راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا سرویس مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل ایرانسل در سیستم بانکی قابل استفاده است؟

چند سالی است که دنیا به سمت خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا در حال حرکت است. امروزه اینترنت اشیا یا IoT به روش‌های مختلف پیاده‌سازی شده است. اتصال ماشین‌ها و تجهیزات به سامانه‌های مرکزی جهت کنترل و نگهداری در این دسته‌بندی قرار دارند. ایرانسل نیز در راستای توسعه این‌گونه خدمات، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل را به‌عنوان راهکار جامع و یکپارچه پیاده‌سازی کرده است. این سیستم و ساختار به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا در حوزه سیستم‌های حمل‌ونقل و وسایل نقلیه بتوانند مدیریت کارآمد و سازمان‌یافته داشته باشند و همچنین بر روی مأموریت سیستم ناوگان کنترل و نظارت خود را اعمال کنند.

این سیستم از دو بخش سامانه مرکزی و تجهیزات ردیابی تشکیل ‌شده و این امکان را میسر می‌سازد تا اطلاعات توسط یک دستگاه ردیاب که درون خودرو نصب‌ شده، با کمک فناوری‌های مانند جی‌پی‌اس، بتواند اطلاعات موقعیت مکانی را در اختیار گیرد و از طریق شبکه دیتا بر بستر ایرانسل اطلاعات را به سامانه مرکزی ارسال کند.

در سامانه مرکزی نیز روال‌های مختلفی وجود دارد و از طریق گزارش‌های مختلف به سازمان یا شرکت مربوطه کمک می‌شود تا نگاه بهتری به عملکرد سیستم حمل‌ونقل خود داشته باشد.

این سامانه با استفاده از ردیاب‌ها وظیفه جمع‌آوری اطلاعات به ‌وسیله جی‌پی‌اس برای شناسایی موقعیت‌های مکانی خودروهای مورد نظر را دارد. علاوه بر این با استفاده از حسگرهای مختلف؛ دما، وزن، سوخت و شبکه‌های CAN خودروها (سیستم کنترل مرکزی کامپیوتری خودرو) یکپارچه می‌شود. به‌طور کلی این ردیاب‌ها می‌توانند با استفاده از ماژول‌هایی که دارند، به شبکه CAN متصل شوند و اطلاعات پایشگرها را در اختیار ردیاب قرار دهند تا ردیاب اطلاعات را برای سامانه مرکزی ارسال کند.

آنچه در شبکه CAN خودرو متداول است، دمای موتور، دور موتور و شتاب‌گیری از جمله عوامل مختلفی است که اطلاعات آنها ارسال خواهد شد.

مجموع سیستم‌ها کمک خواهد کرد تا در سامانه مرکزی امکان نظارت برای برنامه‌ریزی سفرها، مدیریت تعمیر و نگهداری خودروها انجام شود. به‌عنوان مثال، با استفاده از سیستم مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل به شرکت‌های پخش برای خودروهایی که دارای کالاهای نیازمند دما و زمان مشخص نگهداری هستند، امکان نظارت داده می‌شود تا بتوانند زمان‌بندی و سطح‌بندی مشخصی داشته باشند و بر اساس کیلومتر، دما و… به آنها هشدارهای لازم داده شود.

در همین حال، یک الگوریتم استاندارد جهانی در خصوص استاندارد رفتاری رانندگان وجود دارد تا بر اساس شتاب‌گیری، ترمز‌گیری، گردش ناگهانی، دور موتور  و … به رفتار رانندگان امتیاز داده شود. این در شرایطی است که چنین الگوریتم‌هایی در آینده در خصوص آلودگی صوتی و هوا نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با نصب یک ماژول سخت‌افزاری در درون خودرو و برای ارتباط با سامانه مرکزی، سیم‌کارت ایرانسل داخل آن قرار می‌گیرد تا شبکه اطلاعات آن دستگاه نصب‌شده تا ارتباط آن سامانه مرکزی برقرار شود.

سامانه مرکزی در فضای ابری ایجاد و اطلاعات به‌صورت بک‌اند دریافت می‌شود و مورد تحلیل قرار می‌گیرد. شرکت‌های استفاده‌کننده از این سامانه با داشبورد تحت وب و با استفاده از اطلاعات کاربری می‌توانند به اطلاعات ناوگان دست یابند.

طیف گسترده‌ای از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، خصوصی و… با استفاده از این سامانه می‌توانند به مدیریت هوشمند ناوگان خود بپردازند. این سامانه محدودیتی در نصب روی خودروهای سبک، سنگین و نیمه‌سنگین ندارد و این دستگاه ردیاب به نوع خودرو وابسته نیست.

یکی از مزیت‌های استفاده از این سامانه، سیستم هشدار تعمیر و نگهداری است. اگر این قابلیت هشدار خودکار نبود، افراد باید به‌طور شخصی و بر اساس عدد کیلومتر، میزان مصرف و… بازه زمانی تعمیر را محاسبه می‌کردند. در حالی‌ که در این سامانه بنا بر نوع و کیلومتر مصرفی خودروی ثبت‌شده، فرایند تعمیر و نگهداری متفاوتی تعریف ‌شده است. مثلاً یک ‌روال برای تعویض روغن، تغییر قطعات، مصرف سوخت و… در فاصله‌های زمانی مختلف تعریف می‌شود تا مورد ارزیابی قرار گیرد. در این سرویس، طیف مختلفی از تجهیزات ردیابی ساده، پیشرفته و صنعتی ارائه می‌شود.

  • ردیاب صنعتی

ردیاب صنعتی برای خودروهایی مانند خودروهای معادن، نیروگاه‌ها و… که در شرایط متفاوتی استفاده می‌شود، تمامی امکانات مربوط به ردیابی را دارد و بر اساس استانداردهای IP با شرایط مخصوص به دستگاه (یعنی ضدآب، ضدرطوبت، ضدگردوخاک و…) استفاده می‌شود.

  • ردیاب ساده

ردیاب ساده امکان اتصال به شبکه CAN را ندارد. به همین دلیل ردیاب ساده به نوع خودرو بستگی ندارد و دستگاه مستقل از خودرو عمل کرده و فقط برق مصرفی خود را از خودرو دریافت می‌کند. در ردیاب ساده امکان اتصال به موتور برای ارزیابی، مدیریت تعمیر و نگهداری وجود ندارد؛ چراکه یا خودرو ساده و بدون کامپیوتر است، یا دارای پیچیدگی است که امکان اتصال ندارد. در این نوع ردیاب‌های ساده اطلاعات به پارامترهای مکانی ارسال می‌شود؛ مگر اینکه حسگرهای جانبی دیگر نیز به آن نیز متصل شوند. البته لازم به ذکر است که در ردیاب ساده، تحلیل رفتار راننده امکان‌پذیر است.

  • ردیاب پیشرفته

در ردیاب پیشرفته ماژول‌های دیگری اضافه می‌شود. البته تجهیزاتی که استفاده می‌شود قابلیت اتصال به حسگرها و سخت‌افزارهای داخل خودرو را نیز دارند.


استقبال از سرویس مدیریت هوشمند ناوگان


سرویس مدیریت هوشمند ناوگان حدود شش سال است که مورد استفاده قرار گرفته و شرکت‌های پخش، شرکت‌های حمل‌ونقل، شرکت‌های حمل سوخت از جمله مشتریان اصلی این سرویس ایرانسل هستند. در بحث کنترل سوخت، یخچال‌ها و کالاها در کنار سایر تجهیزات و… از این سرویس استفاده می‌کنند. گفتنی است شرکت‌های دیگری هم در بخش کنترل ناوگان خود از این سرویس بهره‌مند شده‌اند. همچنین امکان تهیه یک یا دو دستگاه برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر میسر است.


ردیاب‌های خودرویی در بازار


بیشتر شرکت‌های فعال در این حوزه با وارد کردن دستگاه‌های ردیابی و برنامه‌نویسی با یک پلتفرم، خدمات‌شان را ارائه می‌دهند. بیشتر این تجهیزات به‌صورت اس‌کی‌دی از چین وارد شده و در ایران مونتاژ می‌شود، سپس با دریافت مجوز از سازمان‌های مربوطه فروش آنها میسر می‌شود.  

ردیاب‌های خودرویی اکنون در بازار از بازه قیمتی 800-700 هزار تومان تا پنج، شش میلیون تومان عرضه می‌شود. انتخاب ردیاب‌ها با توجه به نوع نیاز شرکت‌ها، متفاوت است. برخی از این دستگاه‌های ردیاب دارای گزینه تماس هستند که بلافاصله پس از هشدار مربوطه با شما تماس گرفته می‌شود یا حتی پیغام برای شما ارسال می‌کند. این سرویس‌های اضافه با توجه به نوع نیاز مصرف‌کننده در اختیار افراد قرار می‌گیرد.


مزیت رقابتی راهکار سازمانی ایرانسل


نام و برند ایرانسل مزیت اصلی استفاده از سیستم مدیریت هوشمند ناوگان است؛ چراکه در بیشتر مواقع با توجه به حساسیت استفاده از دستگاه‌های ردیاب، اعتبار و برند عرضه‌کننده آن دارای اهمیت بسیار است. انتقال ‌داده‌ها نیز بر بستر شبکه امن ایرانسل انجام می‌شود، به این معنی که در حوزه‌های حساس دولتی و مجموعه بانک‌ها که دغدغه استفاده از یک بستر امن برای تبادل اطلاعات وجود دارد، بهره‌گیری از این سرویس امن ایرانسل امکان‌پذیر است.

در حال حاضر این سرویس از سوی ایرانسل قابل ارائه به دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه نیست. در واقع صفر تا صد راهکار سازمانی مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل در ایرانسل ارائه می‌شود و به همکاری با سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس هوشمند حمل‌ونقل نیازی نیست.

گزینه بارنامه یکی دیگر از مزایای سرویس مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل است. به‌طور مثال یک شرکت محموله باری را به شهر دیگری ارسال می‌کند که در زمان بازگشت تخلیه می‌شود، اما با استفاده از نرم‌افزار، اعلام بارگیری برای آن خودرو صورت می‌گیرد، در این صورت خودرو در مسیر بازگشت مجدد بارگیری کرده و از بازگشت بدون محموله خودرو جلوگیری می‌شود؛ در نتیجه این عمل، شرکت مذکور می‌تواند عملکرد و افزایش درآمد چشم‌گیری داشته باشد. این امر به افزایش درآمد کمک می‌کند.

گزینه دیگری که می‌توان از آن یاد کرد، گزینه امکان بررسی خلافی در این سرویس است که به شرکت مربوطه امکان دریافت دلایل و مسیر جریمه را می‌دهد.

عمده‌ترین مزیت رقابتی ایرانسل، ارائه راهکارهای اختصاصی است که بنا بر امکان‌سنجی، نوع قرارداد و اصل تجهیزات و خدمات پس از فروش، برنامه‌ریزی شده است. این نوع ارائه راهکارهای اختصاصی که دغدغه شرکت‌های بزرگ نیز هست، نمی‌توانند با هر شرکت فعالی در حوزه کنترل ناوگان حمل‌ونقل همکاری کنند و باید خاطرنشان کرد که ایرانسل به‌دلیل همکاری با شرکای خارجی در تأمین حسگرها، دارای مزیت رقابتی بالایی است.

به‌طور کلی، این سامانه بر اساس اطلاعات دریافتی و ماژول‌های فعال در سیستم موقعیت‌یابی مکانی، ردیابی، کارکرد، کنترل تخلفات، مأموریت زمان‌بندی حرکت، کنترل سرعت و… عمل می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.