راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش UX و UI در طراحی اپلیکیشن و صندوق فروشگاهی شاپ

 نزدیک به یک دهه است که گوشی‌های هوشمند، به عضوی از ما تبدیل‌ شده‌اند و هر کجا و هر زمانی این دستگاه‌های جذاب و اعتیادآور همراه ما هستند. البته خود گوشی‌های هوشمند فقط ابزاری برای ارتباط هستند، ولی وقتی اپلیکیشن‌های مختلف را درون‌ گوشی‌های هوشمند نصب و راه‌اندازی می‌کنیم، این وسیله به یک ابزار همه‌کاره تبدیل می‌شود.

به گزارش عصر بانک، امروزه اپلیکیشن‌های پرداختی متنوعی در بازارچه‌های اپلیکیشن وجود دارند که هر کدام طیف وسیعی از خدمات مالی و غیرمالی را به کاربران ارائه می‌دهند و برای جذب بیشتر کاربر از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از این اپلیکیشن‌ها، شاپ است که توسط شرکت شناخته‌شده شاپ توسعه داده‌ شده و خدمات متنوعی مثل استعلام و پرداخت قبض موبایل، کارت‌به‌کارت، خرید بلیت مترو، خرید شارژ اینترنت و… را در خود جای داده است. یکی از مسائل مهم در طراحی اپلیکیشن‌ها، UX و UI یا همان تجربه کاربری و رابط کاربری است که برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن حساسیت زیادی نسبت به آنها دارند و این دو فاکتور نقش کلیدی در نگهداشت کاربر و جذب کاربر جدید دارد. ما در این مطلب با مصطفی سماک، طراح محصول شاپ درباره نقش این دو مفهوم مهم به گفت‌وگو نشستیم.

سماک در ابتدا تعریفی از UX  و UI ارائه داد و گفت: «به‌عنوان‌مثال UI زین و یک رکاب برای سوارشدن بر یک اسب است و UX مربوط به احساسی است که شما پس از سوارشدن بر یک اسب تجربه می‌کنید. نکته اصلی تفاوت UI/UX این است که طراحی UX کاملاً مربوط به تجربه کاربر است‌، در حالی‌ که طراحی رابط کاربری مربوط به نحوه ارائه‌ المان‌های رابط یک محصول است… یک طراح UX کل سفر کاربر را برای انجام‌دادن یک عمل خاص در نظر می‌گیرد.»


روند تکامل UI/UX در طراحی اپلیکیشن موبایلی و سایت


او درباره روند تکامل UI/UX در طراحی اپلیکیشن شاپ افزود: «UX همیشه در حال پیشرفت است و متوقف نمی‌شود تا بتواند بهترین کارایی را ارائه دهد. همچنین به‌طور مدام در حال رصد و آزمایش‌شدن برای بررسی ارتباط بین کاربر و اپلیکیشن است تا در صورت وجود مشکل به‌سرعت رفع شود. برای UI نیز ما از جدیدترین روندها به‌منظور طراحی و رنگ‌بندی‌های مطابق با نیاز کاربر استفاده می‌کنیم.»

طراح محصول شاپ خاطرنشان کرد: «در طراحی UX همیشه باید استفاده بهتر مشتریان از سایت یا اپلیکیشن را در نظر داشته باشیم؛ زیرا کاربران به‌دنبال پیچیدگی نیستند و باید سریع‌ و بدون اتلاف وقت به مقصود خود دست پیدا کنند، همچنان که در UI نیز نباید از رنگ‌های تند و طرح‌های شلوغ استفاده کرد و طرح باید برای دسترسی بهتر کاربر مینیمال و ساده باشد.»


UX و UI مکمل هم هستند


او افزود: «UI و UX مکمل یکدیگر شناخته می‌شوند. هر دوی آنها در محصول برای ایجاد تجربه‌ای دلنشین برای کاربر ضروری‌اند و نمی‌توان یکی را بر دیگری ارجح دانست. در اکثریت مواقع، طراحی UX بر طراحی UI ارجحیت دارد؛ چراکه در ابتدا باید تحقیق کرد، طرح‌های مختلف کشید و  جریان‌های کاری متداول را در نظر گرفت. پس‌ از آن می‌توان روی طراحی رابط‌ کاربری تمرکز کرد. هنگامی‌ که تمامی این بخش‌ها در کنار هم قرار بگیرد، یک محصول زیبا و دارای طراحی‌ مناسب به وجود می‌آید.


فرایند اصول UX و UI   


سماک فرایندها و اصول  UX و UI  را این‌گونه شرح داد: «فرایند اول در UX جست‌وجو است و باید اطلاعات مربوط به کاربرانی که قرار است از اپلیکیشن مورد نظر استفاده کنند، اطلاعات مربوط به کسب‌وکار رقبا، نیاز کاربران، بازار هدف و… جست‌وجو شود. دومین مرحله ساخت پرسونا است. در واقع پرسونا، اطلاعات و داستان‌های مربوط به کاربران است و به‌وسیله آن درمی‌یابیم که بازار هدف محصول در چه رده سنی و فکری قرار می‌گیرد. مرحله سوم طراحی UX یا وای‌فریم است که این طراحی‌ها فقط شامل خطوط است و مشخصات مربوط به اپلیکیشن با این خطوط مشخص می‌شود. در مرحله چهارم یا پرتو تایپینگ، قابلیت کلیک برای Wireframe ارائه می‌شود تا بتوان از  آنها USE ABILITY TEST گرفت که این کار برای پیدا کردن ایرادات مربوط به دسترسی‌پذیری کاربر به اپلیکیشن و در چند مرحله انجام می‌شود. بعد از پایان طراحی و تا زمان عرضه به بازار و حتی بعد از آن، اپلیکیشن چندین بار توسط متخصصان آزمایش خواهد شد. مرحله بعد اضافه‌شدن آیتم‌های طراحی مانند رنگ، عکس، آیکون و جزئیات بصری است. همچنین بعد از عرضه به بازار توسط نرم‌افزارهایی مانند Heatmap و google analytics رفتار کاربر در استفاده از بخش‌های مختلف سایت و اپلیکیشن آنالیز خواهد شد.»


کلیدهای موفقیت در طراحی اپلیکیشن


او در پاسخ به این سؤال که کلید موفقیت یک اپلیکیشن در طراحی رابط کاربری و تجربه‌ کاربری خوب چیست، گفت: «کلید موفقیت یک اپلیکیشن در طراحی UI و UX این است که به‌ غیر از داشتن سرویس‌های مناسب، کاربردپذیری نرم‌افزار نیز باید کامل و دسترسی به بخش‌های مختلف آن راحت باشد. برای مثال اگر کاربر قصد خرید شارژ دارد، دچار سردرگمی نشود و بسیار راحت و با چند کلیک بتواند این کار را انجام دهد. همچنین در طراحی نیز انتخاب رنگ مناسبی که در استفاده روزانه و بلندمدت برای کاربر خسته‌کننده نباشد، مهم است.»

او مستقیماً با جامعه آماری مورد نظر ارتباط برقرار کرده است؛ در واقع نوع نگاه، سطح سواد و نیازهای کاربر را سنجیده‌اند. همه این موارد باعث ارائه محصولی کامل، مستقل و قوی شده است. اولویت ما در تمام بخش‌های شاپ این است که اپلیکیشنی مناسب با کسب‌وکار همراه و دارای کارایی و کاربردپذیری بالا در تعامل با مشتریان داشته باشیم.

منبع عصربانک
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.