راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در رویداد سالانه آپ از خدماتی جدید رونمایی شد / پزشک هوشمند، ورود به حوزه نئوبانک و خرید قسطی بیمه

رویداد سالانه آپ با شعار «اپلیکیشنی به وسعت زندگی»، شب گذشته (نهم خردادماه) برگزار شد. آپ در این رویداد از سرویس‌های جدید خود در حوزه‌های سلامت دیجیتال، نئوبانک و خرید اقساطی بیمه رونمایی کرد. همچنین نسخه بازطراحی‌شده اپلیکیشن خود را از مرحله آزمایشی خارج کرد و در دسترس تمام کاربران قرار داد.

نهم خردادماه هم‌زمان با 9ساله‌شدن آپ، این مجموعه رویدادی را با نگاهی به عملکرد سال 1400 در این شرکت برگزار و محصولات جدیدش را رونمایی کرد. یکی از این محصولات، محصول مشترک آپ با بانک کشاورزی، سهام‌دار 36درصدی آپ با نام «آپ‌کارت» است. در واقع آپ‌کارت بستر آفلاین متصل به کیف پول این‌ اپلیکیشن است که در تمام دستگاه‌های کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی قابل‌ استفاده است. بازگشت وجه یکی از قابلیت‌های این کارت است که به شبکه پذیرندگان آپ محدود نشده است. با آپ‌کارت خرید اعتباری نیز امکان‌پذیر است. قرار است آپ‌کارت هفته آینده به طور رسمی رونمایی و تیرماه به‌صورت عمومی عرضه شود.

به گفته حمید سیدی، عضو هیئت‌مدیره بانک کشاورزی، نقش آپ در توسعه شاخص‌های فراگیری مالی دیجیتال غیر قابل‌ انکار است. در همین راستا بانک کشاورزی با این فین‌تک همکاری کرده و‌ بر آن شده ۳۶ درصد سهامش را تقبل کند. او می‌گوید: «بانک کشاورزی برای ایجاد نئوبانک‌های جدید برنامه‌ریزی کرده و با همکاری شریک استراتژیک خود، یعنی اپلیکیشن آپ این هدف را محقق می‌کند.»

«آسان‌بیمه» دیگر محصول جدید اپلیکیشن آپ است که در این رویداد رونمایی شد. به گفته سعید صولت، مدیرعامل آسان‌بیمه، با این سرویس بیمه شخص ثالث به‌صورت اقساط روزانه و با روش برداشت مستقیم در ۱۸۰ قسط در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. او‌ می‌گوید: «در آینده سایر رشته‌های بیمه به آسان‌بیمه اضافه خواهند شد.»

«پزشک هوشمند»؛ تشخیص آنلاین بیماری با هوش مصنوعی خدمت دیگری است که در رویداد سالانه آپ رونمایی شد. امین دولتی، مؤسس، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل «حال» می‌گوید: «هدف این است که کاربر با راهنمایی‌های اولیه درباره سلامتش، اطمینان خاطر پیدا کند. پزشک هوشمند با بررسی علائم بیمار، بیماری‌های مرتبط را به ترتیب اولویت طبقه‌بندی و خبره‌ترین پزشکان هر بیماری‌ را به فرد معرفی می‌کند.»

در ادامه رویداد سالانه آپ، نسخه بازطراحی‌شده اپلیکیشن آپ از مرحله آزمایشی خارج شد و نسخه جدید در اختیار تمام کاربران قرار گرفت. حدود هشت سال بود که با وجود رشد این اپلیکیشن، طراحی آن به‌روز نشده بود؛ همان‌طور که معاونان فنی آپ می‌گویند: «آپ از ابتدا طراحی ساده‌ای داشت و کاربران به این سا‌دگی عادت داشتند و تغییر تجربه کاربری آنها برای ما دشوار بود، پیش‌ از این هم برای بازطراحی تلاش کردیم، اما در دوران پایلوت بازخوردهای مناسبی نگرفتیم. در نسخه جدید سرویس‌ها و خدمات تغییری نکرده‌اند، اما با رفتارسنجی کاربر، نحوه نمایش هر سرویس برای هر فرد شخصی‌سازی شده و ساختار صفحه به صفحه اپلیکیشن به حالتی عمودی تغییر شکل داده شده است.»


ورود آپ به حوزه مخابرات و VOD


در ادامه رویداد سال آپ، هم‌بنیان‌گذاران آپ در گفت‌وگویی آنلاین از برنامه‌های جدید آپ و ورود این شرکت به حوزه‌های جدید خبر دادند. مهدی شهیدی، یکی از هم‌بنیان‌گذاران آپ اعلام کرد: «به‌زودی امکان مکالمه صوتی و تصویری در آپ فراهم می‌شود. این اولین‌بار است که چنین امکانی در فین‌تک‌ها عملیاتی شده است. کیفیت این مکالمه با اپراتورهای اول کشور برابری خواهد کرد. سرویس VOD محصول دیگری است که زیرساخت آن در دست پیاده‌سازی است.» شهیدی می‌گوید این خدمت، اپلیکیشن را از فضای پرداختی به سمت سبک زندگی روزمره نزدیک می‌کند.

به گفته او، این اپلیکیشن تاکنون توانسته اعتماد 50 میلیون ایرانی را جلب کند و ۷۰ درصد سهم بازار پرداخت کشور را در اختیار داشته باشد؛ اپلیکیشنی که 14 سال پیش یک استارتاپ نوپا و کوچک برای فروش شارژ تلفن همراه بود و حالا به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت پرداخت کشور تبدیل شده است.

حامد منصوری، یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران آپ با بیان اینکه اعتماد ملی بزرگ‌ترین سرمایه آپ است که باعث می‌شود هر محصولی بر بستر آن نتیجه بدهد، گفت: «ارزش آینده زیادی در انتظار آپ است و این اپلیکیشن در حال حاضر بزرگ‌ترین فین‌تک ایران محسوب می‌شود.»


سهم ۷۰ درصدی آپ از یک میلیارد و 800 تراکنش سال 1401


محمدرضا اسکندریون، رئیس هیئت‌مدیره آسان‌پرداخت و آسان‌ساز نیز با نگاهی به مسیر آپ در سال‌های فعالیتش توضیح داد: «آسان‌پرداخت سال 1388 توانست موافقت وصول پی‌اس‌پی را بگیرد. آسان‌پرداخت از بخش خصوصی بود و از میان بانکی بزرگ پدید نیامده بود، به سوئیچ بانکی هم متصل نبود. حالا این مجموعه ۱۱ شرکت زیرمجموعه و ۵۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان دارد و مالک ۴۵ درصد از سهم بازار تراکنش‌های اینترنتی است.»

آرمان فرج‌زاده، مدیر اجرایی اپلیکیشن آپ نیز با اشاره به عملکرد آسان‌پرداخت گفت: «آپ هشت بخش اصلی با ۲۰ سرویس اصلی و ۱۰۰ زیرسرویس دارد که سرویس سلامت، گردشگری، بیمه، قوه قضائیه، خدمات بانکی، بیمه، خرید اقساطی و… نمونه‌ای از خدمت آپ هستند. آسان‌پرداخت در حال حاضر ۱۴۵ نیروی تخصصی دارد و میانگین سنی کارکنان ۲۹ سال است که ۴۵ درصد از این سرمایه‌های انسانی، خانم هستند.»

او‌ می‌گوید: «۷۰ درصد سهم بازار پرداخت کشور در حوزه پرداخت‌سازی برای آپ است و این اپلیکیشن به بیش از ۶۲ میلیون شماره خدمات ارائه می‌کند. از میان 37 میلیون نصب فعال آپ،  ۳۲ میلیون نصب با دستگاه‌های اندرویدی و پنج میلیون با سیستم‌عامل آی‌او‌اس هستند.»

فرج‌زاده در ادامه با اشاره به ضریب نفوذ آپ در استان‌ها تصریح کرد آپ در بین استان‌های کشور بیشترین ضریب نفوذ مربوط به استان البرز با ۴۴درصد، بعد از آن تهران با ۳۵درصد دومین و بعد از آن استان اصفهان با ۲۹درصد سومین رتبه را به خود اختصاص داده است.

سرویس بیمه آپ بیشترین رشد را در سال گذشته داشته و خدمات اقساطی بیمه، خریدوفروش خودرو، فروش سیم‌کارت آپتل، بلیت کشتی و… سایر خدمات آپ بودند که با استقبال کاربران روبه‌رو شدند.»

علیرضا هوشمند مشاور کسب‌وکار آپ، نیز اعلام کرد: «آپ در سالی که گذشت از یک میلیارد و 800 تراکنش سهمی ۷۰ درصدی داشت و به طور روزانه بستر 9 میلیون و 500 هزار تراکنش برای بیش از شش میلیون کاربر بوده است.»

1 دیدگاه
  1. امیرعلی می‌گوید

    آپ کارت؟ نئو بانک؟ هوش مصنوعی حال؟ پیام رسان آپ؟ جالب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.