راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین به‌زودی فاش می‌شود؟

دیوید کلیمن کارشناس کامپیوتری اهل آمریکا بود که در سال ۲۰۱۳ از دنیا رفت. در گذشته بارها مطرح شده بود که کلیمن در ایجاد بیت‌کوین نقش داشته‌است. حالا خانواده او ادعا کرده‌اند که کلیمن به همراه دوست و شریک تجاری‌اش نام مستعار ساتوشی ناکاموتو را برگزیده‌اند و بیت‌کوین را خلق کرده‌اند.

نسیم بنایی / همه افراد معروف دنیا، شناخته‌شده نیستند و تمایلی ندارند هویت واقعی‌شان علنی شود. حتی ممکن است نام‌شان هم اسم مستعار باشد؛ مثلاً در دنیای هنر و نقد سیاسی، فردی به نام بنکسی در بریتانیا به شهرت رسیده که هنوز نام اصلی‌اش را فاش نکرده و کسی از هویت او آگاه نیست.

دنیای رمزارزها هم خالی از این آدم‌های معروف ناشناخته نیست. اتفاقاً از آنجا که در دنیای ارزهای دیجیتالی، همه‌چیز پشت صفحه‌های کامپیوتری اتفاق می‌افتد، ناشناخته‌ها بیشتر هم هستند. یکی از مهم‌ترین افراد ناشناس در دنیای رمزارز، خالق بیت‌کوین است؛ کسی (شاید کسانی) که بقیه او را با نام «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) می‌شناسند؛ اما چرا درباره او نوشته‌ایم؟


از دیوید کلیمن تا ساتوشی ناکاموتو


احتمالاً به‌زودی هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین در دادگاهی در فلوریدا فاش خواهد شد. برای اینکه بیشتر در جریان قرار بگیرید، ابتدا باید با فردی به نام دیوید کلیمن آشنا شوید.

دیوید کلیمن کارشناس کامپیوتر اهل آمریکا بود که در سال ۲۰۱۳ از دنیا رفت. در گذشته بارها مطرح شده بود که کلیمن در ایجاد بیت‌کوین نقش داشته‌ است. حالا خانواده او ادعا کرده‌اند که کلیمن به همراه دوست و شریک تجاری‌اش نام مستعار ساتوشی ناکاموتو را برگزیده‌اند و بیت‌کوین را خلق کرده‌اند.


ماجراجویی‌های کریگ رایت


برای اینکه ماجرا قدری شفاف‌تر شود، باید با فردی به نام کریگ استیون رایت هم آشنا شوید. رایت در حقیقت دانشمند علوم کامپیوتر و تاجری استرالیایی است که چندین بار ادعا کرده همان ساتوشی ناکاموتو است. او حتی درباره این ادعا با رسانه‌های مختلف صحبت کرده و داعیه‌هایی را در این زمینه مطرح کرده است. برای مثال رایت در سال ۲۰۱۶ در گفت‌وگو با مجله اکونومیست، این ادعایش را مطرح کرده بود.

اما آیا کسی حرف‌های رایت را باور کرده؟ بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان می‌گویند حرف‌های رایت قابل پذیرش نیست و احتمال دارد صرفاً نوعی شیادی باشد.

حالا خانواده کلیمن در دادگاهی، این برنامه‌نویس ۵۱ساله را به کنترل دارایی‌هایی کلیمن متهم کرده‌اند. به این ترتیب دوباره ماجراهای کلیمن و رایت بر سر زبان‌ها افتاده است.


خانواده کلیمن به‌دنبال حقیقت


رایت در گذشته گفته خودش خالق بیت‌کوین است. کلیمن که دیگر فوت شده و دستش از دنیا کوتاه است، اما خانواده‌اش کوتاه نیامده‌اند و می‌گویند با اسناد و مدارک ثابت می‌کنند که این دو نفر با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

خانواده کلیمن در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال، تأکید کرده‌اند که اسناد و مدارک‌شان ثابت می‌کند این دو نفر از مسیر شراکت، بیت‌کوین را خلق کرده‌اند و خودشان هم بیش از یک میلیون بیت‌کوین ماین (استخراج) کرده‌اند.

اما رایت اصرار دارد که خودش به‌تنهایی بیت‌کوین را خلق کرده و در نتیجه قرار است در دادگاه فلوریدا ثابت کند که خودش همان ساتوشی ناکاموتو است. حتی وکیل او هم گفته که سندی دال بر همکاری این دو نفر برای خلق بیت‌کوین وجود ندارد.


روزهای خیلی دور در دنیای بیت‌کوین


اکتبر ۲۰۰۸ بود که فردی با عنوان ساتوشی ناکاموتو، نامه‌ای ۹صفحه‌ای به رمزنگاران نوشت و در آن نظام الکترونیکی رمزارز را توضیح داد. چند ماه بعد، شبکه بیت‌کوین در جهان متولد شد.

در همان یک سال نخست، کسی که خودش را ناکاموتو معرفی کرده بود، توانست حدود یک میلیون بیت‌کوین جمع‌آوری کند.

خالق بیت‌کوین که گفته می‌شود از دو آدرس ایمیل استفاده می‌کرده تا حدوداً دو سال بعد در فرایند توسعه بیت‌کوین فعال ماند. او هر که بود، از طریق ارسال پیام با سایر توسعه‌دهندگان در ارتباط بود؛ اما در تاریخ دسامبر ۲۰۱۰ ناگهان ناکاموتو غیب شد و دیگر هیچ پستی در ملاءعام از او دیده نشد.


داعیه‌ها علیه رایت


طبق اطلاعاتی که از دادگاه‌ها به دست آمده، خانواده کلیمن می‌گویند رایت در سال ۲۰۰۸ با کلیمن همکاری داشته و حتی نامه‌ها را کلیمن می‌نوشته است.

آنها حتی می‌گویند کلیمن دو سال پیش از اینکه از دنیا برود، یعنی در سال ۲۰۱۱، شرکتی در فلوریدا راه‌اندازی کرده که دبلیو اند کی (W&K) نام دارد و ظاهراً به ابتدای نام این دو نفر (Wright&Kleiman) اشاره دارد؛ اما رایت شراکت با کلیمن را تکذیب کرده است.

رایت یک‌ بار در ماه می ۲۰۱۶ ادعا کرده بود که خالق بیت‌کوین است، اما چندی بعد، وقتی با موجی از انتقادات روبه‌رو شد، ادعایش را پس گرفت. حالا اما ظاهراً دوباره با داعیه‌های جدیدی در این زمینه به میدان آمده‌ است.


کارشناسان چه می‌گویند؟


اما نظر سایر کارشناسان در مورد این دو نفر چیست؟ بسیاری از کارشناسان حوزه رمزارز می‌گویند اصلاً این دو نفر یعنی رایت و کلیمن، دانش کافی برای خلق بیت‌کوین را نداشته‌اند.

برخی از آنها می‌گویند این دو نفر اصلاً نبوغ کافی برای چنین کاری را نداشته‌اند. به همین خاطر است که توانایی رایت و کلیمن را در مورد خلق بیت‌کوین، زیر سؤال برده‌اند.

عده‌ای دیگر هم می‌گویند کلیمن کارشناس کامپیوتر بوده و امکان دارد بیت‌کوین را خلق کرده باشد، اما حتی او هم دانش کافی برای این کار را نداشته و اکنون هم دیگر در این دنیا نیست که بتواند چنین ادعایی را اثبات کند.

رایت و کلیمن تنها دانشمندانی نیستند که تلاش کرده‌اند نام خود را به‌عنوان خالق بیت‌کوین به ثبت برسانند، اما هنوز هم مشخص نیست چه کسی واقعاً پشت نقاب ساتوشی ناکاموتو ایستاده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.