راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنجاه‌ودومین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / خیال خام نئوبانک یا پوست‌اندازی جدی بانکداری سنتی؟

ماهنامه عصر تراکنش به شماره پنجاه‌ودوم خود رسید. بر جلد این شماره عصر تراکنش، تصویر حسین واعظ قمصری، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان را می‌بینید که با او درباره آخرین دستاوردهای سپ و جایگاه جدیدش در صنعت پرداخت کشور گفت‌وگو کردیم. واعظ قمصری، فردی است که در صنعت پرداخت کشور، از او به‌عنوان مدیری با دیسیپلین خاص خودش یاد می‌شود؛ مدیری که با حضورش در این شرکت در سال ۱۳۸۷ توانست ثبات و انسجام را به سپ بیاورد. قمصری در این گفت‌وگو می‌گوید: «وقتی از نوآوری در صنعت پرداخت صحبت می‌کنیم، بدون شک نام پرداخت الکترونیک سامان در آن می‌درخشد؛ چرا؟ دقیقاً به‌دلیل اینکه ما بیشترین تمرکزمان بر مشتری است، نه محصول. با همین نگاه همیشه سعی می‌کنیم نیازهای مشتری را بشناسیم و به‌سرعت برای او راهکارهای ویژه و منطبق بر خواسته‌اش طراحی کنیم.» در این مطلب نگاهی کلی بر مطالب پنجاه‌ودومین شماره عصر تراکنش خواهیم داشت.


از رخدادهای حوزه افتا تا رکوردهای بی‌سابقه رمزارزها


در بخش گزارش‌های این شماره، به روال هر ماه، مروری بر مهم‌ترین اخبار یک ماه گذشته داشتیم که شاخص‌ترین اخبار این یک ماه مربوط به انتصاب‌هایی بود که در لایه مدیران عامل بانک‌ها اتفاق افتاده بود. علاوه بر این، در گزارشی پیش‌بینی ۲۰ نفر از فعالان حوزه رمزارز در کشور از قیمت ریالی بیت‌کوین تا پایان سال ۱۴۰۰ را جویا شدیم. همچنین در مطلبی دیگر سعی کردیم نگاهی داشته باشیم به اینکه کارشناسان مطرح ایرانی اگر قرار باشد با وجود تمام ریسک‌هایی که وجود دارد، یک سبد پیشنهادی جهت سرمایه‌گذاری تا پایان سال ۲۰۲۲ ارائه دهند، چه سبدی را پیشنهاد می‌کنند و برآورد جمیع این پیشنهادها چه خواهد بود؟ در میزگردی با حضور سه نفر از متخصصان و چهره‌های شناخته‌شده افتای ایران، مسائل و چالش‌های افتا در ایران را بررسی کردیم و به این سؤال پاسخ دادیم که چرا کسب‌وکارهای ایران امنیت اطلاعات را جدی نمی‌گیرند؟ همچنین اپلیکیشن آپ این امکان را برای کاربران خود ایجاد کرده تا پرداخت‌های پرتکرار یا دوره‌ای خود را از طریق دایرکت‌دبیت یا همان پرداخت مستقیم و بدون ورود به درگاه پرداخت اینترنتی انجام دهند، موضوعی که باعث شد در گفت‌وگو با زهرا افسری، مدیر سرویس‌های فین‌تکی آپ، به جنبه‌های مختلف آن بپردازیم.


نگاهی بر سه کسب‌وکار فناوری‌محور


«آپسان»، «رادین» و «پادرو» سه کسب‌وکاری هستند که در بخش باشگاه این شماره عصر تراکنش به سراغ آنها رفتیم و با مدیران عامل آنها به جدیدترین اقدامات‌ و همچنین برنامه‌هایشان تا پایان سال ۱۴۰۰ پرداختیم. در گفت‌وگوی ماه این شماره نیز در گفت‌وگو با حسین واعظ قمصری، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) علاوه بر اینکه به رشد و دستاوردهای سپ در گزارش‌های اقتصادی اخیر شاپرک نگاهی داشتیم، نظر او را به‌عنوان مدیرعامل یکی از شرکت‌های پی‌اس‌پی موفق کشور، درباره آینده صنعت پرداخت کشور جویا شدیم.

همچنین در گزارشی دیگر، در گفت‌وگویی که با حسین اسلامی داشتیم، به مسیری که او از کودکی تاکنون پیموده، پرداخته‌ایم؛ مسیری که اسلامی از پیمودن آن بسیار راضی است و احساس می‌کند کارهایی را که باید انجام می‌داده، به انجام رسانده است. اسلامی تا پیش از مدیرعاملی هلدینگ نگاه، همیشه در جایگاه دومین فرد سازمان‌های بزرگ مشغول به کار بود؛ چراکه با خود شرط کرده بود تا ۴۰‌سالگی در هر شرکتی – به‌جز کسب‌وکار شخصی خودش – به‌عنوان نفر دوم فعالیت کند و به‌‌دنبال یادگیری از بزرگان در مقام عمل باشد. اکنون‌ که او در آستانه‌ 40‌سالگی است، همزمان مدیرعامل هلدینگ فناوری نگاه بانک کارآفرین و رئیس نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) استان تهران است.


نئوبانک؛ از افسانه تا واقعیت


چند سالی می‌شود که در دنیا با نسل جدیدی از بانک‌ها روبه‌رو شده‌ایم؛ بانک‌هایی که از همان ابتدای تولدشان دیجیتالی هستند و گویی روح بانکداری را با تولدشان تغییر داده‌اند. در کشورمان نیز، به‌خصوص در یک سال گذشته، نام این نوع از بانک‌های جدید را زیاد شنیده‌ایم و نه‌تنها در حرف که گویی در عمل نیز چند بانک کشور به سمت آن رفته‌اند؛ اما باید دقت کنیم که نئوبانک صرفاً با نداشتن‌ها تعریف نمی‌شود. اینکه شعبه را حذف کنیم، گام‌برداشتن به ‌سوی نئوبانک نیست. اینکه بانکی خدمات خود را در بستر اپلیکیشن و به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهد، مصداق بانک دیجیتال است، نه نئوبانک. نئوبانک دنیایی جدیدتر از این حرف‌هاست؛ دنیایی که تغییر مدل کسب‌وکاری صنعت بانکداری تنها چیزی است که برای شکل‌گیری آن نیاز است. در بخش تنظیم‌گری شماره پنجاه‌ودوم ماهنامه عصر تراکنش، علاوه بر اینکه مروری بر وضعیت این حوزه در کشور داشتیم، به مهم‌ترین چالش‌های شکل‌گیری نئوبانک در کشور نیز پرداخته‌ایم. همچنین درآمدی حقوقی بر موجودیت نئوبانک‌ها در کشور داشتیم و به این سؤال پاسخ داده‌ایم که چه زمانی شاهد آن خواهیم بود که با یک بار احراز هویت قادر به استفاده از خدمات تمام بانک‌ها و نئوبانک‌ها باشیم؟


درس‌هایی از یک رسوایی بزرگ


در بخش جهان این شماره عصر تراکنش به روال همیشه، مقالاتی از شماره‌های اخیر مجلات معتبر جهان ترجمه کرده‌ایم. «محبوب‌ترین بانک‌های صرفاً دیجیتال جهان کدام‌اند؟» عنوان مطلبی از فایننشال‌برند است که به بررسی وضعیت نئوبانک‌های مطرح دنیا پرداخته و این بانک‌ها را کشور به کشور مقایسه کرده است. «آناتومی یک حسابرسی ناقص» نیز مطلبی از فایننشال‌تایمز است که به نقش ارنست اند یانگ در ماجرای رخ‌داده برای وایرکارت می‌پردازد. در این مطلب آمده است که اسناد و شواهد نشان از شکست ارنست ‌اند یانگ در درک عملکرد شرکتی دارد که به مدت یک دهه حسابرسی آن را بر عهده داشت. عدم تمایل ارنست ‌اند یانگ در به چالش‌کشیدن مشتری خود و فرصت‌هایی که برای کشف سریع‌تر این کلاهبرداری از دست داد، موجب شد اعتبار این شرکت حسابرسی بزرگ خدشه‌دار شود. در حال حاضر، تعدادی از شرکای ارنست ‌اند یانگ آلمان توسط دادستان مونیخ و ناظران حسابرسی Apas (از رگولاتورهای مهم این کشور) تحت بازجویی قرار دارند. همچنین ارنست ‌اند یانگ با انبوهی از شکایت‌های سهام‌داران وایرکارت مواجه است که در مجموع میلیاردها دلار از سرمایه‌های خود را از دست‌ داده‌اند.


جان‌سخت‌ها


مانند همیشه، در بخش راهنما شماره پنجاه‌ودوم نگاهی داشتیم به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان و چهار کتاب «هوش مصنوعی در خدمت مد»، «یک ساتوشی»، «دارایی دیجیتال» و «بزونومیکس» انتشارات راه پرداخت را معرفی کرده‌ایم. علاوه بر اینها، در این بخش، اپلیکیشن هفت صرافی ایرانی «اکسیر»، «نوبیتکس»، «رمزینکس»، «اکسکوینو»، «فینیکس»، «بیت‌پین» و «مزدکس» را نیز معرفی کردیم.

از شماره پنجاه‌و‌دوم ماهنامه عصر تراکنش تصمیم گرفتیم بخشی از تمرکز خود را روی معرفی محصولات سخت‌افزاری شرکت‌های مطرح این صنعت نیز بگذاریم؛ به همین خاطر در این شماره، «پایانه پرداخت الکترونیک سیار TECHNO D230»، «آنی‌بانک شرکت گرایش تازه کیش»، «صندوق فروشگاهی ویرا» و «مینی‌کیوسک FK306 فرادیس البرز» چهار دستگاهی هستند که در اولین مطلب از این سری به آنها پرداختیم؛ اینکه هر یک از این دستگاه‌ها دقیقاً چه خدمات و سرویس‌هایی را ارائه می‌دهند، چه ویژگی‌های مهمی دارند و البته مشخصات فنی هر یک چیست. در مطلبی دیگر به معرفی زنان فعال و تأثیرگذار صنعت فناوری‌های مالی کشور پرداختیم که در لایه مدیران ارشد مشغول به فعالیت هستند و طی سال‌های فعالیت‌شان در این حوزه، اقدامات مهمی را انجام داده‌اند.

عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند، معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.