راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به اتریوم، ولیعهد دنیای ارزهای دیجیتال

مفهوم رمزارز با نام بیت‌کوین عجین شده است. دلیل آن‌ هم روشن است. بیت‌کوین اولین رمزارزی است که پا به‌ عرصه وجود گذاشت؛ رمزارزی است که ارزشش از نزدیک به صفر به ده‌ها هزار دلار رسید و بسیاری را از هیچ به ثروت‌های میلیون دلاری رساند و امروز هم با فاصله بسیار زیاد، گران‌ترین ارز دنیاست. اما اگر یک‌ قدم پایین‌تر برویم و به نفر دوم این بازار نگاه کنیم، قطعاً به نامِ آشنای اتریوم می‌رسیم که ارزش آن نیز به هزاران برابرِ دلار آمریکا رسیده و بسیاری معتقدند که از معتبرترین و قابل‌ اطمینان‌ترین ارزهای دیجیتال امروز است. در این مطلب به مروری کوتاه بر اتریوم و اتر می‌پردازیم. (می‌توان قبل از خواندن این مطلب برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اتریوم به سایت فینیکس مراجعه شود.)  

به نقل از تیم تولید محتوای فینیکس، بیت‌کوین که به پادشاه کوین‌ها معروف است، بسیار موفق بوده، اما مثل اولین تجربه در هر چیز، می‌تواند ایرادها و ضعف‌هایی هم داشته باشد. از این‌ رو، رمزارزهای دیگر با شعار رفع مشکلات بیت‌کوین یا افزودن مواردی به ویژگی‌های مثبت آن تلاش کرده‌اند که برای خود اعتبار و مشتری دست‌وپا کنند. به نظر می‌آید که تیم اتریوم در این زمینه نسبت به رمزارزهای دیگر موفق‌تر بوده و به همین خاطر توانسته سهم بزرگی از بازار رمزارزها را به خود اختصاص دهد.

برای اینکه بتوانیم جایگاه و ارزش یک ارز دیجیتال را درک کنیم، می‌توانیم مارکت‌کپ آن را با سایر ارزها مقایسه کنیم. اگر این مفهوم برایتان خیلی روشن نیست، می‌توان گفت مارکت‌کپ یک ارز دیجیتال، مجموع ارزش کل موجودی آن ارز در بازار است. مثلاً مارکت‌کپ اتریوم نزدیک به 467 میلیارد دلار است و این بدان معناست که قیمت تمام اتریوم‌های موجود در جهان روی‌ هم‌ رفته به این رقم می‌رسد. این مبلغ کمی بیشتر از نصف مارکت‌کپ بیت‌کوین است، اما وقتی بهتر به جایگاه اتریوم پی می‌بریم که بدانیم مارکت‌کپ نفر سومِ این فهرست، یعنی بایننس‌کوین، حدود 88 میلیارد دلار، یعنی تنها یک‌پنجم اتریوم است. (قیمت لحظه‌ای اتریوم و سایر رمزارزها در فینکس موجود است.)


آورده اتریوم چیست؟


یک تفاوت مهم بین بیت‌کوین و اتریوم سرعت ثبت معاملات است. برای ثبت معاملات جدید، بسته‌های اطلاعات جدید (با نام بلوک) به اطلاعات قبلی اضافه می‌شوند. در شبکه بیت‌کوین، ثبت یک بلوک جدید 10 دقیقه زمان می‌برد، در حالی‌ که در اتریوم فقط طی 12 تا 15 ثانیه این اتفاق صورت می‌پذیرد. تفاوت سرعت بین بیت‌کوین و اتریوم را این‌طور هم می‌توان بیان کرد که در شبکه بیت‌کوین در هر ثانیه سه تا پنج تراکنش جدید پردازش می‌شود، در حالی‌ که در شبکه اتریوم در هر ثانیه 10 تا 15 تراکنش انجام می‌شود.

در ضمن اتریوم فقط یک رمزارز نیست، بلکه یک بستر است که برنامه‌نویسان می‌توانند از آن استفاده کنند و انواع رمزارزها را برنامه‌نویسی و خلق کنند. در واقع نام رمزارزی که برنامه‌نویسانِ اتریوم ساخته‌اند «اتر» است و اتریوم نام بلاکچینی است که اتر و ارزهای دیجیتال متعدد دیگر بر بستر آن نوشته‌ شده‌اند. البته در زبان رایج، بیشتر به این رمزارز اتریوم گفته می‌شود.

برنامه‌نویسان‌همچنین از بستر اتریوم برای خلق انواع قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند. قراردادهای هوشمند، برنامه‌های کامپیوتری هستند که روابط خریدار و فروشنده را در انواع معاملات به‌طور خودکار مدیریت می‌کنند.

پرداختن به قراردادهای هوشمند و تفاوت قراردادهای هوشمند بیت‌کوین و اتریوم فراتر از این بحث است، اما نگاه‌کردن به برخی از کارهایی که بر بستر اتریوم انجام‌ شده، به ما نشان می‌دهد که این بستر امکان‌های فراوانی برای افراد، شرکت‌ها و مؤسسات خلاق فراهم کرده است. سایت اتلنس برای افرادی که علاقه‌مند به دورکاری و کار مستقل هستند، سیستمی طراحی کرده که پرداخت‌ حقوق آن به اتر است.

بسیاری از شرکت‌ها در حال بررسی امکان پذیرش پول به شکل اتر هستند. شرکت بزرگ تراوالا که در زمینه هتل و گردشگری فعالیت دارد، اعلام کرده که از مشتریان خود اتر قبول می‌کند. این امر می‌تواند برای افرادی که به پول کشوری که به آن سفر می‌کنند دسترسی ندارند، کار را آسان کند.


نقش اتریوم در دنیای ان‌اف‌تی‌ها


امروزه بین افراد چیزهایی معامله می‌شود که تا چند دهه پیش شاید تصورش هم ناممکن بود. رمزارز، خود یکی از آنهاست و شاید عجیب‌تر از آن، ان‌اف‌تی‌ها باشند. ان‌اف‌تی یک کالای مجازی است که واقعیت فیزیکی ندارد، اما بعضاً به قیمت‌های قابل‌ توجه خریدوفروش می‌شود. مثلاً ممکن است شما توییت یک فرد معروف، یا تصویر یک کفش را در فضای مجازی بخرید تا مالکیت آن را برای خود حفظ کنید.

از گران‌ترین ان‌اف‌تی‌های خریدوفروش‌شده می‌توان به یک کار هنری اشاره کرد که مایک وینکلمن، معروف به بیپل به شکل کلاژی از پنج هزار تصویر دیجیتال درست کرد و آن را به قیمت حیرت‌انگیز 69 میلیون دلار فروخت و توجات زیادی را به سمت اتریوم جلب کرد. خریدار این اثر هنری با عنوان «هر روز: پنج هزار روز نخست» مبلغ این خرید را با بیش از 42 هزار اتر پرداخت کرد. نکته‌ای که در اینجا جالب‌ توجه است آن است که اتریوم بستر مهمی برای تولید و خریدوفروش ان‌اف‌تی‌ها فراهم می‌کند و این امر قطعاً می‌تواند به اعتبار آن در عرصه فناوری بلاکچین کمک کند.


کدام افراد معروف صاحب اتر هستند؟


ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی معروف تسلا، شاید معروف‌ترین چهره در زمینه رمزارزها باشد. او بارها با توییت‌هایش در زمینه رمزارزهای مختلف از جمله بیت‌کوین، دوج و شیبا به تغییر قیمت آنها منجر شده است. او همچنین اعلام کرده که هولدر اتر است و مقداری از آن را به امید سود خوب در آینده نگه داشته است. تیم کوک، مدیر اجرایی ارشد شرکت اپل نیز از کسانی است که اعلام کرده در کیف پول خود مقدار قابل‌ توجهی اتر برای آینده اندوخته است.

جین سیمنس، یک خواننده راک آمریکایی است که در توییتر و اینستاگرامش مجموعاً بیش از یک‌و‌نیم میلیون فالوور دارد. او در زمانی که اتر تنها 300 دلار قیمت داشت، نزدیک به 300 هزار دلار از آن خرید. امروز که اتر به حدود 4000 دلار رسیده، آن مقدار اتر چهار میلیون دلار می‌ارزد. او اخیراً اعلام کرد که رمزارزهای دیگری مانند کاردانو، ریپل و بیت‌کوین را نیز خریده و قصد دارد آنها را نگه دارد و به‌اصطلاح هولد کند. البته سود کلانی که سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال نصیب سیمنس کرد، هر کس دیگری را هم به این بازار علاقه‌مند می‌کرد.

خانم ریس ویترسپون، بازیگر مشهور آمریکایی که به خرید ان‌اف‌تی‌ها و دنیای رمز‌ارزها علاقه دارد، در سوم سپتامبر 2021 در اکانت توییتر خود اعلام کرد که اولین اتر خود را خریداری کرده است. این خانم بازیگر جزء اولین بازیگران مشهور هالیوود است که علاقه خود را به این بازار بزرگ، نشان داده است. حساب توییتر او سه میلیون فالوور دارد، پس او طبیعتاً می‌تواند با توییت‌های خود بر روند بازار رمزارزها تأثیرگذار باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.