راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنجاه‌وسومین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / رگولاتوری رمزارزها؛ بدون متولی

شماره پنجاه‌وسوم ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. روی جلد این شماره عصر تراکنش، تصویر سیدابراهیم حسینی‌نژاد، از مدیران شناخته‌شده صنعت پرداخت کشور را می‌بینید. در گفت‌وگویی که با حسینی‌نژاد داشتیم، به مسیری که او از کودکی تاکنون پیموده، پرداخته‌ایم. او جزء افرادی است که از ابتدای شکل‌گیری صنعت پرداخت کشور، وارد این صنعت می‌شود و با رشد این صنعت، رشد می‌کند. او معتقد است بخش بزرگی از پیشرفت‌هایش به این دلیل اتفاق افتاده که در شرکتی شروع به کار کرده که در حوزه خودش پیشتاز بوده است. حسینی‌نژاد بسیار به شانس معتقد است و بر این عقیده است که بخش بزرگی از اتفاق‌هایی که برای او در طول زندگی حرفه‌ای‌اش افتاده، به خاطر شانس بوده؛ البته خودش نیز آمادگی پذیرش این شانس را داشته است. در ادامه، نگاهی کلی بر مطالب پنجاه‌وسومین شماره عصر تراکنش خواهیم داشت.


اینماد، برند کارفرمایی و چند چیز دیگر


در بخش گزارش‌های این شماره، به روال هر ماه، مروری بر مهم‌ترین اخبار یک ماه گذشته داشتیم که یکی از شاخص‌ترین اخباری که طی یک ماه گذشته در صنعت فناوری‌های مالی شاهد آن بودیم، اجباری‌شدن اینماد بود. دوم آذرماه بانک مرکزی با ارسال پیامی به نمایندگان شرکت‌های پرداخت‌یار، الزام اخذ اینماد برای پذیرندگان پشتیبانی‌شده را اعلام کرد؛ خبری که به مناقشه تبدیل شد و واکنش‌های بسیار زیادی را در پی داشت.

در گزارشی نیز در گفت‌وگو با فعالان حوزه فین‌تک کشور، تأثیر الزام اینماد بر کسب‌وکارهای فعلی و کسب‌وکارهای نوپا، همچنین تبعات مستقیم این اقدام بر پرداخت‌یار‌ها و تأثیر آن بر روند توسعه تجارت الکترونیکی در کشور را بررسی کردیم. علاوه بر این، در گزارشی پیش‌بینی هفت تن از فعالان بازار سرمایه کشور را از شاخص کل بورس تهران تا پایان سال ۱۴۰۰ جویا شدیم. علاوه بر اینها، در میزگردی که به‌صورت آنلاین و با حضور سعید سامان، مشاور بازاریابی و برندینگ و محمدصادق اشرفی، مدیر تیم برند کارفرمایی‌ کارگزاری آگاه برگزار کردیم، از تجربیات و نگاه‌شان به موضوع برند کارفرمایی پرسیدیم.


نگاهی بر چهار کسب‌وکار و روایت زندگی یک مدیر


«گروه فن‌آوا»، «بازرگانی مبناکارت آریا»، «سابین‌تجارت آریا» و «رمزینکس» چهار کسب‌وکاری هستند که در بخش باشگاه این شماره عصر تراکنش به سراغ آنها رفتیم و در گفت‌وگو با مدیران عامل آنها به مهم‌ترین اقدامات‌شان در یک سال گذشته و برنامه‌هایشان تا پایان سال ۱۴۰۰ پرداختیم. در گفت‌وگوی ماه این شماره نیز در گفت‌وگو با سیدابراهیم حسینی‌نژاد روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای او داشتیم. صنعت پرداخت کشور سیدابراهیم حسینی‌نژاد را با شرکت سپ می‌شناسد.

حسینی‌نژاد که 15 سال سابقه فعالیت در سپ را دارد، پیش از حضورش در صنعت پرداخت کشور، به مدت ۱۰ سال در بدنه دولت فعالیت کرده است. به‌دلیل فعالیتش در سازمان‌های دولتی، تفکر سیستماتیک و به‌دلیل شغل پدرش، عادات نظامی داشت که همین ویژگی‌ها باعث شد حسینی‌نژاد در صنعت پرداخت و در شرکت سپ بتواند موفق عمل کند و به یکی از افراد تأثیرگذار در این صنعت تبدیل شود.


رگولاتوری رمزارزها؛ بدون متولی


امروزه حوزه رمزارزها در جهان مورد استقبال بسیاری از افراد و اشخاص قرار گرفته و بعضاً از سوی دولت‌ها نیز پس از مقاومت‌هایی برای پذیرش آن، مورد شناسایی قانونی قرار گرفته است. در ایران اما وضع به‌ گونه‌ای دیگر است؛ سازمان‌های متعدد دولتی خود را متولی بحث رمزارزها اعلام کرده‌اند و هنوز سیاست کلانی در خصوص ماهیت رمزارزها توسط نهادهای سیاست‌گذار اتخاذ نشده است. برای مثال صنعت ماینینگ که امروزه یکی از بازوهای فعال و تأثیرگذار در رشد اقتصاد کشورهای مختلف است، در ایران همچنان وضعیت مشخصی ندارد و بین قانونی‌بودن و نبودن، اجرایی‌بودن و نبودن، اقتصادی بودن و نبودن و هزار بود و نبود دیگر گرفتار است.

همچنین در حوزه تبادل رمزارزها شاهد این هستیم که کسب‌وکارهای فعال در این حوزه رشد کرده‌اند و دیگر استارتاپ‌های کوچکی نیستند؛ اما تاکنون هیچ چارچوب و مجوز فعالیتی برای پلتفرم‌های تبادل آن در کشور در نظر گرفته نشده است. در بخش تنظیم‌گری این شماره از عصر تراکنش در گفت‌وگو با فعالان حوزه رمزارز در کشور، وضعیت رگولاتوری این حوزه را بررسی کردیم و پیشنهادهای آنها برای تسریع این رگولاتوری را جویا شدیم.


کشش دیوانه‌وار به سمت استارتاپ‌های رمزارز


در بخش جهان این شماره عصر تراکنش به روال همیشه، مقالاتی از شماره‌های اخیر مجلات معتبر جهان ترجمه کرده‌ایم. در این شماره تمرکز مطالب این بخش‌ بر حوزه رمزارزهاست. «قارون کریپتو» مطلبی از فوربس است که به معرفی سم بنکمن فرید، ثروتمندترین تازه‌وارد خودساخته در تاریخ فوربس ۴۰۰ پرداخته است. در این مطلب آمده که بنکمن فرید تا چهار سال پیش حتی یک بیت‌کوین هم نخریده بود. اما اکنون، با ثروت خالص 22/5 میلیارد دلاری و با رتبه 32 برای اولین‌بار به فهرست فوربس 400 راه‌ پیداکرده است. به‌جز مارک زاکربرگ هیچ‌کس تاکنون در این سن‌وسال این‌چنین ثروتمند نشده است. نکته جالب و کنایه‌آمیز چیست؟ بنکمن فرید اصلاً مُبَلغ کریپتو نیست. او فقط برای کسب بیشترین درآمد ممکن به این حوزه وارد شده و صرفاً با این انگیزه می‌خواهد این پول‌ها را به دست آورد که بعداً همه آن را ببخشد.


بانک‌هایی از جنس آینده


به روال همیشه، در بخش راهنمای شماره پنجاه‌وسوم نگاهی داشتیم به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان و چهار کتاب «مهندسی اجتماعی؛ علم هک‌کردن انسان»، «حاکمیت تحول دیجیتال؛ راهنمایی برای اعضای هیئت‌مدیره»، «فین‌تک به زبان ساده» و «فلسفه پول و مالی» را معرفی کرده‌ایم. علاوه بر اینها، نگاهی به چهار اپلیکیشن بانکی داشتیم که آغازگران مسیری هستند که در طولانی‌مدت، تعریف ما از بانک را دگرگون خواهند کرد؛ «بانکینو»، «بلوبانک»، «ویپاد» و «آبانک» این چهار اپلیکیشن هستند.

همچنین در شماره پنجاه‌وسوم عصر تراکنش و در دومین سری از معرفی سخت‌افزارهای صنایع مالی کشور به سراغ سه دستگاه «چاپگر صدور آنی کارت Smart-70 شرکت بازرگانی مبناکارت آریا»،‌ «راهکار شاپ‌بیز؛ شامل صندوق فروشگاهی هوشمند اندرویدی مدل E800 به همراه نرم‌افزار فروش» و «خوددریافت رمسان شرکت فناپ‌تک» رفتیم و از ویژگی‌ها و مشخصات فنی هر یک گفتیم.

عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند، معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.