راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحقق اهداف پروژه چکاد با تغییر کوچکی در صیاد ممکن است

«بانک مرکزی می‌تواند با الگوبرداری از پروژه صدور سفته و برات الکترونیکی و تغییر کوچکی در سامانه صیاد به همه اهداف تعریف‌شده برای پروژه چک الکترونیکی دست پیدا کند و از هدررفت منابع برای اجرای یک پروژه موازی جلوگیری کند.» این دیدگاه شاهین نوروزی، مدیرعامل شرکت پندار کوشک ایمن در خصوص سامانه صیاد است؛ سامانه‌ای که از سال گذشته به عرصه پرداخت کشور در بحث استعلام و صدور چک اضافه شد؛ با این هدف که بتواند در نهایت اعتبار چک را به آن بازگرداند. از طرفی بانک مرکزی برای صدور سفته و برات الکترونیکی پروژه چکاد را کلید زد، ولی حالا نوروزی معتقد است که می‌توان با تغییراتی در صیاد همان پروژه چکاد را نیز اجرایی کرد.

شاهین نوروزی، کارشناس و فعال حوزه امنیت و سرویس‌های فناوری اطلاعات در این خصوص می‌گوید: «بانک مرکزی در طراحی و پیاده‌سازی پروژه چک‌های صیادی به بهترین شیوه ممکن عمل کرده و موفق شده با هوشمندی، دامنه نقش‌آفرینی خود را به‌عنوان رگولاتور در چارچوب طراحی پلتفرم حفظ کند و ارتباط با کاربران را به سایر بازیگران بسپارد. به این ترتیب ضمن اینکه به اهداف حاکمیتی خود در نظارت بر فرایند صدور چک دست پیدا کرده، گام مؤثری نیز در بازگرداندن اعتبار چک به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد انتقال وجه و تعاملات مالی برداشته است.»

او افزود: «مسئولان بانک مرکزی همزمان با پیاده‌سازی سامانه صیاد از برنامه‌ریزی و اقدام برای ایجاد سامانه دیگری به نام چکاد خبر داده بودند که زیرساخت لازم برای صدور چک الکترونیکی را فراهم آورد. اکنون اما با موفقیتی که در طراحی و پیاده‌سازی پروژه چک‌های صیادی شاهدش هستیم، به نظر می‌رسد چک‌های الکترونیکی نیازی به ایجاد سامانه مجزایی ندارد و بانک مرکزی می‌تواند با اضافه‌کردن سرویس ساده‌ای در زیرساخت صیاد به تمام اهداف مورد نظر از پروژه چکاد در صدور چک الکترونیکی دست یابد.»

نوروزی در تشریح این پیشنهاد گفت: «الگویی که وزارت امور اقتصادی و دارایی در ایجاد زیرساخت صدور سفته و برات الکترونیکی پیاده کرده، به‌راحتی در مورد چک الکترونیکی نیز قابل تکرار است؛ کافی است سرویس دسترسی به شماره سریال چک‌های صادرشده به زیرساخت صیاد اضافه شود تا به این ترتیب سامانه موجود قابلیت‌های لازم برای صدور چک‌های الکترونیکی را نیز پیدا کند.»

او ادامه داد: «در واقع باید به پلتفرم صیاد امکانی اضافه شود که شماره سریال چک را قابل دسترسی کند. به این ترتیب مسئولیت چک به عهده صادرکننده چک و تأییدکننده آن، یعنی بانک عامل خواهد بود. در نتیجه بانک مرکزی اطلاعات دقیقی از صادرکننده چک خواهد داشت و می‌تواند اعتبار صادرکننده چک را نیز بررسی کند.»

نوروزی گفت: «با این تغییر ساده می‌توان پروژه چکاد را از دستورکار بانک مرکزی حذف کرد؛ به شرطی که بانک مرکزی سرویس ارائه شماره مسلسل چک به بانک‌ها را به پلتفرم صیاد اضافه کند. به این ترتیب صادرکننده چک با مراجعه به تمام پلتفرم‌های الکترونیکی بانک‌ها مانند اینترنت‌بانک و همراه‌بانک و… و با ثبت مشخصات خودش و چک و پس از امضای دیجیتالی چک، آن را در سامانه صیاد ثبت می‌کند. علاوه بر این شماره مسلسل چک نیز می‌تواند برای گیرنده چک ارسال شود.»

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات تأکید کرد: «حذف چکاد به معنای حذف چک الکترونیکی نیست؛ چراکه همان سرویس با تمام مزایا و اهدافی که از اجرای چکاد دنبال می‌شود، قابل تحقق است و فقط جلوی هدررفت منابع گرفته می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.