راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به اقدامات بانکداری باز پنج بانک کشور در سالی که گذشت / بانکداری باز روی سکوی پرتاب 1400

عصر تراکنش ۵۱ / پیشرفت و توسعه فناوری‌ها از یک سو و رقابت کسب‌و‌کارها در راستای جذب و رضایت‌مندی مشتری از سویی دیگر، بانک‌های سراسر دنیا را بر آن داشته تا رویکرد جدیدی را برای مدیریت و ارائه خدمات و سرویس‌های خود به مشتریان برگزینند؛ رویکردی که امروزه تحت عنوان بانکداری باز شناخته می‌شود. این رویکرد جدید در بانک‌های ایرانی نیز نفوذ کرده و چند سالی می‌شود که بانک‌ها در راستای توسعه بانکداری باز فعالیت می‌کنند. بانک‌ها با همکاری کسب‌و‌کارهای بیرونی امکان ارائه خدمات به‌صورت تمام‌وقت، بدون وابستگی و نیاز به مراجعه مستقیم مشتریان نهایی به شعبه را فراهم کرده‌اند. دریافت صورت‌حساب، انتقال وجه داخلی و بین‌بانکی، تراکنش گروهی، پرداخت قبض، اعتبارسنجی مقصد گروهی و… از جمله خدمات و سرویس‌هایی هستند که تا به امروز بانک‌ها در ایران از طریق بانکداری باز به مشتریان خود ارائه داده‌اند. اما تلاش بانک‌ها برای توسعه بانکداری باز به همین جا ختم نمی‌شود و هرساله سرویس‌ها و خدمات جدیدتری به این فهرست افزوده می‌شود. در این گزارش به سراغ پنج بانک کشور رفتیم تا بتوانیم نگاه درستی به اقداماتی که بانک‌ها در حوزه بانکداری باز انجام داده‌اند، داشته باشیم. مسعود پشم‌چی، معاون فناوری‌های نوین مالی و اطلاعاتی بانک پارسیان؛ مهرداد حداد، مدیر امور فناوری‌های نوین بانک پاسارگاد؛ حمید بنائیان، معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده؛ حسین اسلامی، مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک کارآفرین و رضا شجاع، معاون اداره خدمات بانکی، بانک سینا در این گزارش از اقدامات این بانک‌ها در سال گذشته و برنامه‌‌شان برای سال 1400 به‌منظور توسعه بانکداری باز گفته‌اند.


مسعود پشم‌چی، معاون فناوری‌های نوین مالی و اطلاعاتی بانک پارسیان


با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده در سال 1398، ورود به حوزه فناوری‌های نوین مالی به‌عنوان یک هدف جدی برای سال 1399 در دستور کار بانک پارسیان قرار گرفت. بنابراین با توجه به شاخص‌های تعیین‌شده، امکانات بانک را مهیا کردیم تا به اهداف مورد نظر دست یابیم. این رویکرد سبب شد پلتفرم بانکداری باز با نام تجاری «کبالت» که به‌صورت بومی در بانک پارسیان طراحی و تولید شده بود، در اکوسیستم فین‌تک‌ها به جایگاه ویژه‌ای دست یابد و مورد توجه دست‌اندرکاران این حوزه قرار گیرد.

همچنین با توجه به نیاز بازار، سرویس‌های بانکی در این پلتفرم توسعه داده شده است. این ساختار به‌صورت تخصصی در زمینه توسعه زیرساخت و ارتباط با سایر پلتفرم‌ها و نیز تعاملات با کسب‌وکارها و نهادهای سوم یا شرکت‌های فین‌تکی، در حال فعالیت است. تولید و ارائه سرویس‌های بانکی جدید، ارائه سرویس‌های غیربانکی، اتصال به سایر پلتفرم‌های فعال در بازار فین‌تک، افزایش تعداد تراکنش‌ها، بازاریابی مشتریان جدید و مهاجرت مشتریان از سرویس‌های قدیمی به سرویس‌های جدید از مهم‌ترین محورهای فعالیت‌های انجام‌شده در این حوزه هستند.

  • تولید و ارائه سرویس‌های بانکی جدید

در حوزه تولید و ارائه سرویس‌های بانکی جدید در بانک پارسیان می‌توان به اقداماتی چون تولید و ارائه سرویس برداشت مستقیم، سرویس‌های کارتابلی (کارپوشه) و سرویس‌های پیچک اشاره کرد. 

  • ارائه سرویس‌های غیربانکی

همچنین از دیگر اقدامات بانک پارسیان در راستای توسعه بانکداری باز می‌توان به تنوع‌‌بخشی به سبد سرویس‌های سامانه کبالت از طریق ارائه سرویس‌های غیربانکی اشاره کرد. سرویس استعلام قبوض خدماتی، سرویس‌های شهرداری تهران و سرویس‌های بلاکچین ققنوس از جمله سرویس‌های غیربانکی سامانه کبالت بانک پارسیان هستند.

  • اتصال به سایر پلتفرم‌های فعال در بازار فین‌تک

علاوه بر این، بانک پارسیان با اتصال به سایر پلتفرم‌های فعال در بازار فین‌تک امکان ارائه سرویس‌های مختلف بانکی را فراهم کرده است. هم‌اکنون کبالت به‌‌عنوان کامل‌ترین پلتفرم موجود در کشور، امکان ارائه سرویس‌های 18 بانک را داراست.

  • افزایش تعداد تراکنش‌ها

افزایش تعداد تراکنش‌های بانکی از دیگر محورهای مورد توجه بانک پارسیان در راستای توسعه بانکداری باز بوده که در این راستا با توجه به تنوع سرویس‌های کبالت و همچنین افزایش مشتریان کبالت، این بانک تاکنون بیش از 40 میلیون تراکنش را از طریق پلتفرم کبالت ثبت کرده است. 

  • بازاریابی مشتریان جدید

همچنین در راستای بازاریابی مشتریان جدید اقدامات متعددی ازجمله آموزش، مستندسازی، پشتیبانی و ارائه محیط سندباکس، برگزاری رویدادها جهت شناسایی و حمایت از فین‌تک‌ها و رصد کسب‌وکارهای نوپا، در حوزه‌های مختلف انجام شده است.

  • مهاجرت مشتریان از سرویس‌های قدیمی

به‌منظور یکپارچه‌سازی ارائه خدمات بانکی، مهاجرت مشتریان استفاده‌کننده از سرویس‌های کانال مانند پرداخت‌سازها و شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی پارسیان به سامانه کبالت در دستور کار قرار گرفت. این فعالیت‌ها در فرایند ضروری تحول، به‌منظور انطباق با محیط جدید کسب‌وکار، خصوصاً صنعت خدمات مالی با هدف حفظ پیشروی در بازار، در این بانک صورت گرفته است. بانک پارسیان در نظر دارد با توسعه بانکداری باز و ارائه سرویس‌های لازم به فین‌تک‌ها و اتصال به سایر پلتفرم‌های موجود در کشور، ضمن ارائه خدمات و محصولات متنوع‌تر و بهتر به مشتریان، شرایطی را فراهم آورد تا مشتریان از تجربیات بانکی بهتری بهره‌مند شوند و این بانک نیز در راستای نیل به اهداف خود که همان بانکداری دیجیتال است، حرکت کند. در همین رابطه و با شناخت ظرفیت‌های موجود، این بانک اهدافی را برای سال ۱۴۰۰ ترسیم کرده تا در خط مقدم فرایند تحول دیجیتال باقی بماند. عمده‌ترین این هدف‌گذاری‌ها در چند محور خلاصه شده است.   

مسعود پشم‌چی، معاون فناوری‌های نوین مالی و اطلاعاتی بانک پارسیان

تولید و ارائه سرویس‌های جدید از جمله اهداف بانک پارسیان در سال جاری است. در این راستا تجمیع سرویس‌های شرکت‌های گروه پارسیان، تولید سرویس‌های تلفیقی و تطبیقی، سرویس‌های کاربردی مانند عوارض آزادراهی، سرویس‌های سازمان تأمین اجتماعی، سرویس‌های ارگان‌ها و نهادهای دولتی، عمومی و خدماتی مانند شهرداری سایر کلان‌شهرها، سرویس‌های مرتبط با کیف پول و همچنین ‌ احراز هویت غیرحضوری در دستور کار بانک قرار گرفته است. لازم به ذکر است در خصوص بهره‌برداری از سرویس‌های مرتبط با کیف پول و ‌ احراز هویت غیرحضوری، برنامه‌ریزی جامعی انجام شده و هم‌اکنون بانک در حال تهیه طرح‌های مربوطه است.

از دیگر اهداف بانک در سال 1400 مشارکت با سایر پلتفرم‌هاست. بانک پارسیان در نظر دارد همکاری و حضور مؤثری در پلتفرم سنباد (پلتفرم مشترک بین 9 بانک خصوصی) داشته باشد و به سایر پلتفرم‌های بانکی و غیربانکی متصل شود. افزایش تعداد تراکنش‌ها و بازاریابی مشتریان شرکتی، کسب‌وکارهای فین‌تکی و پلتفرم‌ها و شرکت‌های نرم‌افزاری جدید از دیگر برنامه‌های بانک پارسیان برای سال جاری است.


حسین اسلامی، مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک کارآفرین (نگاه)


بانک کارآفرین با درک فعالانه تغییرات اساسی در بازار محصولات مالی و بانکی و حضور بازیگران جدید، به‌خصوص شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان، حرکت تهاجمی متناسب با شرایط پیش‌ رو را برای پاسخگویی دقیق به نیازهای مشتریان فعلی و آتی خود برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. ابتدا ضروری بود تا با توجه به استانداردهای روز دنیا، فرایندهای داخلی و محصولات و خدمات فناورانه بانک و گروه شرکت‌های کارآفرین مورد بازنگری قرار بگیرد تا بتوان نیازمندی‌های جدید را شناسایی کرد. به همین دلیل بانک بازوی فناوری خود را در خرداد ۱۳۹۹ تأسیس و مأموریت حضور در عرصه اقتصاد دیجیتال را که بانکداری باز نیز بخشی از آن است، به هلدینگ فناوری نگاه فردای کارآفرین واگذار کرد.

هلدینگ فناوری نگاه نیز با توجه به تخصصی‌بودن بازارهایی که از بانکداری باز متأثر بوده‌اند، نسبت به تدوین راهبرد فراگیر برای خدمت‌رسانی در بازارهای پرداخت، بانک، تجارت الکترونیکی و اکوسیستم استارتاپی اقدام کرده است. از جمله این اقدامات می‌توان به برنامه‌ریزی برای به‌روزرسانی فرایندهای سازمانی و بازنگری راهبردی در فعالیت‌های اصلی بانک بر اساس نیازهای بانکداری باز اشاره کرد. همچنین این هلدینگ اقدام به راه‌اندازی زیرساخت مرتبط با بانکداری باز متصل به نرم‌افزار متمرکز بانکداری کرده و از طریق این زیرساخت کار پایش تراکنش‌ها و اطمینان از رعایت الزامات سازمان‌های تنظیم‌گر را انجام می‌دهد.

حضور مشارکت‌جویانه و فعالانه در تأسیس و راهبری شرکت سکوی نوآوری باز داده‌محور سنباد در تعامل با بانک‌های پارسیان، پاسارگاد، انصار، سامان، ایران‌زمین، سینا، شهر و مؤسسه مالی و اعتباری ملل و در جهت افزایش رقابت‌پذیری بانک کارآفرین در عرصه بانکداری باز از دیگر اقدامات انجام‌شده توسط هلدینگ فناوری نگاه است. همچنین بانک کارآفرین در یک سال گذشته با حضور فعالانه در سبد سهام‌دار و راهبری شرکت مدیریت ثروت ستارگان (سرمایه‌گذار خطرپذیر) برای برقراری ارتباطی ساختاریافته و منسجم با بازیگران جدید و ارائه انواع خدمات مورد نیاز به بازار شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان ورود کرده است.

اما برنامه‌های بانک کارآفرین برای توسعه بانکداری باز همچنان ادامه دارد. این بانک در نظر دارد تا انتهای سال 1400 زیرساخت‌های بانکداری متمرکز را برای اتصال به سکوی بانکداری باز داخلی جهت حداکثرسازی انعطاف‌پذیری سازمانی در پاسخگویی به نیازهای کسب‌وکار خرد و متوسط ارتقا دهد. همچنین برنامه‌ریزی برای اجرای بانکداری باز در تمامی شرکت‌های گروه کارآفرین که در بازار سرمایه و پولی و بانکی فعال هستند، از دیگر برنامه‌های این بانک برای توسعه بانکداری باز در سال جاری است.

بانک کارآفرین در نظر دارد فرایندهای فناوری اطلاعات و مدیریت و معماری سازمانی را با بهره‌گیری از استانداردها و چارچوب‌های مطرح بین‌المللی مانند TOGAF، COBIT و ITIL به‌منظور افزایش بهره‌وری و کنترل کیفیت ارتقا دهد. همچنین این بانک برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارتقای فرایندهای سازمانی حسابرسی داخلی را با استفاده از چارچوب‌های بین‌المللی مانند COSO جهت کنترل تمامی فرایندهای سازمانی در دستور کار دارد.

حسین اسلامی، مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک کارآفرین (نگاه)

علاوه بر این بانک کارآفرین به‌منظور عملکرد مناسب در خدمت‌رسانی به تعداد زیادی از مشتریان در مدت‌زمانی کوتاه و با کیفیتی مناسب، در نظر دارد در سال جاری ظرفیت احراز هویت آنلاین خود را ارتقا دهد. ارتقای سطح و کیفیت امنیت فناوری اطلاعات و افزایش امکانات مغزافزاری، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای مبارزه با جرائم اینترنتی با به‌کارگیری استانداردهای امنیتی و به‌روزرسانی بهنگام تجهیزات نیز از دیگر برنامه‌های این بانک برای توسعه بانکداری باز در سال 1400 است. همچنین بانک کارآفرین در نظر دارد ظرفیت ذخیره و پردازش اطلاعات خود را به‌منظور افزایش دسترس‌پذیری خدمات بانکی و مالی با طراحی و به‌کارگیری مراکز داده جدید ارتقا دهد.

بانک کارآفرین و گروه شرکت‌های کارآفرین امیدوارند با موفقیت در عملیاتی‌کردن این برنامه‌ها بتوانند به اهداف خود که شامل توسعه محصولات و خدمات از طریق نوآوری باز، توسعه کانال‌های ارائه خدمات، صرفه‌جویی در هزینه‌های بازاریابی و توسعه محصولات جدید، بهبود تجربه مشتری و خلق اثر شبکه‌ای مثبت می‌شود، دست یابد.


حمید بنائیان، معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده


بانک آینده با شعار «آینده‌ای روشن» از سال‌های ابتدایی دهه 90 پا به عرصه بانکداری الکترونیکی و نوین گذاشته است. توسعه بانکداری باز در کشور از جمله برنامه‌هایی است که این بانک همواره دنبال می‌کند. بانک آینده به‌عنوان بانکی پیشرو در عرصه خدمات بانکداری الکترونیکی در عرصه بانکداری باز ورود کرده و به‌ویژه در یک سال اخیر توفیقات و نتایج خوب و قابل تأملی را در توسعه بانکداری باز کسب‌ کرده است. تاکنون در راستای تحقق این هدف اقدامات متعددی از جمله ارائه بیش از 120 سرویس‌ و خدمات متعدد بانکی در قالب API و بر بستر بانکداری باز انجام و این خدمات به‌صورت کامل در اختیار فعالان و صاحبان کسب‌وکار و مشاغل مختلف قرار گرفته است. مجموعه‌ای از خدمات مبتنی بر سپرده، شامل خدمات واریز و برداشت، انواع صورت‌حساب و خدمات احراز هویت مبتنی بر ظرفیت‌های فنی بانک، نمونه‌ای از این قبیل خدمات است.

حمید بنائیان، معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده

بانک آینده برای ارائه سرویس‌ها و خدمات خود بر بستر بانکداری باز اقدام به تعریف و راه‌اندازی پلتفرم بانکداری باز فینوتک در قالب شرکت فینوتک پارس کرده است. امروز فینوتک در بازار خدمات پولی و مالی کشور یکی از کلیدی‌ترین بستر‌های بانکداری باز است. همان‌طور که اشاره شد، بانک آینده امکانات و خدمات متنوعی از جمله خدمات پایه‌ای، خدمات احراز هویت و خدمات مبتنی بر حساب را از طریق فینوتک در اختیار صاحبان کسب‌وکار، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی قرار داده‌ و سرویس‌هایی را برای شرکت‌های حقوقی در قالب سامانه‌های بانکداری الکترونیکی ایجاد کرده است. در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، این سرویس‌ها و خدمات در بستر سامانه‌های به‌روز شده کلید، همراه‌کارت، پیشخوان مجازی و سامانه اعطای تسهیلات الکترونیکی (ساتا)، نقش مؤثری در پیشگیری از نیاز به حضور و تبادل اوراق مالی در شرکت‌ها ایفا کرده‌اند.

تلاش‌ها و اقدامات بانک آینده برای توسعه بانکداری باز به همین‌جا ختم نمی‌شود. علاوه بر خدمات مورد اشاره، بانک آینده به‌صورت عملی برای اولین بار با مشارکت فین‌تک‌هایی که در حوزه بانکداری باز فعالیت می‌کنند و از ظرفیت فنی خوبی برخوردار هستند، تجربه جدیدی را در بحث بانکداری اختصاصی و بانکداری شرکتی دنبال می‌کند. در این حوزه می‌توان به سبد خدمات پرداخت شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا شامل انواع درگاه‌های پرداخت و ارائه محصولات پرداخت منطبق با کسب‌وکار‌ها اشاره کرد.

توسعه محصولات و خدمات تسهیلاتی غیرحضوری گام مهم دیگری است که بانک آینده بهبود و ارتقای مستمر آن را به‌عنوان یکی از برنامه‌های کلیدی خود دنبال می‌کند. تا امروز تمرکز بانک آینده عمدتاً بر تعریف مشتری و خدمات سپرده‌‌ای بوده است، اما از ابتدای 1400 این بانک به سمت توسعه سرویس‌ها و خدمات تسهیلاتی تمام‌مکانیزه و غیرحضوری حرکت کرده‌ است. همزمان بانک آینده در حال توسعه ظرفیت‌های اعتباری از طریق سرویس‌های بانکی و خدمات بانکداری باز با شرکای تجاری خود نیز هست. در این مسیر بر اساس ظرفیت و توانمندی بازار این ظرفیت‌ها را توسعه داده و در اختیار مشتریان و شرکای تجاری خود قرار می‌دهیم. در حال حاضر مشتریان بانک می‌توانند از طریق مراجعه به پلتفرم‌هایی مانند ساتا و پلتفرم‌هایی لندتکی همچون لندو که با بانک آینده همکاری دارند، گزیده‌ای از خدمات مورد نظر خود را در حوزه اعتباری دریافت کنند.


 مهرداد حداد، مدیر امور فناوری‌های نوین بانک پاسارگاد


بانک پاسارگاد از جمله بانک‌های پیشگام در حوزه بانکداری باز است که از چند سال گذشته سرویس‌ها و APIهای بانکی را در حوزه‌های سپرده، مشتری، تسهیلات، کارت و تسویه‌حساب ارائه کرده است. مشتریان حقوقی و استارتاپ‌های زیادی مشتری وب‌سرویس‌های بانک پاسارگاد هستند و از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند.

بانک پاسارگاد از سال 1399 با رونمایی از پلتفرم پادیوم سرویس‌های بانکی موجود را در کنار سایر سرویس‌هایی که در حوزه‌های دیگر سرزمین هوشمند پاد ارائه شده، در اختیار متقاضیان قرار داده‌ است. ارائه سرویس‌های بانکی در بستر پلتفرم پادیوم در لایه‌های مختلف انجام می‌شود و برخی از سرویس‌ها به‌صورت عمومی‌تر ارائه می‌شوند. برخی سرویس‌ها که مربوط به اطلاعات حساب یا مشتری است، پس از احراز هویت‌ از طریق OAUTH در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. همچنین سرویس‌های دیگر که نیازمند نظارت بیشتر هستند لایه‌های احراز هویت بیشتری را طی می‌کند. با این حال بانک پاسارگاد با رونمایی از پلتفرم پادیوم هم‌اکنون سرویس‌های متنوعی را در اختیار شرکت‌هایی فعال در حوزه ارائه خدمت به مشتری قرار داده است. شرکت‌های بورسی، کارگزاری‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی با تعداد پرسنل بالا که خواستار انجام عملیات شرکت‌داری خود هستند، مشتریان بانکداری باز بانک پاسارگاد را تشکیل داده‌اند.

علاوه بر این بانک پاسارگاد مذاکرات خود را با بوم‌ها آغاز‌ کرده‌ است. هم‌اکنون بانک پاسارگاد با بانک‌های خصوصی کنسرسیومی به نام سنباد تشکیل داده و اقداماتی را در حوزه بانکداری باز در کنار سایر بازیگران این حوزه در حال برنامه‌ریزی برای انجام‌دادن است. قرار است در این کنسرسیوم سرویس‌های بانکی به‌صورت کاملاً دیجیتالی در اختیار مشتریان قرار گیرد. با استناد به آمارهای منتشرشده از سوی بانک مرکزی، بانک پاسارگاد با اختلاف زیادی، مقام اول را در خصوص تراکنش‌های پایا در اختیار دارد. این مهم در بانک پاسارگاد محقق نشده، مگر با ارائه سرویس‌های تسویه با رعایت همه قوانین و موارد امنیتی به کسب‌وکارها.

 مهرداد حداد، مدیر امور فناوری‌های نوین بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد توسعه بانکداری باز را یکی از اهداف خود در سال 1400 قرار داده است. بانک پاسارگاد در راستای توسعه بانکداری باز در این سال قصد دارد بانک به‌عنوان سرویس (Bank as a service) را با رعایت مسائل رگولاتوری و امنیت اطلاعات مشتریان و حساب‌ها رگوله کند و بانک به‌عنوان سرویس را به سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی که در این حوزه توانمندی دارند، ارائه دهد. از دیگر برنامه‌های بانک پاسارگاد در راستای توسعه بانکداری باز می‌توان به تمرکز بر ارائه سرویس‌های حوزه تسهیلات به مشتریان اشاره کرد. بانک پاسارگاد در نظر دارد بانکداری باز را از بحث حساب و تراکنش به سمت حوزه‌های تسهیلاتی ببرد و سرویس‌های خود را به سازمان‌ها، شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی که در این حوزه فعال هستند، ارائه دهد.


رضا شجاع، معاون اداره خدمات بانکی، بانک سینا


موضوع ارائه خدمات بانکی در بستر بانکداری باز در سال‌های اخیر مطرح شده و با  هدف ارائه خدمات بانکی متنوع و متناسب با نیازهای مختلف مشتریان و کسب‌و‌کارها و همچنین تسریع در هماهنگی استفاده خدمات بانکی در فناوری‌ها و سرویس‌های جدید، در دستور کار شبکه بانکی کشور قرار گرفته است. بانک سینا پیش از طرح موضوع بانکداری باز و ارائه آن از طریق پلتفرم‌های این حوزه از جمله فرابوم، به درخواست مشتریان خود نسبت به طراحی و ارائه وب‌سرویس اقدام کرده و سرویس‌هایی مانند دریافت موجودی، صورت‌حساب سپرده و انتقال وجه را از طریق وب‌سرویس در اختیار مشتریان خود قرار داده است. این نوع ارائه خدمات در راستای راه‌اندازی بانکداری باز بوده که به‌صورت شخصی‌سازی‌شده برای هر مشتری طراحی و ارائه شده است. ارائه این نوع خدمات توسط بانک سینا همچنان ادامه دارد و مورد استقبال مشتریان، به‌خصوص مشتریان حقوقی قرار گرفته است. امکان ارائه موجودی و صورت‌حساب مشتری در نرم‌افزارهای داخلی برخی شرکت‌ها، امکان انجام انتقال وجه‌های عادی، پایا و ساتنا در نرم‌افزارهای مرتبط با بورس و تسویه وجوه و … برخی سرویس‌هایی هستند که در حال حاضر از این طریق به مشتریان ارائه می‌شوند. همچنین از دیگر سرویس‌های بانک سینا که بر بستر بانکداری باز به مشتریان ارائه می‌شود، می‌توان به امکان ارائه صورت‌حساب با فیلدهای مشخص (مانند شناسه پرداخت و…) به درخواست مشتری، امکان دریافت مشخصات تسهیلات و پرداخت اقساط آن (با کارت و سپرده و همچنین امکان ارائه گزارش‌های پرداخت قبوض و … به شرکت‌های خدماتی مانند ادارات برق، آب و… در استان‌های مختلف کشور اشاره کرد.

پس از ارائه پلتفرم‌های بانکداری باز توسط شرکت‌های مختلف، بانک سینا علاوه بر ارائه خدمات قبلی خود از طریق وب‌سرویس‌های شخصی‌سازی‌شده، ارائه خدمات بانکی از طریق این پلتفرم‌ها را در دستور کار خود قرار داده و امکان ارائه خدمات بانکداری باز را برای شرکت‌های متقاضی فراهم کرده است. در حال حاضر شرکت‌های پرداخت‌ساز، فین‌تک‌ها و… این امکان را دارند که سرویس‌های مختلف بانک سینا مانند احراز هویت مشتریان بانک سینا، دریافت مشخصات سپرده و کارت‌ها، دریافت موجودی و صورت‌حساب، انجام انواع انتقال وجه از مبداء سپرده و کارت‌های بانک سینا، پرداخت اقساط تسهیلات و… را از این طریق دریافت کنند.

امکان انجام انتقال وجه از مبداء کارت‌های بانک سینا در اپلیکیشن‌های پرداخت‌ساز مانند آپ و تاپ و…، امکان برداشت مستقیم از سپرده تا سقف تعیین‌شده توسط خود مشتری در پرداخت سرویس‌هایی مانند اسنپ‌فود، ایرانسل من، ارائه خدمات تسویه وجوه در کارگزاری‌های بورس و ارائه سرویس‌های صورت‌حساب و موجودی و انتقال وجه از طریق برنامه‌های حسابداری مانند همکاران سیستم، از جمله سرویس‌هایی هستند که در حال حاضر از طریق پلتفرم‌های بانکداری باز بانک سینا ارائه می‌شود.

رضا شجاع،معاون اداره خدمات بانکی، بانک سینا

بانک سینا چشم‌اندازی را برای آینده تعریف کرده و برنامه‌هایی را برای چگونه پیمودن مسیر توسعه بانکداری باز در سال‌های پیش رو در نظر گرفته است. این بانک با توجه به لزوم گسترش خدمات بانکی در حوزه بانکداری باز، در برنامه‌های پیش رو قصد دارد در پلتفرم‌های بیشتری امکان ارائه خدمات خود را ایجاد کند. به‌عنوان مثال، در حال حاضر اقدامات لازم جهت پیوستن به سامانه سنباد، پلتفرم بانکداری باز که توسط 9 بانک در حال راه‌اندازی است، در دستور کار قرار دارد و اقدامات اولیه آن انجام شده است. همچنین از برنامه‌های آتی بانک سینا جهت گسترش این حوزه، ایجاد امکان بانکداری دیجیتال با استفاده از بستر بانکداری باز است تا مشتریان این امکان را داشته باشند که کلیه خدمات بانکی خود را به‌صورت غیرحضوری دریافت کنند. تعریف مشتری جدید در بانک، افتتاح سپرده، ثبت درخواست‌هایی مانند دریافت تسهیلات، دسته‌چک و …، احراز هویت مشتری در سامانه‌های مختلف (ثبت احوال، شاهکار و…) و فعال و غیرفعال‌سازی سرویس‌های مدرن بانکی مانند اینترنت‌بانک، موبایل‌بانک و پیامک از جمله سرویس‌هایی هستند که به‌صورت غیرحضوری در بانک سینا ارائه خواهند شد.

با گسترش ارائه خدمات بانکداری باز و امکان استفاده برنامه‌نویسان و طراحان نرم‌افزار از خدمات بانکی در نرم‌افزارهای تولیدشده، امکان هماهنگی هرچه بیشتر نرم‌افزارهای کاربردی موجود در جامعه با سیستم بانکی فراهم شده و ارائه خدمات با کیفیت بهتر و مطابق با نیاز مشتریان انجام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.