راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران مطرح کرد / همه پلتفرم‌ها در معرض خطر هستند

پس‌لرزه‌های صدور حکم حبس برای «اشکان میرآرمندهی» ،مدیرعامل پلتفرم دیوار، همچنان ادامه دارد و این مسئله موجی از نگرانی را در میان صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد کرده است. داستان بر سر محتوایی است که دادگاه آن را مجرمانه تشخیص داده و سایت دیوار و مدیرعامل آن را نیز مجرم شناخته است. واکنش‌ها به این حکم البته به فعالان حوزه اقتصاد نوآوری محدود نشده و یکی از نمایندگان مجلس نیز خواستار مدارای بیشتر با کارآفرینان و صاحبان پلتفرم‌های انتشار و تبادل محتوا شده است.

به گزارش وب‌سایت خبری اتاق ایران، شهاب جوانمردی، نایب‌رئیس‌ کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با بیان اینکه با رویکرد فعلی حاکمیت، سایر کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد نوآوری نیز در معرض خطر برخوردهای سلبی قرار دارند، گفت: «به نظر می‌رسد، در نهاد دولت راجع به حدود اختیارات و مسئولیت‌ها در پلتفرم‌ها و شاید به معنای عام‌تر، خدمات و محصولات جدید و نوآورانه شناخت کافی وجود ندارد. اگرنه، با استدلال‌های مطرح‌شده، احتمالاً می‌توان مدیران اپراتورهای موبایل را هم دستگیر کرد؛ چراکه آنان نیز در قالب این پلتفرم‌ها، امکان ارتباط و جابه‌جایی اطلاعات را فراهم کرده‌اند. اکنون، جرمی اتفاق افتاده و به‌ جای آنکه مجرم شناسایی شود، همه پایشان گیر است.»


صورت‌مسئله را پاک نکنید


او با توضیح اینکه در زمان شکل‌گیری یک پلتفرم، لازم است مخاطرات، محدودیت‌ها، ابزارهای جست‌وجوی هوشمند، فیلترهای مورد نیاز در این پلتفرم‌ها و برنامه‌ریزی برای توسعه گام‌به‌گام آن با کمک ذی‌نفعان، مورد بررسی و پیش‌بینی قرار گیرد، گفت: «معمولاً به‌دلیل عدم توجه به این مسائل و عدم اتخاذ تدابیر لازم، هرگاه که مشکلی پدید می‌آید، به‌سرعت، صورت‌مسئله پاک می‌شود و به گونه‌ای برخورد می‌شود که کسی انگیزه‌ای برای ارائه خدمت یا محصول جدید نداشته باشد. اساساً چرا در چنین شرایطی، افراد باید ریسک ارائه محصولات نوآورانه را متحمل شوند؟»

نایب‌رئیس‌ کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با تأکید بر اینکه ضرورت دارد اتاق بازرگانی تهران در برابر این نوع برخوردها واکنش نشان دهد، گفت: «بخش خصوصی اگر در مقابل این رویداد واکنش نشان ندهد، در نهایت تک‌تک کسب‌وکارها با همین مخاطره مواجه خواهند شد.»

جوانمردی با بیان اینکه مطالبه‌ای که از گذشته توسط صاحبان کسب‌وکارهای اقتصاد نوآوری مطرح‌ شده، این است که یک شعبه تخصصی برای رسیدگی به دعاوی و مسائل این حوزه ایجاد شود، توضیح داد: «البته این را هم اعلام کرده‌ایم که در زمینه ارائه آموزش‌های لازم، جمع‌آوری اطلاعات و معرفی کارشناسان امین به قوه قضائیه کمک خواهیم کرد. در واقع درخواست ما این است که یک شعبه تخصصی واجد دانش و اطلاعات کافی برای ارزیابی و احراز یک مسئله یا جرم در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.