راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نسل جدید کُر بانکی شرکت خدمات انفورماتیک در راه است

مرتضی مقدسیان مدیر پروژه کُر (Core) جدید شرکت خدمات انفورماتیک در گفت‌وگو با راه پرداخت از عرضه نسل جدید کُر بانکی شرکت خدمات انفورماتیک در اسفندماه خبر داد.

به گفته او، آزمایش اولیه 70 درصد ظرفیت کُر جدید شرکت خدمات انفورماتیک با ماهیت لگو بنکینگ و امکان پوشش TPS5000 برای تراکنش‌های غیرحضوری و TPS500 تراکنش حضوری در اسفندماه 1400 انجام خواهد شد. مقدسیان در خصوص ویژگی‌های کُر جدید شرکت خدمات انفورماتیک می‌گوید: «این کُر با تکیه‌ بر دانش داخلی و مبتنی بر استاندارد BIAN طراحی و تولید شده و قصد دارد در دوران سخت تحریم‌ پاسخگوی نیاز همه بانک‌ها باشد. برای پشتیبانی بانک‌ها هم طوری برنامه‌ریزی‌ شده که  هر بانک تیم ویژه خودش را داشته باشد.»

او کُر جدید شرکت خدمات انفورماتیک را نسل جدیدی از کُرها عنوان کرد و افزود: «با پیاده‌سازی این کُر، وابستگی بانک‌ها به شرکت ارائه‌دهنده کاملاً از بین خواهد رفت. امکانات جدیدی هم از جمله امکان حق انتخاب در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. از این‌ پس مشتریان ملزم به خرید یکجای محصول نیستند و می‌توانند سبد مورد نظر خود را در قالب ماژول‌های مجزا تهیه کنند.»

مقدسیان در خصوص قابلیت‌های این کُر بانکی گفت: «این کُر می‌تواند تمام فرایندهای وثایق و تسهیلات را با تکیه بر محصول‌ساز خود و بدون دخالت شرکت خدمات انجام دهد و تنها وابستگی بانک‌ها به شرکت در حوزه نگهداری خواهد بود.»

او در ادامه افزود: «این کُر از یکسری محصولات بانکی تشکیل شده که از قابلیت همخوانی با سرویس‌های موجود بانک‌ها برخوردار است. تفاوت عمده سامانه ما شناسایی 35 ماژول بر اساس استاندارد بایان بوده و امکان ارائه مستقل آنها به بانک‌ها وجود دارد که همین امر تضمین‌کننده چابکی بوده و عرضه امن با کمترین خطا را فراهم می‌آورد.»

مقدسیان با اشاره به امنیت این کُر بانکی افزود: «یکی از شاخصه‌های عمده این محصول، تأمین امنیت بوده که با تکیه بر استانداردهای امنیتی بانک مرکزی و سازمان افتای ریاست‌جمهوری در حوزه زیرساخت و معماری و همچنین محدوده کسب‌وکار مدنظر قرار گرفته و برای تضمین امنیت بالا علاوه بر استفاده از ابزارهای رایج، از مکانیسم‌های بررسی کد امن و بررسی فرایندهای کسب‌وکاری از نگاه امنیت نیز بهره‌گیری شده‌ است.»

مدیر پروژه کُر جدید شرکت خدمات در خصوص قابلیت‌های حسابرسی این سرویس گفت: «کُر جدید بر خلاف سامانه‌های جدید که غالباً جزیره‌ای هستند، سیستمی با قابلیت ارائه گزارش یکپارچه از طریق ماژول‌های حسابداری متناسب با هر نوع کسب‌وکاری است که در نهایت همه این ماژول‌ها در قالب یک ماژول GL امکان گزارش‌گیری یکپارچه را فراهم می‌آورند. در بخش حسابداری نیز به گونه‌ای عمل شده که سیستم بتواند به‌صورت پارالل و در قالب مکانیسم ETL عمل کند و نگرانی‌های ناشی از افزایش داده‌ها وجود نداشته باشد، البته تمام گزارش‌گیری‌های معمول و مصوب وجود دارد. در واقع ارتباط تمام ماژول‌های حسابداری مبتنی بر محصول است.»

مقدسیان این محصول را در ایران منحصربه‌فرد دانست و اظهار کرد: «با پیاده‌سازی نسل جدید کُربنکینگ، زیرساخت‌های ایجاد بانکداری دیجیتال و نئوبانک به‌راحتی محقق و اجرا می‌شوند.»

مقدسیان در پایان خاطرنشان کرد: «این پروژه به‌طور مستقل و زیر نظر مدیرعامل شرکت در حال طراحی و تولید است و این پروژه تا پایان شهریورماه 1401 تکمیل خواهد شد»

1 دیدگاه
  1. آرزو می‌گوید

    حیف شد
    Fail
    شد …..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.