راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آقای قطبی، چرا کارتخوان‌های اضافی در فروشگاه‌ها همچنان برقرارند؟

[به نقل از موج] شاپرکی که ۲۱ ماه از تولد آن می‌گذرد، چرا به فکر جمع‌آوری کارتخوان‌های اضافه از فروشگاه‌ها نیست؟

حدود 21 ماه از راه‌اندازی شبکه الکترونیکی شاپرک می‌گذرد اما هنوز از ساماندهی کارتخوان‌های فروشگاهی خبری نیست! به رغم آنکه یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی شبکه شاپرک، ساماندهی دستگاه‌های pos و توزیع مناسب آن در فروشگاه‌ها است اما به نظر می‌رسد، شاپرک بنا ندارد، خود را درگیر این پروژه سنگین کند. طبق آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، 2‌میلیون و 300 هزار دستگاه پایانه‌فروش وجود دارد و کشور دیگر نیازمند تهیه کارت‌خوان جدید نیست اما متاسفانه وضعیت توزیع نامناسب کارت‌خوان‌ها در کشور به گونه‌ای است که در برخی از فروشگاه‌ها چندین کارت‌خوان وجود دارد و در برخی دیگر حتی یک دستگاه pos هم نیست.

سامان قطبی مدیرعامل شرکت شاپرک در ابتدای مسئولیت کاری خود در این شرکت وعده داده بود که به زودی کارت‌خوان‌های اضافه از فروشگاه‌ها جمع‌آوری می‌شوند چرا که کارت‌خوان‌های غیرفعال و اضافه برای صاحبان فروشگاه‌ها زیان‌ده خواهند بود. قطبی اعلام کرده بود که به تدریج همه فروشگاه‌ها با یک کارتخوان و آن هم با نشان شاپرک کار خواهند کرد اما با گذشت دو سال از فعالیت شاپرک، متاسفانه این شرکت در بخش ساماندهی و توزیع مناسب کارتخوان‌ها عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش نگذاشته است.

ناصر حکیمی معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز همواره بر کاهش تعداد پایانه‌های تکراری در فروشگاه‌ها تاکید کرده است. او در عین حال در خصوص جمع آوری posهای اضافه از فروشگاه‌ها گفته است: سیاست ما این است که اکثر مراکز فروشگاهی pos داشته باشند والبته بتوانیم posهای تکراری خود را باز توزیع کنیم اما این مطلب به آن معنا نیست که posها را جمع آوری کنیم و در انبار بگذاریم بلکه می‌خواهیم posهای تکراری را در جای دیگری نصب کنیم. درپی تماس‌های تلفنی با شرکت‌های psp، عنوان شد که هنوز شاپرک این سیاست را مبنی بر اینکه در هر فروشگاه یک دستگاه pos وجود داشته باشد، ابلاغ نکرده وگرنه قطعا شرکت‌های psp از این دستور مقرون به صرفه پیروی می‌کردند.

هر دستگاه pos برای شرکت‌های psp حدودا 300 هزار تومان هزینه دارد و قاعدتا شرکت‌های PSP تمایلی ندارند که دستگاه‌های خود را در فروشگاهی نصب کنند که تراکنش لازم را نداشته باشد. هم اکنون فروشگاه‌های سطح کشور مملو از دستگاه‌های pos هستند، دستگاه‌هایی که 300 هزار تومان ناقابل قیمت دارند اما کارکرد خاصی ندارند و فقط در فروشگاه‌ها به جای کارت، خاک می‌خورند. به نظر می‌رسد، نباید به این زودی‌ها در انتظار اجرای طرح «در هر فروشگاه یک pos» بود؛ این طرح به این زودی‌ها عملیاتی نمی‌شود چرا که این پروژه برای شرکت شاپرک سنگین است !

توصیه می‌شود، شاپرک فکر عاجلی برای فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم داشته باشد تا طبق وعده و وعید خود بتواند این طرح را اجرا کند که در هر فروشگاه یک کارت‌خوان (pos) وجود داشته باشد نه اینکه در یک فروشگاه 10 کارت‌خوان و در فروشگاه دیگر بی کارت‌خوان باشیم…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.