پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
توییتهای ایلان ماسک و رفتار کاربران ایرانی بازار رمزارزها / دوجکوین و رؤیای رسیدن به ماه
همهچیز با توییت ایلان ماسک شروع شد. یک توییت بهظاهر ساده که توانست معادلات را در بازار ارزهای دیجیتال به هم بریزد. در این توییت ساده ایلان ماسک نوشته بود که قصد دارد دوجکوین را به ماه برساند. بله، دوجکوینی که تا پیش از این یک خط توییت، کسی آن را خیلی نمیشناخت، به یکی از کوینهای مهم بازار رمزارز تبدیل شد.
همین توییت از طرف ثروتمندترین مرد جهان باعث شد تا توجهها به سمت این میمکوین جلب شود. سرعت رشد و معاملات بالا، خیلی زود قیمت دوج را 15 برابر کرد و دوجکوین تا مدتها در رأس اخبار بازار رمزارزها قرار گرفت.
علاقه ایرانیها به دوجکوین
بر اساس گزارش سالی که شرکت نوبیتکس منتشر کرده است، کاربران ایرانی در این بازار ارز دیجیتال بهطور ویژهای به دوجکوین علاقه نشان دادهاند. بیتکوین، ارزش بازار بالایی در دنیا دارد و از نظر میزان سرمایهای که مردم سراسر دنیا به آن اختصاص دادهاند، در رتبه اول قرار گرفته است، اما به نظر میرسد علاقهمندیهای کاربران ایرانی با سایر کاربران کریپتویی متفاوت است. سرمایهگذاران ایرانی بازار رمزارزها به دوجکوین علاقه بیشتری دارند و این میمکوین بهطور میانگین ۱۷ درصد سبد رمزارزی کاربران نوبیتکس و همچنین بالاترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده است.
اعتماد به بیتکوین و اتریوم
بعد از دوج کوین، بیتکوین و اتریوم هر کدام با 14 درصد، در سبد سرمایهگذاری کاربران نوبیتکس قرار داشته است. بیتکوین و اتریوم دو رمزارز امن و شناختهشدهای هستند که میتوان گفت نسبت به دوجکوین ریسک کمتری برای سرمایهگذاران دارند. به همین دلیل است که استقبال از این دو در نوبیتکس زیاد بوده است. بعد از این سه رمزارز، کارادانو و شیبا در رتبههای بعدی قرار دارند. البته شیبا هم در سال 2021 سرنوشتی مشابه با دوج داشت. در واقع استقبال از آن بهدلیل تبلیغاتی بود که درباره آن انجام شد. برای بالا رفتن نجومی قیمت شیبا نیز پای ایلان ماسک در میان بود.
او در شب تولدش توییتی درباره شیبا نوشت و همین موضوع هم باعث شد تا شیبا بهسرعت در جهان شناخته شود و رشد کند. بسیاری از ایرانیهایی که در بازار کریپتو حضور دارند، به این توییت ایلان ماسک نیز اعتماد کردند و شیبا را خریدند. بر اساس گزارش سال نوبیتکس، شیبا با اختلاف کمی بعد از کاردانو قرار دارد و 10 درصد سرمایه کاربران نوبیتکس را به خود اختصاص داده است.
البته ایلان ماسک در این مورد تغییر موضع داد و چند وقت بعد دنیا را شگفتزده کرد. او در پاسخ به میزان تعداد شیبای کیف پولش گفته بود که هیچ شیبایی ندارد و روی این کوین سرمایهگذاری نکرده است. همین پاسخ باعث شد تا ارزش شیبا سقوط کند، اما خب کار از کار گذشته بود و میزان سرمایهگذاری روی این کوین بهشدت بالا رفته بود.
تتر و نگهداری در کیف پول نوبیتکس
آنچه گفته شد در مورد میزان سرمایهای است که کاربران به دوج، بیتکوین، اتریوم، کارادانو و شیبا اختصاص دادهاند. اما اگر بخواهیم موضوع را از منظر تعداد کاربران بررسی کنیم، باید بگوییم تعداد کاربران بیشتری در نوبیتکس، تتر در کیف پول خود نگهداری میکنند. در واقع درست است که دوجکوین بیشترین سهم سبد دارایی رمزارزی کاربران نوبیتکس را به خود اختصاص داده، اما تعداد کاربران بیشتری طرفدار تتر و کاردانو هستند. در واقع بعد از تتر بهعنوان یک استیبلکوین، کاردانو در سبد ۳۴ درصد از سرمایهگذاران به چشم میخورد. دوجکوین، شیبا و ترون نیز در رتبههای بعدی قرار دارند. احتمالاً دلیل اینکه کاربران زیادی تتر در کیف پولشان نگهداری میکنند، این است که هر وقت احساس کردند بازار در شرایط مناسبی قرار دارد، با تتر، رمزارز مورد نظرشان را خریداری کنند.
رمزارزهایی که به کیف پول شخصی انتقال داده میشوند
نوبیتکس در گزارش سال خود به این مورد هم اشاره کرده که دادههای این گزارش بر اساس میزان داراییهایی است که کاربران در کیف پول صرافی نگهداری میکنند و طبیعتاً ممکن است کاربران مقدار زیادی از داراییهای خود را به کیف پول شخصی منتقل کرده باشند. بهعنوان مثال تنها ۶/۲۶ درصد کاربران نوبیتکس، بیتکوین در کیف پول صرافی نگه میدارند و ایـن یعنی حـدود ۴/۷۳درصد از سرمایهگذاران، علاقهای به نگهداری بیتکوین در کیف پول صرافی ندارند. بر این اساس اطلاعات این بخش صرفاً نمای حدودی از ترکیب دارایی کاربران را در اختیارمان میگذارد.
آنچه از گزارش سال نوبیتکس میتوان دریافت، این است که سرمایهگذاران در ایران تا حدودی تحت تأثیر تبلیغاتی هستند که در رابطه با کوینهای مختلف میشود. در واقع تعداد زیادی از کاربران ایرانی مانند تمام مردم جهان، نگاهی به تبلیغات و توییتهای افراد مشهور دارند و این تبلیغات، در تصمیم آنها برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال بیتأثیر نیست.