راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از اینترنت داخل هواپیما چه می‌دانید؟ / بازاری دست‌نخورده در خاورمیانه

امینی پور: اگر امروز وارد حوزه اینترنت درون هواپیما نشویم، بعدها ناچاریم خدمات را از کشورهای خارجی باقیمتی گران‌تر خریداری کنیم.

سومین کارگاه آموزشی گروه فن‌آوا در نمایشگاه تلکام 1400 با موضوع اینترنت درون هواپیما با سخنرانی ابوالفضل امینی‌پور، کارشناس فنی ارتباطات فضایی برگزار شد. امینی‌پور صحبت‌های خود را با بیان این سؤال که چگونه می‌توان در طول پرواز به اینترنت متصل شد؟ شروع کرد؛ «شرکت‌های هواپیمایی پس از انجام آزمایش‌های مختلف تصمیم گرفتند به‌صورت رایگان یا غیررایگان شرایط استفاده از اینترنت درون پرواز را برای مسافران فراهم کنند.»

به گفته او، تمام ایرلاین‌های آمریکایی و کانادایی به اینترنت متصل هستند و به‌زودی هم توسط شرکت گوگو به نسل پنجم اینترنت مجهز خواهند شد. او با اشاره به شرکت گوگو بیان کرد: «گوگو در سال 2008 اولین اینترنت هواپیمایی را ارائه کرد و باعث شد مسافران بتوانند در طول مسیر پرواز از اینترنت استفاده کنند. شرکت گوگو اعلام کرده که با وجود قابلیت اینترنت وای‌فای داخل هواپیما، دیگر افراد نمی‌گویند در هواپیما بودم و ایمیل‌تان را دریافت نکردم.»

به گفته او، شرکت گوگو در سال 1991 با ارائه سرویس‌ برقراری تماس تلفنی فعالیتش را آغاز کرد. گوگو در سال 2008 با تغییر رویکرد به ارائه اینترنت هواپیمایی با پوشش جهانی پرداخت. شرکت intelsat در آگوست 2020 هم بخش هوانوردی گوگو را به مبلغ 400 میلیون دلار خریداری کرد.

امینی‌پور ادامه داد: «مسافران بوئینگ 737-800 شرکت نوروژین ایرلاین در پروازهای قاره اروپا و مسافران شرکت تایلندی ناک در پروازهای داخلی به اینترنت متصل هستند. در پروازهای ایرباس چین افراد برای دسترسی به اینترنت فقط حق استفاده از لپ‌تاپ و تبلت را دارند. هواپیمایی هنگ‌کنگ هم در پروازهای A330 خود، به مسافران اینترنت رایگان ارائه می‌دهد. یکی دیگر از این شرکت‌ها بلوجت است که در پروازهای A320 و  A321 به دو حالت رایگان با محدودیت سرعت و غیررایگان با حداکثر سرعت، به مسافران اینترنت می‌دهد.»

به گفته او، آمارهای جهانی نشان می‌دهند که قیمت بلیت، ترتیب زمانی، راحتی صندلی‌ها، عدم پرداخت هزینه‌های جانبی و غذاهای حین پرواز برای افراد نسبت به دسترسی به اینترنت از اهمیت بیشتری برخوردار است و اتصال به اینترنت اولویت ششم مسافران است.

امینی‌پور در ادامه توضیح داد: «سرویس‌های درون هواپیما به دو بخش سرویس‌های مشتری (فروشگاه‌های اینترنتی، بازی‌های ویدئویی) و پایگاه کارکنان (آب‌وهوا، نقشه و…) به دو شکل آنلاین و آفلاین ارائه می‌شود.»

او درباره موارد استفاده اینترنت هواپیما بیان کرد: «بیشترین موردی که افراد برای استفاده از اینترنت درون هواپیما انتخاب کرده‌اند، وب‌گردی و کمترین انتخاب آنها خرید اینترنتی است. وب‌گردی با 75 درصد، شبکه اجتماعی با 63 درصد و پیگیری اخبار با 60 درصد به‌ترتیب محبوب‌ترین انتخاب‌های کاربران بوده است.»

امینی‌پور با اشاره به روش‌های برقراری اتصال اینترنت در هواپیما بیان کرد: «هواپیماها با دو روش ارتباط با ماهواره‌ها به‌صورت جهانی و ارتباط مستقیم با زمین به‌صورت منطقه‌ای به اینترنت متصل می‌شوند.»

امینی‌پور در پایان صحبت‌‌هایش به شرکت‌های هواپیمایی ایران اشاره کرد و گفت: «این بازار در ایران و خاورمیانه دست‌نخورده است. تعداد مسافران خارجی و داخلی و مدت‌زمان پروازها هم گواه پتانسیل مناسب کشور برای رشد در حوزه مذکور ست. اجزای مورد نیاز اینترنت هوایی فقط در سه بخش آنتن‌ساز، ارائه‌دهنده خدمت ایرلاین و مشارکت sap ماهواره‌ای خلاصه می‌شود.»

به گفته او، اگر امروز وارد حوزه اینترنت درون هواپیما نشویم، بعدها ناچار خواهیم شد خدمات را از کشورهای خارجی با قیمتی گران‌تر خریداری کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.