پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اصلاح اساسنامه سازمان نصر تهران با 91 درصد آرای موافق در مجمع عمومی فوقالعاده به تصویب رسید / اهم اصلاحات پیشنهادی اساسنامه سازمان نصر تهران چه بود؟
احسان محمودی / اساسنامه سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران مدتهاست که بهدلیل محدودیتها و عدم تطابق با شرایط و قوانین جاری امکان برخی اقدامات از جمله عضویت در این سازمان، نحوه شرکت در انتخابات و تشکیل هیئتمدیره و همچنین مشارکت اعضا و دیگر موارد را بهدرستی تحت پوشش قرار نمیداد، از این رو اعضای هیئتمدیره دوره ششم نصر تهران عزم خود را جزم کردند تا با تمام موانع و سختیهایی که بر سر راه اصلاح این اساسنامه وجود داشت، آن را به نتیجه نهایی برسانند.
حسین اسلامی، رئیس سازمان نصر تهران در جلسه مجمع عمومی فوقالعاده این سازمان که در هتل ارم تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه نیازمندی اصلاح اساسنامه سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران در ادوار گذشته سازمان نیز احساس میشد، گفت: «تاکنون از فرصت مجمع عمومی برای به رأی گذاشتن این موضوع با حضور اعضای صنف به دلایل قانونی یا موارد دیگر استفاده نشده است. کارگروه اصلاح اساسنامه تحت تأثیر محدودیتهای قانونی، آییننامه مصوبه هیئتمدیره و… قرار نگرفت تا با امکان بیشتری آنچه مورد نیاز صنف است، در این زمینه بررسی شود.»
برخی محدودیتهایی که برای اصلاح اساسنامه وجود داشت
او با اشاره به محدودیتهایی که برای اصلاح اساسنامه وجود داشت، افزود: «مصوبه مجمع عمومی فوقالعاده نیازمند دوسوم آراست و لازمالاجرا بودن آن نیز نیازمند تأیید هیئت عمومی است که هیئتمدیره سایر استانها نیز باید این موضوع را مورد بررسی و تأیید خود قرار دهد، همچنین اخذ نظر و مشورت با کمیسیون تعیین مقررات شورای مرکزی درباره مصوبات و محدودیتهای ناشی از آییننامه مصوبه هیئت دولت که برای اعمال تغییرات آن نیازمند همراهی سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات بهعنوان ناظر سازمان نصر تهران است، از جمله مواردی است که باید با هماهنگی به نتیجه مورد نظر میرسید.»
تابوی اصلاح اساسنامه برای اولینبار شکست
به گفته اسلامی، آن نسخهای از اساسنامه در هیئتمدیره به تأیید و تصویب رسید که شاید تغییرات حداکثری ابتدایی در اولین جلسه مجمع عمومی فوقالعاده در آن اعمال نشد، ولی گامی در جهت آغاز تغییر با وفاق و تعهد جمعی صنف نسبت به اعمال تغییرات است. نسخه اولیه اصلاحیه اساسنامه بیش از 85 مورد را شامل میشد که برای طرح و تأیید در سازمان زمان و انرژی بسیاری را میطلبید که در گام آخر امکان به نتیجه نرسیدن آن نیز وجود داشت؛ بنابراین سعی کردیم بسیاری از موارد اصلاحی را کاهش دهیم تا بتوان رأی تمامی اعضا را بهعنوان پشتوانه در این راستا با خود همراه کنیم.
ضرورت بازنگری در اساسنامه
مجید اورعی، عضو هیئتمدیره سازمان نصر تهران با بیان اینکه در مدت یک سال گذشته و از اولین جلسه هیئتمدیره دوره ششم کارگروهی ذیل هیئتمدیره کار خود را برای اصلاح اساسنامه آغاز کرد، گفت: «ضرورت بازنگری اساسنامه با وجود ابهامات بسیار آن در مباحث مختلفی چون کاندیداتوری اعضای هیئتمدیره، فعالیت اعضا، کمیسیونها، هیئتمدیره و اداره دبیرخانه و… بیش از پیش احساس میشد.»
به گفته او، اساسنامه، حوزه فعالیتهای سازمان را مشخص میکند؛ بنابراین سازمان نظام صنفی رایانهای تحت قانون حمایت از پدیدآورندگان نرمافزارهای رایانهای با آییننامه اجرایی هیئت وزیران در 69 بند بهعنوان سازمان واحد در سراسر کشور شکل گرفته و شعب آن نیز در نواحی استانها که فعالیتهای استانی را ساماندهی میکنند، مشغول فعالیت است.
او همچنین با بیان اینکه کارگروه اصلاح اساسنامه در گام نخست خود با شناسایی مشکلات موجود در اساسنامه و قبل از ورود به مرحه پیشنهاد موارد اصلاحی، فاز جمعآوری نیازمندیهای اصلاح را در دستور کار قرار داد، گفت: «برای احصای موارد مورد نیاز برای اصلاح، شش ماه زمان صرف شد با این هدف که بتوان در کنار استفاده از مستندات دانشی ادوار گذشته، مشکلات اساسنامه را یک بار برای همیشه به سرانجام نهایی خود رساند.»
با گذشت دو دهه از زمان تدوین اساسنامه احساس تغییر آن امری ضروری بود
اورعی با اشاره به اینکه با گذشت 16 سال از عمر سازمان و حدود دو دهه از زمان تدوین اساسنامه بهدلیل موانع موجود در اساسنامه امکان عضویت بیش از 1200 نفر در سازمان وجود ندارد، تشریح کرد: «در طول این مدت با وجود توسعه و رشد صنعت فاوا در کنار افزایش دامنه فعالیت اعضای سازمان نیازمند اصلاح اساسنامه هستیم، همچنین در این مدت بعد از انحلال شورای عالی انفورماتیک سه دستگاه مختلف ناظر بر سازمان نظام صنفی رایانهای کشور شدند.»
به گفته او، مواردی از جمله اصلاحیه قانون نظام صنفی کشور در سال 1392 که به اختلافات موجود دامن زد و نیز مسئله بهروزرسانی اساسنامه سازمان با قوانین کشور، همچنین مشکلاتی که در شاخه مشاوران و اشخاص حقیقی در دورههای مختلف وجود داشت، به بروز اختلافاتی منجر میشد که برای سازمان نظام صنفی رایانهای هزینهزا بودند. تمامی اینها از موارد بااهمیت برای اقداماتی در جهت اصلاح اساسنامه بهشمار میرود.
اقدامات صورتگرفته جهت اصلاح اساسنامه
اورعی همچنین با بیان اقداماتی که در ادوار گذشته برای اصلاح این اساسنامه صورت گرفته، گفت: «مصوبه 70 بندی اصلاحی در زمینه آییننامه اجرایی در شورای مرکزی دوره دوم در سال 1388 صورت گرفت که با توجه به آییننامه هیئت وزیران نمیتوانست از اصلاح اساسنامه برخوردار شود و نیازمند مطرحشدن در جلسه هیئت وزیران بود که با این وجود این اقدامات در آن دوره به نتیجه نهایی نرسید. همچنین امکان استفاده از مستنداتی که در این زمینه در سال 1392 صورت گرفته بود، وجود نداشت؛ در نهایت کارگروه اصلاح اساسنامه دوره ششم در 20 جلسه در مدت یک سال گذشته موارد اصلاحی را مورد بررسی قرار داد و برای رأی در مجمع عمومی فوقالعاده قرار گرفت.»
27 آذرماه اولین نسخه پیشنهادی برای اصلاح اساسنامه در اختیار اعضا قرار گرفت
او همچنین با اشاره به ارائه اولین نسخه موارد پیشنهادی اصلاح اساسنامه، توضیح داد: «در دو جلسهای که با حضور اعضای کارگروه در 28 آبان و دوم آذرماه سال جاری تشکیل شد، تمامی مواردی که در یک سال گذشته بررسی شده بود، مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و پیشنهاد اولیه آماده و به هیئتمدیره ارائه شد که با توجه به نظر هیئتمدیره مواردی مورد بازنگری مجدد قرار گرفت و در نهایت در 27 آذرماه سال جاری نسخه اولیه پیشنهادهای موارد اصلاحی اساسنامه به اعضا ارائه شد. البته بعد از ارائه عمومی موارد پیشنهادی، بهدنبال اخذ نظرات تمامی ارکان سازمان بودیم و چندین جلسه در این رابطه برگزار شد.»
پيشنهادهای اصلاحی اساسنامه برای طرح در مجمع عمومی فوقالعاده چیست؟
او با اشاره به اینکه بیشترین بخش از موارد اصلاحی مربوط به بازنگری در ظرفیت و تعداد نمایندگان شاخههای شرکتها، فروشگاهها و مشاوران میشود، ادامه داد: «بر اساس اساسنامه؛ شخصی که عضو سازمان نظام صنفی رایانهای است، به فردی اطلاق میشود که مشغول فعالیت تجاری رایانهای باشد که با توجه به شرایط امروز، پسوند رایانهای نمیتواند در این زمینه پاسخگو باشد؛ چراکه این موارد حوزه گستردهتری از حوزههای خدمات فاوا یعنی فناوری طلاعات و ارتباطات را شامل میشود.»
همچنین از دیگر موارد پیشنهادی برای اصلاح اساسنامه سازمان نصر تهران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اصلاح دامنه فعاليت
- حوزه فعاليت
- استقلال سازمان استان از كشور
- اشخاص حقيقی، مهیا کردن مقدمات برای تبدیل سازمان به سازمانی فراگير
- صيانت از ماهيت خصوصی سازمان
- اصلاح تعاريف
- اصلاح سازمان ناظر (شورای عالی انفورماتيک)
- نحوه عضويت، حق رأی مشاوران، اشخاص حقيقی و فروشگاهها
- به رسميت شناختن فرايندهای الكترونيكی
- صیانت از ماهيت مجمع
- تبيين نحوه شكلگيری هيئتمديره
- تغيير تركيب اعضا هيئتمديره سازمان
- اصلاح وظايف اركان
- امكان افزايش اختيارات به كميسيونهای تخصصی و افزايش ظرفيت آنها
- تفكيک وظايف دبير و خزانهدار
- اصلاح منابع درآمدی سازمان
- امكان كاهش اعضای غيرفعال
- اصلاحات ويرايشی
در ادامه جلسه برخی حاضران دیدگاه خود نسبت به موارد اصلاحی پیشنهادی هیئتمدیره دوره ششم برای اصلاح اساسنامه سازمان نصر تهران مبنی بر شفافسازی علت عدم امکان عضویت 1200 نفر بهدلیل موانع موجود در اساسنامه جاری، انتقاد به افزایش دامنه فعالیت سازمان و صبر کردن برای اصلاح اساسنامه جاری را مطرح کردند که به گفته اورعی «گسترش دامنه فعالیت سازمان» از موارد مهم تلقی میشود و میتوان در این جهت با برنامه به توسعه سازمان کمک کرد، همچنین اگر کسی با بندی مخالفتی دارد از پیشنهادهای او در این زمینه استقبال میکنیم. اسلامی موارد پیشنهادی را بهترین پیشنهاد ممکن در شرایط حال حاضر دانست، به گونهای که در این مسئله با وجود تمامی تلاشها 16 سال تأخیر وجود دارد.
همچنین یادآور میشود که در مجمع عمومی فوقالعاده از ۹۸ رأی مأخوذه، ۸۹ رأی موافق، 8 رأی مخالف و 1 رأی باطله اعلام شد و با ۹۱ درصد آرای موافق، اصلاحات پیشنهادی اساسنامه سازمان نصر تهران به تصویب مجمع عمومی فوقالعاده رسید.