راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چهار چهره‌ای که صنعت پرداخت موبایلی را دگرگون کردند

چهار چهره در صنعت پرداخت موبایلی وجود دارند که این صنعت را دگرگون و وارد راه‌های جدیدی کردند. این چهار نفر عبارتند از هلگسون، گاجا، جک دورسی و هزل هورست.

.

هلگسون، تغییر در آینده پرداخت

هلگسون دستگاه‌های کارتخوان و پرینترهای United Processing Corporation را خانه به خانه می‌فروخت. در سال 1998 با شریکش شرکت Merchant Warehouse را پایه‌گذاری کرد که تجهیزات و نرم‌افزار پردازش ارزان قیمت تراکنش‌های کارت اعتباری را برای پذیرنده فراهم می‌کرد.

Merchant Warehouse در آغاز فقط پردازشگر پرداخت بود اما هلگسون خیلی زود دریافت که پرداخت تنها بخشی از یک تراکنش است. چرا او یک چهره تاثیرگذار است در اوایل سال جاری Merchant Warehouse سرویس Genius Platform را معرفی کرد که به پذیرنده اجازه می‌دهد علاوه بر پرداخت با مشتری ارتباط داشته باشد. به گفته هلگسون این سرویس با هدف تغییر در آینده پرداخت ایجاد شده است. «ما می‌دانیم که پذیرندگان خواهان بازاریابی هدفمند، وفاداری، پاداش و کاربردهای پرداخت موبایلی هستند اما ترس از ورود زودهنگام به فناوری‌های تازه، مانع ایشان می‌شود. Genius به این دسته از پذیرندگان اجازه می‌دهد همزمان با انواع شیوه‌های پرداخت سنتی، امکان اتصال به فناوری‌های نوین را نیز بدون نیاز به ایجاد تغییرات عمده در سیستم پذیرندگی خود داشته باشند.»

Genius با همکاری LightSpeed و VeriFone ارایه خواهد شد اما امکان همکاری با سایر تولیدکنندگان POS نیز وجود دارد. هلگسون معتقد است «نحوه پرداخت در آینده به گونه‌ای خواهد بود که کارت‌های اعتباری مثل تلویزیون‌های سیاه و سفید خانه مادربزرگ به نظر می‌رسند.» وی در انتظار روزی است که مشتریان نگران پرداخت خود نبوده و فقط با خاطره خوش یک خرید لذت‌بخش به خانه برگردند.

.

گاجا، عرضه‌کننده کیف دیجیتال ویزا

گاجا در بدو ورود به شرکت ویزا در سال 2010 دست کم 15 سال سابقه و تجربه کار در ارتباطات موبایلی و بازاریابی داشت. وی هفت سال را در سمت‌های مدیریتی شرکت GSMA نظیر مدیر بخش بازرگانی و مدیر بازاریابی کار کرده بود. گاجا در آستانه معرفی و عرضه محصولی است که تحولی عمیق در صنعت پرداخت موبایلی ایجاد خواهد کرد.

پلت‌فورم کیف دیجیتال ویزا به نام V.me ویژه موبایل و خرید آنلاین، در اواخر سال 2012 عرضه شده و در ژوئن سال جاری این شرکت از عقد قرارداد همکاری با چندین شرکت ارایه‌دهنده خدمات پرداخت موبایلی خبر داد که به تمام پذیرندگان کوچک و بزرگ اجازه می‌دهد پرداخت‌های ویزا توسط مشتری با استفاده از تلفن همراه را بپذیرند. سامسونگ در بخشی از توافقات خود با ویزا، نصب اپلیکیشن payWave این شرکت در گوشی‌های همراه را متعهد شده است. با کمک این اپلیکیشن، دارنده گوشی می‌تواند تنها با نزدیک کردن موبایل به دستگاه خوانشگر، پرداخت بدون تماس داشته باشد. در بخش دیگری از قرارداد، ویزا متعهد شده است که خدمات Mobile Provisioning خود را به نهادهای مالی ارایه دهد.

گاجا در ویدیویی که در شبکه توییتر قرار داده، اظهارداشت: «در هر جایی که مشتریان بخواهند از کارت‌های خود استفاده کنند، پایانه فروش داریم و برنامه‌های جدیدی برای هر نوع پرداخت خواهیم داشت که به گمان من موبایل می‌تواند همه سرویس‌ها را یکجا داشته باشد.» به اعتقاد وی، مسیر تکنولوژی به سمتی است که تمام سرویس‌ها و کانال‌های پرداخت را به صورت یکجا و یکپارچه ارایه کند و «شاهد اقبال گسترده مردم به کیف پول‌های دیجیتال خواهیم بود. بر همین اساس با شرکای جدیدی قرارداد همکاری داریم تا فناوری و بسترهای مورد نیاز را توسعه داده و در این زمینه نیز به اندازه کسب و کار فعلی خود پیشرفت کنیم.»

.

جک دورسی، جوان و با انرژی

نگاهی به گذشته با وجود اینکه «جک دورسی» فقط 36 سال دارد، طی 20 سال گذشته منشاء تحولات زیادی در دنیای تکنولوژی بوده است. وی در دوران دبیرستان در مورد دشواری‌های برقراری ارتباط میان رانندگان سرویس مدرسه کنجکاو شد و نرم‌افزار ارتباطی را نوشت که به رانندگان اجازه می‌داد به‌صورت مستقیم در ارتباط باشند. اندکی بعد زیرساخت این نرم‌افزار را با سیستم ارسال متن ترکیب کرده و با شریک خود، سایت «توییتر» را راه‌اندازی کرد.

Square در سال 2009 راه‌اندازی شده و در حال حاضر 3/25 میلیارد دلار ارزش دارد. محصول Square قطعه کوچکی برای خوانش کارت است که به آسانی و با قابلیت اتصال به سیستم صدا، روی گوشی‌های هوشمند نصب شده و دارنده آن می‌تواند پرداخت با کارت‌های اعتباری را بپذیرد. رانندگان تاکسی، اغذیه فروشان خیابانی و حتی دست‌فروشان می‌توانند با ثبت‌نام و دانلود نرم‌افزار مربوطه و پرداخت 2/75 درصد بابت هر تراکنش، از این خدمات استفاده کنند. در اوایل سال جاری میلادی نیز Square با یک وب‌سایت مشاوره مشتری به نام Angies List قرارداد همکاری امضا کرد که به موجب آن تجار و خدمات‌دهندگان به‌راحتی می‌توانند پرداخت با کارت اعتباری را حتی در منزل مشتری بپذیرند.

Square در حال عرضه پایه مخصوصی برای iPad به نام Square Stand است که شیاری جهت کشیدن کارت جلوی آن تعبیه شده است. این پایه قابلیت اتصال به تجهیزاتی مثل اسکنر بارکد و پرینتر رسید را داشته و با حدود 300 دلار هزینه می‌تواند به یک پایانه فروش کامل تبدیل شود. بازار آنلاین Square نیز امکان حضور پذیرندگان کوچک در فضای مجازی را فراهم می‌کند. پذیرندگان به جای کارمزد عضویت، به صورت ثابت 2/75 درصد از مبلغ هر خرید را کارمزد می‌دهند. کاربران Smart Wallet شرکت Square نیز می‌توانند نرم‌افزار مربوطه را دانلود کرده و با آپلود اطلاعات کارت اعتباری و تصویر خود، از آن به عنوان مجوز شناسایی کاربر استفاده کنند. این سرویس هم اکنون در فروشگاه‌های طرف قرارداد مثل استارباکس ارایه می‌شود.

.

هزل هورست، مغز متفکر گوگل والت

هزل هورست در سال 2011 بعد از هفت سال حضور در Yodlee و توسعه نرم‌افزارهای پرداخت برای بسیاری از بزرگترین بانک‌های آمریکایی، به گوگل پیوست.

هزل هورست مغز متفکر مدیریت محصولات گوگل والت است. بنابر گزارشی که وی در سال 2012 ارایه داد، 70 درصد مشتریان تا 15 سال اخیر، اصلا از اینترنت برای امور مالی خود استفاده نمی‌کرد اما امروزه، بسیاری از مردم برای پرداخت قبوض یا خرید به صورت اتوماتیک و بدون درنگ به سراغ اینترنت می‌روند. گوگل والت در آستانه ورود به عرصه‌ای است که مشتریان بتوانند هنگام استفاده از هر یک از سرویس‌های گوگل مثل Chrome Store، YouTube، PlayStore و حتی اپلیکیشن‌ها، پرداخت و خرید خود را انجام دهند. در ماه مه گوگل اعلام کرد در حال بررسی ارایه گوگل والت فیزیکی و توسعه برنامه checkout است به‌گونه‌ای که خرید با دو کلیک انجام شود.

به تدریج که کاربران عادت می‌کنند کیف مجازی خود را روی گوشی همراهشان داشته باشند، خیلی زود حتی نیازی به حمل گوشی تلفن هم نخواهند داشت. خریداران آنلاین از اتلاف وقت خود برای checkout خسته شده و بعضا به همین دلیل خرید خود را قبل از اتمام پردازش، کنسل می‌کنند. بر همین اساس گوگل والت برنامه خرید آنی خود را در دست توسعه دارد تا کاربران دیگر مجبور نباشند نام کامل، آدرس و اطلاعات کارت خود را برای هر بار پرداخت وارد کنند. خرید آنی (Instant Buy) در هر جایی که نماد Pay with Google وجود داشته باشد، در کسری از ثانیه انجام خواهد شد. پذیرنده‌ها تا ماه نوامبر می‌توانند از سرویس checkout گوگل استفاده کنند و سپس باید به پردازشگر تازهای منتقل شوند که به این منظور، گوگل قرارداد همکاری با Braintree ،Shopify و Freshbooks را امضا کرده است. گوگل همچنین سرویس گوگل والت را به gmail متصل کرده تا کاربران با استفاده از ایمیل خود نیز بتوانند انتقال پول انجام دهند.

منبع: کارت اعتباری ایران کیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.