راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لطفا رمزتان را بگویید!

[حسین آخانی / خبرآنلاین] بارها در هنگام خرید فروشندگان و صاحبان مشاغل با کارت اعتباری از مشتریان خود شماره رمز می‌خواهند. این کار خلاف است و لازم است نهادهای مسئول با آموزش و اعمال قانون فبل از آنکه این روش نادرست به سنت تبدیل شود جلوی آن را بگیرند.

دیروز برای یک کار بانکی به یکی از شعبه های معروف‌ترین و با سابقه‌ترین بانک های کشور رفته بودم. با کمال تعجب کارمند باجه از من شماره رمز کارت اعتباری را خواست. به ایشان گفتم این کار شما غیر قانونی است. ایشان پذیرفت و گفت: «چاره ندارم، سیم دستگاه کارت‌خوان خراب است و نمی‌توانم دستگاه را بیرون بیاورم». گفتم این مشکل شما است. به هر صورت برای حل مشکل با اکراه رمز را گفتم. بعد هم مدعی شد که چند بار خواسته سیم را درست کنند ولی نشده است. بلاخره به نزد رئیس بانک رفتم و اعتراض خود را منعکس کردم. ایشان با برخوردی متین حق را به من داد و با مراجعه به باجه خواست که دستگاه کارت خوان به بیرون محافظ شیشه ای منتقل و با چسب محکم شود. متاسفانه طراحی باجه هم به گونه‌ای است که قرار دادن دستگاه کارت خوان در میز مشتری و بیرون باجه هم کار ساده ای نیست، چون فضایی برای این کار در نظر گرفته نشده است. تازه این شعبه کاملا نوسازی و مدرن شده و تعجب است که چرا طراحان یکی از مهمترین نیازهای باجه‌ها را در نظر نداشته‌اند.

این رخداد یکی از ده‌ها مورد مشابه‌ای است که بارها در هنگام استفاده از کارت اعتباری با آن مواجه شده‌ام. بارها در مراکز شلوغ خرید و میادین شهر برای استفاده از کارت از من شماره رمز خواسته شده است. اغلب مردم هم به راحتی رمز خود را در حضور دیگران بیان می‌کنند. تا آنجا که ممکن است سعی می‌کنم رمز را ندهم، ولی در موارد متعدد دستگاه از دسترس مشتری دور است و چاره‌ای جز دادن رمز نیست. برای این نگارنده که سال‌ها تجربه استفاده از این کارت‌ها را در خارج از کشور داشته است مواجه با چنین صحنه‌هایی رنج‌آور است. رمز یک عدد کاملا محرمانه است و طبق مقررات هیچ کس حق ندارد آن را از شما بخواهد. کافی است در محلی که شما شماره رمز را می‌گویید فردی خلافکار باشد و بعد از خروج شما از محل با سرقت کارت موجودی آن را خالی کند. احتمالات دیگر هم می‌تواند رخ دهد که دست اندرکاران انتظامی و بانکی به خوبی به آنها آشنایی دارند.

لازم است دستگاه‌های مسئول انتظامی و صنفی این مشکل را حل کنند و بانک‌ها و موسساتی که دستگاه‌های کارت‌خوان را در اختیار صاحبان مشاغل قرار می‌دهند تعهدات لازم در استفاده درست و قانونی از آنها را بگیرند. متاسفانه بانکداری الکترونیکی مانند بسیاری از نوآوری‌های روز بدون فراهم کردن بستر لازم و فرهنگ‌سازی به کشور ما وارد شده است. ادامه استفاده نادرست می‌تواند خسارت‌هایی برای مردم داشته باشد که به سادگی می‌توان با آموزش از طریق رسانه‌ها و نظارت بر فروشگاه‌ها و مراکز اقتصادی جلوی آنها را گرفت. اگر در شروع استفاده از یک پدیده جدید قوانین و اصول درست آن آموزش داده شود، در آینده استفاده نادرست آن باب نمی‌شود. معمولا اصلاح عادت غلط هزینه بیشتری نسبت به آموزش درست آن در ابتدا دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.