راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجربه نان کارتی / اجرای طرح آزمایشی نان در استان زنجان چطور می‌گذرد؟

اردیبهشت امسال توفانی شروع و حذف ارز 4200 تومانی از روی بسیاری از کالاها عاملی شد تا قیمت‌ها سر به فلک بکشد. آن روزها اعلام حذف ارز 4200 تومانی از آرد و گندم و گران‌شدن قیمت آرد، باعث شد برخی از این فضا سوءاستفاده کنند و شایعه گران‌شدن نان را راه بیندازند که همین امر موجب شد شاهد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها باشیم. مدتی بعد «کارت نان» مطرح و تصاویری از آن هم منتشر و خیلی زود تکذیب شد. در نهایت اما از طرحی رونمایی شد که بر اساس آن، استان زنجان از ابتدای خرداد به‌صورت آزمایشی محل اجرای طرح جدید نان باشد و حالا قزوین هم به‌عنوان دومین استان شاهد اجرای شیوه‎‌نامه‌ جدید فروش نان است. در قالب این طرح قرار است تمامی نانوایی‎‌ها به دستگاه‌های کارت‌خوان  مخصوص مجهز شوند. به این شکل که مردم بعد از خرید نان کارت می‌کشند و پول نان یارانه‌ای را پرداخت می‌کنند و از آنجا که نانوایی آرد را به قیمت آزاد خریده است، دولت مابه‌التفاوت مبلغ نان یارانه‌ای تا قیمت اصلی نان را به حساب نانوایی واریز می‌کند. حالا یک هفته از روزی که زنجانی‌ها با کارت‌خوان‌های جدید در نانوایی‌هایشان رو‌به‌رو می‌شوند، گذشته است. از طریق تماس با برخی اهالی زنجان و نانوایی‌های این استان به چگونگی روند این طرح در این استان پرداخته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.


طرحی برای هوشمندسازی فروش نان


به گفته مسئولان مربوطه، دلیل اجرای  طرح عرضه نان فقط با کارت بانکی و کارت‌خوان‌های نصب‌شده در واحد‌های نانوایی، جلوگیری از قاچاق گندم و آرد توسط افراد سودجوست. روش اجرای هوشمندسازی فروش نان که قرار است در این طرح اجرا شود و تاکنون مسئولان درباره‌اش صحبت کرده‌اند، به این شکل است که دولت به نانوایی‌ها آرد را به قیمت آزاد می‌دهد، اما در ازای فروش نان به نانوایی یارانه می‌دهد. قیمت نان در این طرح هیچ تغییری نمی‌کند و محدودیتی هم در تعداد خرید نان وجود ندارد. در این طرح با نصب کارت‌خوان‌های مخصوص، مردم پول نانی را که خریده‌اند به قیمت یارانه‌ای پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت قیمت تا نرخ آزاد را دولت به حساب نانوایی‌ها واریز می‌کند.


وضعیت فروش نان کارتی از زبان زنجانی‌ها


زهرا یکی از شهروندان زنجانی در تماس تلفنی با خبرنگار ما از تغییرات خرید نان در طرح جدید گفت: «تنها تغییری که در نانوایی‌ها به وجود آمده، پرداخت با دستگاه‌های کارت‌خوان جدید است، البته کارت‌خوان‌های جدید برای هر نانوایی متفاوت است. مثلاً نانوایی که سنگک می‌فروشد، در صفحه کارت‌خوانش عکس نان سنگک قرار دارد.» وی افزود: «در این کارت‌خوان‌ها مدل نان هم تعریف شده. مثلاً نان کنجدی، خشخاشی و… و حتی تصویر خرید پلاستیک نان هم گذاشته شده است.» وی درباره محدودیت خرید نان هم این‌گونه گفت: «در این مدت محدودیتی در خرید نان وجود نداشت و هر کس هر مقداری دلش می‌خواست، می‌توانست نان بخرد.»

مهدی نجفی دیگر شهروند زنجانی است که او هم این صحبت‌ها را تأیید کرد و به خبرنگار ما گفت: «هیچ محدودیتی در خرید نان نداریم و قیمت نان هم تغییری نکرده است.» وی همچنین در بخشی از صحبت‌هایش درباره یکی از مشکلات طرح گفت: «در برخی نانوایی‌ها شاهد این هستیم که متصدیان نانوایی با کارت‌های دیگر در کارت‌خوان، خرید تعداد بالایی نان را ثبت می‌کنند، در حالی که نانی فروخته نمی‌شود و احتمالاً آرد آن تعداد نان در بازار آزاد فروخته می‌شود، در حالی که یارانه آن از دولت گرفته شده است.»

نجفی با بیان اینکه با هر کارت بانکی و متعلق به هر یک از اعضای خانواده می‌توان نان خرید، گفت: «بر خلاف آنچه بعضی‌ها فکر می‌کنند فقط باید با کارت بانکی که در آن یارانه واریز می‌شود، نان خرید، با هر کارت بانکی می‌توان نان خرید، اما ایرادی که وجود دارد این است که اگر کارت بانکی نداشته باشی، نمی‌توانی نان بخری، چون نانوایی‌ها فقط با کارت بانکی نان می‌فروشند.»

محمد یکی دیگر از اهالی زنجان از نبود اطلاع‌رسانی در خصوص نحوه اجرای این طرح در شهر گلایه داشت و گفت: «نه خبری از اطلاع‌رسانی گسترده بوده و نه بیلبوردی برای این اتفاق در شهر زده شده، ما هم مثل سایر مردم هرچه می‌شنیدیم از میان همین خبرهایی بود که می‌آمد و از نظر روانی هم آمادگی خاصی به ما داده نشد.»

مدیر یک نانوایی هم به خبرنگار ما گفت: «فعلاً مشکلی برای فروش نان نداشته‌ایم و محدودیتی هم وجود ندارد، اما مسئولان باید این نکته را بدانند که اگر کسی تصمیم به دور زدن قانون بگیرد، به‌یقین راهش را پیدا خواهد کرد.»


هوشمندسازی فروش نان از زبان مسئولان


خلیل قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان در این‌باره گفت‌وگویی با فارس داشته و محسن افشار، استاندار زنجان هم با خبرآنلاین صحبت کرده که در ادامه مهم‌ترین بخش‌های این صحبت‌ها را می‌خوانید.

  • آنچه در این بخش تغییر کرده نحوه توزیع یارانه نان سنتی از طریق سامانه هوشمند به قیمت سابق است و حتی در این مورد بر اساس تصمیم کشوری 10درصد تخفیف هم به مردم زنجان به‌دلیل آمادگی برای اجرای این طرح داده خواهد شد که مثلاً نان دوهزار تومانی را 1800 تومان خریداری کنند. هنگام پرداخت پول نان توسط خریدار، بقیه پول همان لحظه از حساب دولت به‌ حساب نانوا واریز می‌شود.
  • در توزیع نان سنتی در زنجان به‌ هیچ‌وجه بحث سهمیه‌بندی مطرح نیست و هدف طرح، جلوگیری از قاچاق آرد و پیشگیری از خروج ۳۰ درصد از آرد یارانه‌ای کشور از چرخه مصرف و سفره مردم ایران است.
  • تخلفات در این حوزه هرچقدر هم که باشد، حتی اگر این طرح به‌صورت متوسط هم اجرا شود، عایدی بیشتری نسبت به فروش غیرهوشمند که باعث می‌شد نان خوراک دام شود، برای مردم خواهد داشت.
  • در دستگاه‌های کارت‌خوان قبلی، عدد وارد می‌شد، اما در دستگاه‌های جدید، تصویر نان هم نمایش داده می‌شود و شهروندان تعداد نان مورد نیاز را وارد می‌کنند.
  • در قالب این طرح پیش‌بینی‌ شده که خرید نان با پول نقد متوقف شود، البته در مرحله ابتدایی اجرای طرح، کارت‌هایی برای نانوایان پیش‌بینی‌ شده که در صورت پرداخت نقدی مشتری، بتوانند از آن کارت برای دریافت یارانه بهره ببرند. مثل کارت سوختی که در پمپ‌بنزین‌ها وجود دارد.

منبع روزنامه خراسان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.