راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هومن سپهری، مدیرعامل شرکت تندر نور درباره برنامه‌های این شرکت در ۱۴۰۱ مطرح کرد / تقویت خطوط تولید دستگاه‌های کارت‌خوان

عصر تراکنش 55 و 56 / شرکت نرم‌افزاری تندر نور در بهمن‌ماه ۱۳۷۳ توسط عده‌ای از استادان دانشگاه شریف تأسیس شد که هدف‌شان راه‌اندازی سیستم‌های پرداخت و کارت‌های هوشمند بود. آنها می‌خواستند نرم‌افزارهای لبه فناوری پرداخت و بانکی را در کشور تولید کنند. طبق صحبت‌های مدیرعامل این شرکت، تندر نور نخستین شرکتی در کشور است که موفق به طراحی و ساخت نرم‌افزار سوئیچ بانکی شده است. در سال‌ ۱۳۹۰ که بانک سامان سهام این شرکت را خریداری می‌کند، بیشتر تیم نرم‌افزاری تندر نور در جهت تأسیس شرکت پردازشگران سامان از آن جدا می‌شود و تمرکز تندر نور روی سخت‌افزار می‌رود که با مدیرعاملی هومن سپهری در این شرکت، ابتدا حوزه تعمیرات در این شرکت تقویت می‌شود و سپس بخش نرم‌افزاری نیز بهبود می‌یابد.

سپهری که دارای بیش از 27 سال سابقه فعالیت در زمینه نرم‌افزار و سخت‌افزار سیستم‌های بانکی و پرداخت در داخل و خارج کشور است، کار خود را از سال ۱۳۷۳ در شرکت ایران‌ارقام که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فناوری اطلاعات ایران است، شروع می‌کند و حدود ۱۳ سال در ایران‌ارقام فعالیت می‌کند؛ سپس در دوره‌ای به مدت چهار سال به شرکت انگلیسی CR2 می‌رود و بعد به‌عنوان مدیر فناوری اطلاعات در بانک ابوظبی (NBAD) فعالیت می‌کند. بعد از بازگشت به کشور به‌عنوان مدیر فناوری اطلاعات شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا مشغول به فعالیت می‌شود و در نهایت در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان مدیرعامل شرکت تندر نور شروع به فعالیت می‌کند. در گفت‌وگویی که با هومن سپهری داشتیم، به مسیری که شرکت تندر نور تاکنون پیموده، پرداختیم و درباره مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۱ نیز صحبت کردیم.


فعالیت‌های تندر نور


شرکت تندر نور در سال ۱۳۷۳ تشکیل شده و قدمتش از بانک سامان و شرکت توسن بیشتر است. طبق صحبت‌های سپهری، اولین سوئیچ بانکی ایرانی را شرکت تندر با نام «نسیم» نوشت که تا همین پارسال سوئیچ مذکور برای پین‌پدهای شعب بانک سپه فعال بود، ولی بعد که پروژه ادغام عملیاتی شد، آن سوئیچ را بعد از سالیان طولانی خاموش کردند؛ «در نتیجه اولین سوئیچ بانکی را توسن یا هیچ شرکت دیگری ننوشت به‌جز شرکت تندر نور؛ که به این موضوع افتخار می‌کنیم و به همین خاطر گواهی دانش‌بنیانی گرفته‌ایم.»

در اوایل دهه 80 همان شرکت تندر نور سوئیچ اسمارت را هم نوشت و آن را به شرکت توسعه ورزش زیر نظر وزارت ورزش تحویل داد و همان موقع سیستم Loyalty و خرج‌کردن «پوینت» برای خرید بلیت‌های ورزشی را راه انداختند؛ «کارت‌های اسمارت با کارت‌خوانی که خود تندر به آن مجموعه ارائه داد و سوئیچی که در اختیارشان گذاشت، قابلیت خرید بلیت با پوینت‌های Loyalty را فراهم می‌کرد. آن زمان 300 پایانه کارت‌خوان از نوع تلنتو (Talento) نصب کرده بودند. نمی‌دانم کارت‌خوان‌های تلنتو را دیده‌اید یا نه؛ برای خودش ابهتی داشت و جزء اولین کارت‌خوان‌ها به‌شمار می‌رفت.»


متمرکز بر تعمیرات سخت‌افزار کارت‌خوان


به‌ مرور زمان تندر نور در زمینه نرم‌افزار و سخت‌افزار و به‌ویژه دستگاه‌های کارت‌خوان تخصص بیشتری یافت و فعالیت‌های مختلفی را بر عهده ‌گرفت. مدیرعامل این شرکت توضیح می‌دهد: «حتی نصب سرور و راه‌اندازی شعب بانک و کارهای جانبی را هم قبول می‌کردیم و شرکت توسعه قابل ‌توجهی یافت. در سال 1390 یا 1391 بانک سامان سهام این شرکت را می‌خرد و بیشتر تیم نرم‌افزاری شرکت را از آن جدا می‌کند تا شرکت پردازشگران سامان را تشکیل دهد. بدین ترتیب تندر تمرکز خود را بر حوزه سخت‌افزار می‌گذارد. اکنون اکثر بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده کارت‌خوان وابسته به یک برند خاص یا نمایندگی یک برند خاص هستند؛ مثلاً کسی با برند کسلز یا بایتل کار می‌کند، ولی تندر به هیچ برندی وابستگی نداشت و به همین دلیل تنها شرکت ایران بود و هست که تجربه تعمیرات انواع برندهای کارت‌خوان را دارد و در این زمینه متخصص به‌شمار می‌رود. تیم ما و دانشی که اینجا جمع شده، شاید در هیچ شرکت دیگری نباشد. از این لحاظ ما منحصربه‌فرد هستیم. تمرکز شرکت تندر نور روی تعمیر سخت‌افزار دستگاه‌های کارت‌خوان بود و مأموریت واردات و تولید انواع و اقسام دستگاه‌های الکترونیکی و شبکه پرداخت را نیز بر عهده می‌گرفت. به‌تدریج بخش نرم‌افزار تندر ضعیف شد، چون بیشتر نیروها به شرکت پردازشگران رفتند.»

از سال 1395 که سپهری به تندر می‌پیوندد، سعی در احیای دانش و تجربه آن شرکت می‌کند: «با توجه به تجربه‌ای که طی سالیان به دست آوردم، ابتدا حوزه تعمیرات را در شرکت تقویت کردم. جالب است بدانید با وجود وابستگی که به شرکت پرداخت الکترونیک سامان داشتیم، فقط 10 درصد از تعمیرات محموله کارت‌خوان خود را به ما می‌سپردند و 90 درصد آن را شرکت توسن انجام می‌داد؛ ولی در طول سالیان به شرکت پرداخت الکترونیک سامان ثابت کردیم که کیفیت کار ما بالاتر است، هزینه تعمیر پایین‌تری داریم، حداکثر سعی‌مان بر تعمیر قطعات به ‌جای تعویض قطعه است و همین‌ها باعث جلب اعتماد سپ شد و در سال بعد نسبت تعمیرات ما و توسن به 50-50 رسید و سال بعدتر 90 درصد تعمیرات را ما انجام می‌دادیم و 10 درصد را توسن و از دو سال پیش، کلیه تعمیرات یک میلیون کارت‌خوان پرداخت الکترونیک سامان را به‌صورت صد درصدی خودمان انجام می‌دهیم. اینها شامل کلیه دستگاه‌های وریفون، اینجنیکو، پکس و… است.»


نماینده انحصاری برند نیولند


به تندر مأموریت داده شد که یک برند خوب کارت‌خوان را برای گروه مالی سامان انتخاب کند که قابلیت سرمایه‌گذاری و توسعه برای گروه مالی سامان را داشته باشد و جهت ارائه به دیگر شرکت‌ها نیز مناسب به نظر برسد. سپهری در این‌باره توضیح می‌دهد: «چهار سال قبل، گزارش مجله نیلسون ریپورت را بررسی کردیم. نیلسون ریپورت در آن سال 20 برند برتر دستگاه کارت‌خوان در دنیا را معرفی کرد. ما با تمام آن برندها تماس گرفتیم و از هر کدام نمونه خواستیم. نمونه‌ها را کنار هم گذاشتیم. ما، هم تعمیرکار بودیم و هم برنامه‌نویس کارت‌خوان، پس بهترین اشراف را داشتیم که متوجه شویم از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چه کسی کیفیت بهتر را در اختیارمان می‌گذارد. با بررسی تمام برندها، سه برند را فهرست کردیم و در فهرست نهایی، نیولند اولین بود و به همین دلیل نیولند را انتخاب کردیم. برند نیولند در آن سال رتبه پنجم یا ششم جدول رتبه‌بندی جهانی را داشت. اینجنیکو، وریفون و پکس به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص می‌دادند. ما متوجه شدیم کیفیت ساخت برند نیولند در حد وریفون و اینجنیکو بود و سهولت توسعه برنامه و SDKهایش خوب بود. به همین دلیل با آنها قرارداد بستیم و به نمایندگی انحصاری برند نیولند تبدیل شدیم و شروع به واردات دستگاه‌های کارت‌خوان نیولند کردیم. تاکنون طی سه سال برای پرداخت الکترونیک سامان در هر سال بیش از صد هزار دستگاه کارت‌خوان وارد کرده‌ایم که مجموع آنها به حدود 350 هزار دستگاه می‌رسد. طبیعتاً پشتیبانی دستگاه‌ها نیز شروع شده است.»


شروع به تولید دستگاه کارت‌خوان


بعد از همه‌گیری ویروس کرونا و در عین مضاعف‌شدن نیاز مملکت به دستگاه‌های کارت‌خوان، وزارت صمت نیز جهت حمایت از تولید داخلی، از سال 1399 که سال حمایت از تولید بود، واردات دستگاه‌های کامل کارت‌خوان را ممنوع می‌کند تا تولید آن در کشور راه بیفتد. سپهری می‌گوید: «ما این مسئله را با هیئت‌مدیره مطرح و در نیمه دوم سال 1399 موافقت اعضای هیئت‌مدیره را جلب و شروع به اخذ پروانه ساخت و تولید کارت‌خوان کردیم. از وزارت صمت مجوز گرفتیم و سپس دنبال ساختمان و کارخانه گشتیم. می‌دانید که واحدهای تولیدی باید در محدوده 120 کیلومتری تهران قرار بگیرند و داخل شهر نباشند، ولی ما چون دانش‌بنیان بودیم اجازه خاص گرفتیم که داخل محدوده بمانیم و به همین دلیل در پارک فناوری پردیس توانستیم یک ساختمان 1500 متری را در «نوآوری 2» خریداری کنیم. در آنجا شروع به بازسازی و شخصی‌سازی ساختمان جهت پروسه تولید کردیم. ما نمی‌توانستیم تولید را معطل تکمیل ساختمان بگذاریم، بنابراین تولید را از تیرماه 1400 شروع کردیم. ابتدا هفته‌ای یکصد دستگاه تولید می‌کردیم و به‌تدریج به هفته‌ای 400 دستگاه رسیدیم. نهایتاً سالن اصلی تولید راه افتاد و برنامه افتتاحیه را در 19 دی‌ماه ۱۴۰۰ گذاشتیم و ظرفیت روزانه ما تولید یک‌هزار دستگاه کارت‌خوان نیولند است. تمام ماشین‌آلات لازم برای تولید دستگاه کارت‌خوان را از شرکت مادر تهیه کرده‌ایم و آخرین فناوری روز را در اختیار داریم. ظرفیت یک‌هزار کارت‌خوان در روز معادل 26 هزار در ماه می‌شود. اکنون دو خط تولید داریم و بنا به نیاز می‌توانیم خط تولید را بزرگ‌تر هم بکنیم. فعلاً به شرکت پرداخت الکترونیک سامان سرویس می‌دهیم. از تیرماه تاکنون 50 هزار دستگاه به آنها تحویل داده‌ایم و در مناقصات مختلف شرکت می‌کنیم تا نیازهای فراوان بازار را جوابگو باشیم. اکنون شرکت‌های پی‌اس‌پی به دستگاه کارت‌خوان نیاز دارند و ما نیز می‌خواهیم با دریافت سفارش‌های جدید جوابگوی نیاز آنها باشیم.»


حجم بالای تعمیرات کارت‌خوان توسط تندر نور


برای عده‌ای سؤال است که چرا مدتی خبری از شرکت تندر نور نبود. مدیرعامل این شرکت این‌طور توضیح می‌دهد: «من یک آدم عمل‌گرا هستم و کاری را که صد درصد به نتیجه نرسد، در بوق و کرنا نمی‌کنیم؛ در نتیجه ما منتظر ماندیم تا خطوط تولید و آزمایش ما به‌طور کامل راه بیفتد، قرارداد فروش بیاوریم، دستگاه‌ها را بفروشیم و تحویل پی‌اس‌پی بدهیم تا خیال‌مان راحت باشد. بعد از این که تمام کارها را انجام دادیم، ماه‌ها بعد از شروع به تولید در کارخانه، مراسم افتتاحیه کارخانه را برگزار کردیم. بعد از افتتاحیه آماده اعلام حضور در بازار شدیم تا همه بدانند این شرکت قدیمی و جاندار می‌تواند به همه سرویس ارائه دهد.»

وزن فعالیت‌های تعمیرات در تندر نور همواره بیشتر از کارهای تولیدی آن بوده است. سپهری می‌گوید: «ما فعالیت‌مان را از تعمیرات شروع کردیم، بعد فروش را بالا بردیم و سپس تولیدکننده شدیم. اکنون حجم تعمیرات ما نیز بسیار بالاست و هفته‌ای چهار الی پنج هزار دستگاه کارت‌خوان تعمیر می‌کنیم که در مجموع ماهی 20 هزار کارت‌خوان می‌شود. ظرفیت تولید کنونی ما نیز حدود 20 هزار در ماه است. اکنون وزن حوزه تعمیرات و تولید تقریباً مساوی شده است. ما برای تعمیرات سفارش‌های خرد را از تمام پی‌اس‌پی‌ها می‌پذیریم.»


ورود جدی به بازار کیوسک و صندوق فروشگاهی


تندر در حال حاضر 20 هزار کارت‌خوان در ماه تعمیر می‌کند و می‌تواند تا 40 هزار دستگاه کارت‌خوان در ماه را نیز پوشش دهد: «قرار بود یکی از بزرگ‌ترین پی‌اس‌پی‌ها حدود 40 هزار کارت‌خوان در ماه را به ما بسپارد. آن پی‌اس‌پی دستخوش یکسری تغییرات شد و به همین دلیل قرارداد ما عقب افتاد. امیدواریم در سال آینده بتوانیم همان‌قدر که تعمیرات برای سپ انجام می‌دهیم، برای دیگران نیز به انجام برسانیم. در زمینه تولید نیز در پی افزایش ظرفیت و جلب بازار هستیم و می‌توانیم به‌راحتی به دوبرابر ظرفیت برسیم. اکنون فقط از یکی از سالن‌های کارخانه استفاده می‌کنیم. سالن دیگر را برای تولید محصولات جدید گذاشته‌ایم. به‌تازگی اولین کیوسک استند و همچنین دیواری را به‌صورت صد درصدی در شرکت خودمان طراحی و تولید کرده‌ایم و می‌خواهیم با جدیت وارد بازار کیوسک و صندوق‌های فروشگاهی شویم؛ هرچند برند نیولند خودش یک صندوق فروشگاهی زیبا دارد که از لحاظ فناوری پرداخت و بانکی پیشرفته است و هیچ‌چیز کم ندارد. هدف ما افزایش ظرفیت تولید است؛ به ‌گونه‌ای که تمام نیازهای شبکه پرداخت را جوابگو باشیم.»


انواع دستگاه‌های کارت‌خوان تندر نور


امسال تندر نور سه دستگاه کارت‌خوان را تولید کرده است. سپهری در این‌باره توضیح می‌دهد: «SP830 دستگاه لن‌دایال‌آپ یکی از این دستگاه‌هاست. همچنین دستگاه SP630 Pro به‌عنوان کارت‌خوان سیار بسیار خوش‌دست و شکیل ساخته شده و آخرین فناوری‌ها را می‌تواند به‌عنوان مزیت داشته باشد. یک دستگاه نیز نیولند به سفارش ما تولید داده که فقط خاص ایران ساخته شده است. این دستگاه قدری شبیه Q80 است. قبلاً نیولند چنین دستگاهی را داشت، ولی سیار بود و لن‌دایال‌آپ نداشت. اکنون صفحه بزرگ را با امکانات لن‌دایال‌آپ ترکیب کرده‌ایم. بعضی مشتریان صفحه‌نمایش بزرگ به همراه با کارت‌خوان لن‌دایال‌آپ می‌خواهند که گزینه سیم‌کارت هم داشته باشد. نیولند این طرح را مخصوص ما تولید کرد و اسمش را SP880 گذاشتیم. امسال این نمونه را خودمان نیز تولید می‌کنیم. شما می‌دانید که با توجه به نرخ ارز، هزینه دستگاه‌ها بالاست و مردم دستگاه‌های ارزان‌قیمت سیار می‌خواهند. پس ما تمرکز خود را روی دستگاه‌های سیار با قیمت مناسب می‌گذاریم.»


مزیت رقابتی دستگاه‌های نیولند


در بازار رقابتی تعمیر، فروش و پشتیبانی دستگاه‌های کارت‌خوان، رقبای مختلفی در بازار فعالیت می‌کنند، اما چه مزیت رقابتی، تندر نور را نسبت به سایرین متمایز می‌سازد؟ سپهری در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «در ایران یکسری رقابت‌های ناسالم شکل ‌گرفته، ولی شخصاً معتقدم بازار به ‌قدری بزرگ است که حتی اگر تمام فعالان بازار با هم کار کنند، باز هم ظرفیت تکمیل نمی‌شود. جا برای رقابت سالم به ‌جای رقابت ناسالم وجود دارد. شاید اکنون سه یا چهار تولیدکننده هستند که سهم قابل ‌توجهی از بازار گرفته‌اند، پس دلیلی ندارد که با هم رقابت ناسالم کنیم. زمان نشان داده که انتخاب برند نیولند از لحاظ فناورانه انتخاب درستی بوده است. اگر آخرین گزارش نیلسون ریپورت را نگاه کنید، می‌بینید نیولند به رتبه دوم جدول رسیده است. به‌جرئت می‌گویم که برند نیولند از لحاظ فناوری ساخت و از حیث نرم‌افزار، یک سر و گردن از تمام برندهای موجود در بازار بالاتر است.»


تقویت بخش نرم‌افزاری تندر نور


سپهری از زمانی که مدیرعاملی شرکت تندر نور را بر عهده گرفته، سعی داشته بخش نرم‌افزار تندر نور را تقویت کند. او درباره این بخش می‌گوید: «نرم‌افزار کلوب سامانی (سامانیوم) را ما توسعه داده‌ایم. اینها باشگاه مشتریان بانک هستند. پروژه مدیریت اسناد آنها نیز که پروژه بزرگی است، از طریق نرم‌افزار ما اداره می‌شود. نرم‌افزار موبایلت نیز که در ابتدای فعالیت یک استارتاپ بود، برای جلب حمایت به سراغ ما آمد. آن زمان هنوز شرکت نبودند. ما آنها را پشتیبانی کردیم و به‌تدریج بزرگ شدند و کارهای خوبی انجام دادند و شرکتی به نام‌شان ثبت کردیم و ما نیز سهام‌دار آنها هستیم و من هم نایب‌رئیس هیئت‌مدیره‌شان هستم. چند سال متوالی است که آنها جایزه بهترین نرم‌افزار بانکداری موبایلی را به خاطر برترین UI و UX می‌گیرند. همین تیم بودند که برنامه نرم‌افزار نئوبانک سامان به اسم «بلو» را هم نوشتند. قبلاً تصور می‌کردیم که دستگاه کارت‌خوان طی سه سال از بین می‌رود، ولی نرفت. اکنون تصور می‌کنیم که تمام بانک‌ها جمع می‌شوند و نئوبانک‌ها جایشان را می‌‌گیرند، ولی این‌طور نیست. مشتری همچنان نیاز دارد که به‌صورت حضوری صحبت کرده و کسی به او کمک کند تا کارش راه بیفتد. به همین دلیل به مفاهیمی مثل smart banking و assisted banking می‌اندیشیم و پیشنهادهایی به بانک سامان داده‌ایم و آنها را در قالب پروژه‌های خوبی جلو می‌بریم.»


دوبرابر شدن حجم تولید در ۱۴۰۱


راهبرد 1401 تندر نور بر تقویت خطوط تولید دستگاه‌های کارت‌خوان و دستگاه‌های هوشمند شبکه پرداخت استوار است؛ «از پرداخت‌‌های موبایلی گرفته تا کیوسک و صندوق‌های فروشگاهی و دستگاه‌هایی که هوشمند باشند؛ یعنی در کنار فناوری و طراحی مبتکرانه، نرم‌افزار آنها هم حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد. ما می‌خواهیم نیاز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شبکه را به‌طور همزمان برطرف کنیم.»

سپهری امیدوار است طی سال ۱۴۰۱ حجم تولید تندر نور دوبرابر شود و به حدود 400 هزار دستگاه در سال برسد: «در حال حاضر ظرفیت تولید تندر نور حدود 200 هزار دستگاه کارت‌خوان در سال است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.