راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاپرک و آینده درگاه‌های پرداخت

[مازیار عربشاهی| ویوان نیوز] پس از اینکه گزارش دنیای‌اقتصاد در خصوص طرح جدید شاپرک را در خصوص توقف پرداخت اینترنتی از طریق درگاه بانک‌ها، که ابتدای هفته جاری منتشر شده بود، مطالعه کردم به این فکر افتادم که برای تشریح دقیق‌تر اجرای این پروژه توضیحاتی را به این مطلب اضافه کنم .

از ابتدای راه‌اندازی شاپرک امکان پرداخت‌های اینترنتی در آن وجود داشته با این حال بانک‌ها نیز کماکان امکان ارائه این خدمات را به مشتریان خود داشته‌اند (خدمتی که در حوزه پرداخت و نه بانکداری است) و هم‌اکنون نیز بیش از نیمی از تراکنش‌های این حوزه از شاپرک عبور می‌کند. براساس برنامه ریزی‌های انجام شده طی آذرماه سال‌جاری کلیه این تراکنش‌ها به شاپرک منتقل شده و به صورت یکپارچه در می آید. پس از آن پذیرش تراکنش‌های مذکور در شتاب و از طریق بانک‌ها متوقف خواهد شد.

این پایان پروژه نبوده و همانند انتقال پایانه‌های فروش در سال گذشته، در گام بعدی توجه بیشتر به ارتقای کیفیت و استانداردسازی خدمات خواهد شد. این مرحله‌ای است که نیاز به تلاش مضاعف شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت و همچنین سایت‌ها و پذیرندگان اینترنتی خواهد داشت و امکان دارد پس از قطع پذیرش تراکنش‌ها توسط بانک‌ها در آذر ماه نیز تا مدتی ادامه پیدا کند. این زمان بسته به چابکی شرکت‌ها و حجم تغییرات از چند روز تا چند هفته به طول خواهد انجامید. دریافت نماد اطمینان از مرکز توسعه تجارت الکترونیک پس از ارسال مدارک، مثالی از مواردی است که برای آن فرصتی برای شرکت‌های PSP و پذیرندگان در نظر گرفته شده است.

در ضمن بانکداری الکترونیک که شامل خدمات بانکداری بانک‌ها به دارندگان حساب نزد خود است بدون هیچ مشکلی به قوت خود باقی بوده و آنچه قبلا در چارچوب پرداخت از طریق درگاه‌های پرداخت بانک‌ها منتقل می‌شده است، توقف خواهد یافت. به طور مثال همچنان دارندگان حساب در صورت اخذ رمز عبور جهت استفاده از بانکداری الکترونیک به خدماتی مانند صورتحساب، پایا، ساتنا، پرداخت قبوض از طریق حساب مربوطه و سایر خدمات بانکداری که در سایت بانکداری الکترونیک قابل ارائه باشد، دسترسی دارند. اما در صورت مراجعه به یک سایت فروشگاهی جهت خرید تجهیزات به طور مثال دیجیتال و…، به جای انتخاب درگاه بانک‌ها از طریق درگاه شرکت‌های PSP دارای مجوز دریافت خدمت خواهد داشت. ضمنا این تغییرات برای دارندگان کارتی که قصد خرید اینترنتی داشته باشند، هیچ محدودیتی ایجاد نخواهد کرد. به این لحاظ که تمام شرکت‌های PSP امکان پذیرش کارت تمام بانک‌های متصل به شتاب را دارند، یعنی دارنده کارت نیازی به اتصال به درگاه بانک خود نداشته و کافی است به درگاه یکی از شرکت‌های مجاز که توسط سایت فروشگاهی عرضه می‌شود متصل شود. ملاحظات امنیتی که باید توسط دارندگان کارت و خریداران اینترنتی مورد توجه قرار گیرد، متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.