساس آن آثار فیزیکی انافتی خود را داشته باشد.»
او با اشاره به چالشهای راهاندازی این کسبوکار به حقوق مالکیت در این حوزه اشاره کرد و گفت: «یک نکته بسیار مهم همراه با کسبوکار ما زاده شد؛ چه کسی حق دارد انافتی تولید کند؟ در واقع از همان روز اولی که ما به این حوزه فکر میکردیم، این نکته برای ما مسجل شد که مسئله حقوق انافتی بر مبنای آثار فیزیکال احتمالاً نه مشکل کسبوکار ما، بلکه مشکل این فضا خواهد بود.»
سعیدنژاد اضافه کرد: «ما مشتاق بودیم، کمااینکه همچنان هم مشتاق هستیم از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیریم و نظر آنان را راجع به حقوق انافتی فیزیکال بدانیم.»
همبنیانگذار آرتانیوم خاطرنشان کرد: «در کنار کاری که داشت پیش میرفت، پروژههای متفاوت و جذابی به ما معرفی شد که شاید بسیار جذاب به نظر میرسیدند، اما یک نکته وجود داشت؛ حداقل ما و تیم حقوقی ما در مورد مالکیت معنوی این پروژهها نمیتوانستیم تصمیم مشخصی بگیریم. ولی ما با دانشی که در آن زمان داشتیم، نمیتوانستیم تصمیم بگیریم آیا میتوانیم این پروژهها را کار کنیم و آنها را به انافتی تبدیل کنیم یا نه؟ ما از ابتدای شروع به کار خود این شفافیت را در دستور کار خود قرار دادیم و توانستیم در دنیای فناوری، هنر و کسبوکار نکات خوبی را در کنار هم قرار دهیم.»
سعیدینژاد در خاتمه افزود: «صدایی که از آرتانیوم خواهید شنید، بر مبنای شفافیت، صداقت و کنجکاوی سرحدات جدیدی از دانش است.»
در پایان این برنامه هم میثاق نعمت گرگانی، دیگر همبنیانگذار پلتفرم آرتانیوم با تشریح سازوکارهای فنی و ارتباط آن با پلتفرمهای جهانی تأکید کرد این کسبوکار ایرانی دارای نگاهی جهانی است، اما بر بازار هنر ایران تمرکز ویژهای کرده است. او با اشاره به مزیتهای رقابتی آرتانیوم گفت این کسبوکار هدف اصلی خود را تعریف یک بازار جدید برای هنرمندان و خریداران آثار هنری ایرانی تعریف کرده و این نافی فعالیت کاربران ایرانی در هیچ پلتفرم خارجی دیگری نخواهد بود.