راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیش‌بینی وضعیت بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۴ از نگاه حسین غضنفری / متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری ریسک را کاهش نمی‌دهد

حسین غضنفری، فعال حوزه رمزارز، در کارگاه رویداد ۹ ژانویه به معرفی سناریوهای احتمالی بازار کریپتوکارنسی که ممکن است در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد پرداخت. به گفته غضنفری وضعیت حال حاضر بازار به طور ساده به نظر می‌آید که از روند نزولی خارج شده، اما لزوماً صعودی نیست و ممکن است رنج بزند. او همچنین توصیه کرد که افراد سرمایه‌ خود را در این بازار مدیریت کنند. به‌گفته غضنفری در بازاری که تمام ارزها با هم همبستگی قیمتی دارند متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری لزوما ریسک را کاهش نمی‌دهد و در بهترین حالت فقط سود را افزایش می‌دهد.

غضنفری صحبت خود را با سکانسی از فیلم «گرگ وال‌استریت» شروع کرد و گفت: «همان‌طور که در این ویدئو مشاهده می‌شود، هیچ‌کس نمی‌تواند بازار را پیش‌بینی کند و هرچه در حوزه بازارهای مالی جلوتر بروید بیشتر به این نتیجه خواهید رسید. صحبت‌های من نیز صرفاً بر اساس داده‌هایی است که از قبل تجربه شده یا از طریق تکنیکال به دست آورده‌ام. اگر کمی به عقب برگردیم، زمانی که اتریوم می‌خواست الگوریتم اثبات کار را به اثبات سهام تبدیل کند و اصطلاحاً مرج انجام شود، شرایط شبیه حال حاضر و ETF بیت‌کوین بود. با معروف شدن این موضوع، حدود ۴۰ درصد ارزش اتریوم بالا رفت و بسیاری از مردم در قیمت بالا برای جا نماندن از بازار خرید کردند اما با انتشار خبر انجام فاز شانگهای اتریوم، ارزش آن ۷۰ درصد ریزش داشت. همین اتفاق در مرج اصلی اتریوم نیز رخ داد و بازار برخلاف تصورات پیش رفت. به عقیده من بالاترین رکورد قیمتی بیت‌کوین احتمالاً در سال ۲۰۲۵ خواهد بود و امیدوارم این اتفاق رخ دهد تا فرصت خرید پیدا کنیم.»


وضعیت حال‌ حاضر بازار رمزارزها


در ادامه غضنفری درباره وضعیت حال حاضر رمزارزها مطرح کرد: «وضعیت حال حاضر بازار به طور ساده به نظرم از روند نزولی خارج شده، اما لزوماً صعودی نیست و ممکن است رنج بزند. مفهومی در بازار نزولی به نام Falling Wedge یا الگوی کنج نزولی وجود دارد و به وضعیتی اطلاق می‌شود که با وجود ریزش قیمت‌ها فروشنده برای فروش اکراه دارد و منتظر بهانه‌ای برای لغو سفارش فروش است. هنگامی که از Falling Wedge قبلی حدود ۵۳۵ روز گذشت، بولران اساسی بیت‌کوین شروع شد. اگر از این وضعیتی که داخلش هستیم ۵۳۵ روز به جلو برویم، به تاریخ بعد از هاوینگ بیت‌کوین می‌رسیم که به نظر منطقی است. ETF در کنار خوبی‌هایی مانند ورود سرمایه‌های سازمان‌ها، بزرگ شدن بازار و… یک ساید منفی نیز دارد. ETF ممکن است باعث نقد شدن بیت‌کوین‌هایی شود که مردم در ابتدای راه کریپتوکارنسی با قیمت کم اما حجم بالا کسب کرده‌اند، زیرا راهی قانونی ایجاد شده که به نقدشوندگی بیت‌کوین کمک می‌کند. اخبار فاندامنتال معمولاً تأثیر مثبت آنی ندارند و قبل و بعد از یک بازه زمانی تأثیر خود را خواهند گذاشت.»

او در پایان اظهار کرد: «دو روند کاهش قیمت داریم؛ یکی ناگهانی که به آن ریزش می‌گویند و معمولاً خریدار در این مدل بسیار کم است و دیگری روند نزولی که اتفاقاً خریدار مدام با فکر تمام شدن روند نزولی خرید می‌کند و بازار دوباره می‌ریزد. به نظر من اگر نزول قیمت بیت‌کوین به یکباره رخ دهد، ارزش آن به حدود ۳۰ هزار دلار خواهد رسید، اما اگر ریزش ناگهانی نباشد و آرام‌آرام در بازه زمانی بیشتری رخ دهد، احتمال ریزش به اعداد کمتر از ۳۰ هزار دلار را نیز دارد. توصیه من به شما مدیریت سرمایه است. منظور من از مدیریت سرمایه این است که پولی را به این بازار وارد کنید که بتوانید از دست بدهید، زیرا هر لحظه ممکن است که سرمایه در این بازار نابود شود. در بازاری که تمام ارزها با هم همبستگی قیمتی دارند متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری کار درستی نیست. اگر در این بازار ارزی مانند تتر یا بیت‌کوین به مشکلی بخورد، هر دارایی‌ای که در کریپتو داشته باشید به مشکل خواهد خورد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.