راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سخنگوی اجرای قانون جدید چک خبر داد / ثبت چک تضمینی در سامانه صیاد امکان‌پذیر می‌شود

آمنه نادعلی‌زاده، سخنگوی اجرای قانون جدید چک، از امکان ثبت چک تضمینی در سامانه صیاد در آینده‌ای نزدیک خبر داد و این اقدام را برترین مزیت قانون جدید چک خواند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، او بابیان اینکه ثبت چک‌های تضمینی در سامانه صیاد از اردیبهشت‌ماه 1400 به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ‌ شد، تصریح کرد: «بانک مرکزی بعد از دریافت ابلاغیه مذکور، زیرساخت‌های لازم را فراهم و آماده کرد. به‌زودی تمام چک‌های تضمین‌شده به شناسه صیادی مجهز می‌شوند و در زمان صدور نیز در سامانه صیاد ثبت خواهند شد.»

نادعلی‌زاده با بیان اینکه ثبت چک تضمینی در سامانه صیاد برترین مزیت قانون جدید چک است، توضیح داد: «گیرنده چک تضمین‌شده جدید می‌تواند با استعلام شناسه صیادی، از ثبت چک تضمینی به نفع خود اطمینان حاصل کند. می‌توان این امر را برترین مزیت قانون جدید چک در خصوص چک‌های تضمینی دانست، پیش‌ از این استعلامی درباره چک‌های تضمینی وجود نداشته است.»

او همچنین از امکان دریافت خدمات‌ چک‌های صیادی با کد دستوری خبر داد و گفت: «بانک مرکزی رایزنی‌هایی با وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام داد تا با ایجاد زیرساخت لازم امکان ارائه خدمات مربوط به چک‌های جدید از طریق پیامک فراهم شود. صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک‌های جدید می‌توانند با ارسال کدهای دستوری تعیین‌شده به سرشماره 4040701701، نسبت به ثبت، تأیید دریافت، انتقال، استعلام و همچنین معرفی شماره تلفن همراه برای اطلاع از ثبت یا انتقال چک به نام فرد اقدام کنند.»

به گفته او، ثبت، تأیید و انتقال چک از طریق پیامک صرفاً برای چک‌های با مبالغ تا 15 میلیون تومان امکان‌پذیر است، اما در خصوص خدمات مربوط به انواع استعلام و معرفی شماره همراه محدودیت مبلغی وجود ندارد.

نادعلی‌زاده تأکید کرد که برای انجام هر یک از خدمات مربوط به چک‌های جدید از طریق پیامک، کدهای ویژه‌ای تعیین شده که انجام آن با ارسال کد مربوطه به سرشماره 4040701701، امکان‌پذیر است. 
 
نادعلی زاده افزود: «در سرویس پیامکی امکانی فراهم‌ شده که بر اساس آن، چنانچه ذی‌نفع یا صادرکننده چک، استعلامی (اعم از استعلام چک توسط صادرکننده چک یا استعلام چک توسط ذی‌نفع) را از طریق بستر پیامکی انجام ‌دهد و شماره موبایل خود را اظهار کند، پس‌ از آن و از طریق همان شماره موبایل اطلاعات چک ثبت‌شده به نفع او به‌واسطه هر درگاه نوین یا سایر روش‌ها به صورتی پیامکی به او ارسال می‌شود.»

او در خصوص اتصال خودپردازها به سامانه صیاد گفت: «بانک‌ها در پایان آذرماه 1400 ملزم شدند که خدمات سامانه صیاد را از طریق دستگاه‌های خودپرداز ارائه دهند، اما این دستگاه‌ها مکانیکی هستند و تجهیز آنها به سامانه صیاد به لحاظ فنی پیچیده است. تاکنون بیش از 23 هزار کیوسک و خودپرداز بانکی یعنی بیش از ۳۷ درصد خودپردازها در کل کشور مجهز به سامانه صیاد شده‌اند. پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به بیش از ۸۰ درصد برسد.»


افزایش تدریجی سهم چک‌های جدید در مبادلات اقتصادی


در ادامه سخنگوی اجرای قانون جدید اعلام کرد: «از ابتدای سال 1400 تا پایان سال بالغ‌ بر 180 میلیون فقره چک جدید توزیع‌ شده که از این تعداد بالغ‌ بر  65 میلیون فقره چک جدید در سامانه صیاد ثبت صدور شده است.»

نادعلی‌زاده با اشاره به افزایش سهم چک‌های جدید در مبادلات اقتصادی گفت: «تا پایان شهریورماه 1400، ۲۵ درصد آمار چک‌های وصولی متعلق به چک‌های جدید بوده. این آمار در اسفندماه بالغ‌ بر 60 درصد است، یعنی 60 درصد چک‌های وصولی در سامانه چکاوک، چک‌های جدید هستند. این امر حاکی از استقبال از چک‌های جدید است.»

او ادامه داد: «میزان چک‌های جدید وصولی در فروردین‌ماه سال گذشته هزار و 47 فقره، در اسفندماه سه میلیون و 890 هزار و 865 فقره و در مجموع سال ۱۴۰۰، 21 میلیون و 259 هزار و 932 فقره بوده است. در پایان سال ۱۴۰۰، نسبت چک‌های برگشتی به‌ کل چک‌های مبادله‌ای 9/1 درصد بوده است، همچنین نسبت چک‌های برگشتی جدید به چک‌های مبادله‌ای جدید، 6/7 درصد و این نسبت در خصوص چک‌های قدیمی 10 درصد بوده است. بدین معنا که از هر 100 چک قدیمی، ۱۰ فقره و در مقابل از هر 100 چک جدید، شش فقره برگشت‌خورده است.»

به گفته او، اجرای قانون جدید چک و اعتبارسنجی مشتریان در سامانه صیاد و همچنین ممانعت از صدور چک توسط اشخاص دارای سابقه چک برگشتی رفع سوءاثرنشده در کاهش آمار چک برگشتی مؤثر واقع‌ شده است.


انسداد تمام حساب‌های بانکی صادرکننده


او در خصوص مسدود شدن حساب‌های صادرکننده چک در صورت کسری موجودی گفت: «پیش از اجرای قانون چک هم این مسئله به شکل دیگری صورت می‌گرفت، اگر چکی برگشت می‌خورد شخص ذی‌نفع می‌توانست از بانک در خواست کند که حساب صادرکننده چک در همان بانک مسدود شود و کسری مبلغ چک به او پرداخت شود. فقط در قانون جدید چک مسدود کردن و برداشت کسری وجه در بین همه بانک‌ها اتفاق می‌افتد.»

به گفته او، بعد از برگشت چک، بانک مرکزی باید به همه بانک‌ها اعلام کند که چک برگشت‌ خورده است تا آنها موجودی حساب صادرکننده چک را به بانک مرکزی بازگردانند. بانک مرکزی بر حسب موجودی حساب صادرکننده چک، تصمیم می‌گیرد که کدام حساب و به چه میزان مسدود شود. در حال حاضر 90 درصد بانک‌ها به سامانه مربوطه متصل شده‌اند و پس از اتصال کامل بانک‌ها این اتفاق عملیاتی خواهد شد و امکان انسداد حساب صادرکننده چک در همه بانک‌ها فراهم می‌شود. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.