راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هفتادوهشتمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد / نمای مثبت صنعت پرداخت کشور در آذرماه

هفتادوهشتمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. در آذرماه 1400 بالغ بر 3.266 میلیون تراکنش با ارزش 6.679 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به آبان‌ماه رشد 0.46-درصدی در تعداد و 0.03درصدی در ارزش ریالی داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در آذر 1399 و مدت مشابه سال گذشته به همراه درصد تغییرات آن را نمایش می‌دهد.

عنوان فصل

جدول زیر همچنین حاوی آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در آذر ۱۴۰۰و مدت مشابه سال گذشته به همراه درصد تغییرات آن است. ارقام این جدول نشان می‌دهد تراکنش‌های آذر ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال ۱۳۹۹ از نظر تعدادی 21.34 درصد و از نظر ریالی 59.38 درصد رشد داشته است.

عنوان فصل

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به آبان‌ماه رشد 1.42درصدی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد علت این تغییر، افزایش 1.68درصدی تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در آذر 1400 نسبت به آبان‌ماه رشد 0.18درصدی را تجربه کرده‌اند و تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با افزایش 1.08درصدی همراه بوده است.

عنوان فصل

آمار سهم بازار هر یک از ابزارها نیز به شرح زیر است:

عنوان فصل

عملکرد ماهیانه شرکت‌های پرداختی


در این بخش از گزارش سعی شده تا با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل و همچنین به تفکیک هر یک از ابزار پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم شود.

در شاخص سهم تعدادی تراکنش‌ها،  شرکت پرداخت الکترونیک سامان با سهم 20.83درصدی همچنان در جایگاه اول قرار دارد. در مؤلفه سهم مبلغی، شرکت به‌پرداخت ملت با رقم 19.42 درصد بیشترین سهم را از آن خود کرده است. در این ماه، اختلاف سهم مبلغی پرداخت الکترونیک سامان؛ دومین شرکت بازار، با رتبه اول حدود دو درصد است. این شاخص در مؤلفه تعدادی نیز معادل 0.19 درصد است.

عنوان فصل

مقایسه دو شکل فوق با شکل‌های مشابه در گزارش آبان‌ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در هیچ‌کدام از مؤلفه‌های سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌ها جابه‌جایی بین شرکت‌ها رخ نداده است.

بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با کاهش 0.23درصدی به شرکت آسان‌پرداخت پرشین تعلق دارد. بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی نیز با کاهش چشم‌گیر 15.73درصدی برای شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد است. این شرکت با 0.44 درصد کاهش، بالاترین تفاضل را بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی دارد.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد.

عنوان فصل

 بانک ملت با سهم 20.01درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 19.20درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زیاد، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

عنوان فصل
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.