راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به خدمات گروه هوش مصنوعی بارای به کسب‌وکارهای فعال در صنعت مالی / توسعه کسب‌وکار با بینایی رایانشی

عصر تراکنش 55 و 56 / هوش مصنوعی به ‌قدری دنیای کسب‌وکارها را متحول کرده که ظرف چند سال آینده می‌توان از این فناوری به ‌جای نیروی کار بهره گرفت. یکی از مهم‌ترین شاخه‌های این فناوری، بینایی رایانشی است که با پردازش تصاویر، در هوشمندسازی و اتوماسیون فرایندهای کسب‌وکارها نقش مهمی دارد. بینایی رایانشی می‌تواند در آن دست کارهایی که برای نیروی کار اتلاف وقت و هزینه داشته، به‌خوبی وارد عمل شود و احتمال خطا را بسیار کم کند یا حتی به صفر برساند. امروزه استفاده از بینایی رایانشی برای صنایع و کسب‌وکارهای مختلف مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. در صنعت مالی و پرداخت نیز این فناوری کاربردهای فراوانی دارد که در این مقاله به آنها می‌پردازیم. این خدمات توسط استارتاپ «بارای» که از فعالان این حوزه در ایران است، ارائه می‌شود.


فناوری OCR یا نویسه‌خوان نوری


OCR مخفف Optical Character Recognition است که در فارسی به آن نویسه‌خوان نوری گفته می‌شود. فناوری OCR به دغدغه‌های تمام کسب‌وکارهایی پاسخ می‌دهد که نیازمند احراز هویت مشتریان خود یا تحلیل، طبقه‌بندی و بایگانی مدارک هستند. این فناوری می‌تواند اسناد کاغذی را به فایل‌های کامپیوتری قابل ‌ویرایش تبدیل کند و آن را بدون نیاز به تایپ به کاربر ارائه دهد. امروزه بسیاری از کسب‌وکارها بنا بر ضرورت خود، نیازمند استخراج متن از فایل‌هایی هستند که به‌صورت تصویری در کامپیوتر ذخیره می‌شود. دقت بالای این فناوری با بهره‌گیری از هوش مصنوعی به شما این امکان را می‌دهد که دخالت نیروی انسانی در کل فرایند را به حداقل رسانده و هزینه‌هایتان را کاهش دهید.


خدمات گروه هوش مصنوعی بارای


گروه هوش مصنوعی بارای به‌عنوان فعال در زمینه‌ هوش مصنوعی، خدمات خود را در چهار دسته «جست‌وجوی تصویری و مشابه‌یابی»، «خدمات بینایی ماشین و پردازش تصویر»، «برچسب‌زنی داده‌ها و تصاویر» و «پردازش اسناد و مدارک»‌ به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. بخش پردازش اسناد و مدارک که از فناوری OCR استفاده می‌کند، می‌تواند برای سازمان‌های مختلف و همچنین مؤسسات مالی و بانک‌ها کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد. خدمات گروه هوش مصنوعی بارای در این زمینه دربرگیرنده موارد زیر است:

  • * تشخیص نوع مدرک؛
  • * خواندن اطلاعات متنی مدرک؛
  • * تشخیص امضا؛
  • * استخراج متن اسناد.

تشخیص نوع مدرک و خواندن اطلاعات متنی مدرک


فناوری OCR از توانایی تشخیص مدارک و ثبت آن برخوردار است. اگر سندی که در اختیار نرم‌افزار قرار می‌گیرد، یک سند هویتی باشد که اطلاعات داخل آن باید خوانده شود، نرم‌افزار قادر است مشخص کند که نوع این مدرک چیست و اطلاعات آن را به‌صورت فایل و متن قابل ‌ویرایش ارائه دهد. انواع مدارکی که نرم‌افزار می‌تواند آنها را تشخیص دهد، از این ‌قرار است:

  • پشت و روی کارت ملی هوشمند جدید؛
  • پشت و روی کارت ملی قدیمی؛
  • شناسنامه‌های جدید؛
  • شناسنامه‌های قدیمی؛
  • پاسپورت.

سرویس نرم‌افزاری گروه هوش مصنوعی بارای، پس از تشخیص نوع مدرک، شش نوع اطلاعات مختلفی را که در کارت ملی وجود دارد، خوانده و ثبت می‌کند. این موارد دربرگیرنده‌ اطلاعات پشت کارت ملی و شماره ‌سریال آن ‌هم می‌شود. در بخش شناسنامه‌ها، این سرویس نرم‌افزاری از قابلیت خواندن اطلاعات برخوردار است و تشخیص می‌دهد که محتوای آن چیست. تشخیص اطلاعات کارت ‌بانکی نیز به‌زودی در فهرست خدمات قابل‌ ارائه‌ گروه هوش مصنوعی بارای قرار می‌گیرد.


تشخیص امضا، تطبیق چهره و احراز هویت


مدیران آینده‌نگر و صاحبان کسب‌وکارها که به‌دنبال استفاده از روش‌های جدید به‌منظور ربودن گوی سبقت از رقبای خود هستند، نباید از نقش بینایی رایانشی در خدمات مالی و بانکداری غافل شوند. بینایی رایانشی در زمینه تطبیق چهره برای مقایسه‌ دو عکس با یکدیگر، تطبیق امضا پس از پر کردن برگه‌های امضا و نیز تشخیص و تطبیق امضا با امضای ثبت‌شده در سیستم، می‌تواند برای سیستم بانکداری و نهادهای مالی و تمام سازمان‌هایی که به‌نوعی با پروسه‌ احراز هویت سروکار دارند، کارایی بدون خطایی را به همراه داشته باشد. پس از اینکه کاربر شناسنامه و کارت ملی خود را در سامانه‌ بانک بارگذاری می‌کند، سامانه با بهره‌گیری از خدمات هوش مصنوعی گروه بارای می‌تواند اجرای تمام موارد ذکرشده را بر عهده بگیرد.


کلام آخر


امروزه بینایی رایانشی به بخشی از زندگی ما تبدیل شده است. نوآوری در ارائه‌ فناوری‌های روز، سیستم و روش‌های بانکداری و خدمات مالی را تغییر داده و هوش مصنوعی عامل ایجاد بارزترین تغییرات در این عرصه به‌شمار می‌رود. مدیرانی که به پیشرفت و سرعت کارشان اهمیت می‌دهند و خواستار همگام‌شدن با تغییرات روز و استفاده از فناوری‌ها برای کارایی بیشتر هستند، می‌توانند با استفاده از خدماتی که بر بستر فناوری‌های هوش مصنوعی ارائه می‌شوند، کارمندان خود را از انجام کارهای تکراری، پیچیده و خسته‌کننده رها کرده و احتمال خطای آنها را کاهش دهند. همچنین به فرایند دیجیتالی‌شدن نهاد، مؤسسه یا بانک خود سرعت بخشیده و فرایند مشتری‌مداری خود را تقویت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.