راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رقیب اتریوم را بیشتر بشناسید / آیا باید روی سولانا سرمایه‌گذاری کرد؟

نسیم بنایی / حتماً بیت‌کوین را می‌شناسید. احتمالاً خیلی زیاد نام اتریوم را هم شنیده‌اید. اگر کمی بیشتر اخبار رمزارزها را دنبال کرده باشید، به‌ احتمال‌ زیاد به دوج‌کوین هم برخورد کرده‌اید. اما سول چطور؟ اصلاً تابه‌حال نام چنین رمزارزی را شنیده‌اید؟ سولانا (Solana) پلتفرم بلاکچینی است که رمزارزی داخلی به نام سول (Sol) دارد. حالا بلومبرگ پیش‌بینی کرده که این رمزارز به‌زودی به رقیبی بلندمدت برای اتریوم تبدیل شود. نکته مثبت سولانا این است که می‌تواند 50 هزار تراکنش در ثانیه را پردازش کند، یعنی پرشتاب‌تر از اتریوم است.


تازه‌واردِ بازار رمزارزها


این روزها بازار رمزارزها حسابی داغ شده و کاروکاسبی سرمایه‌گذاران کاربلد سکه است. نمودار ارزش رمزارزها مدام بالا و پایین می‌شود و تازه‌واردها به میدان می‌آیند. حالا نوبت به سولانا رسیده و بازار هم از آن حمایت کرده است. بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، سول امسال حدود 17.000 درصد رشد داشته و بر اساس ارزش بازار در ردیف پنج رمزارز برتر جهان قرار گرفته است. روز پنجشنبه ارزش این رمزارز به حدود 250 دلار رسید که بالاترین میزان در تاریخ آن بود. روز گذشته ارزش این رمزارز در بازار به بیش از 70 میلیارد دلار رسید.


برگ برنده


اتریوم و سولانا عموماً به چشم رقیب دیده می‌شوند و به همین خاطر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران اغلب اوقات این دو رمزارز را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. اما دلیل اصلی چیست؟ هم اتریوم و هم سولانا این قابلیت را دارند که در قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار بگیرند. اصولاً قراردادهای هوشمند، مجموعه‌ای از کدها و رمزها هستند که اجازه تراکنش در بستر بلاکچین را می‌دهند. قراردادهای هوشمند برای انجام بسیاری از امور مالی غیرمتمرکز و همچنین برای بهره‌گیری از توکن‌ها نقشی حیاتی دارند.


رمزارز شلوغ‌کار


سولانا حسابی سروصدا کرده اما پیش از سرمایه‌گذاری در آن، باید با خطراتش آشنا شوید. این رمزارز هم مانند سایر رمزارزها با خطراتی همراه است و می‌تواند سرمایه‌گذاران را به خطر بیندازد. نخستین‌بار مارس 2020 بود که سولانا به‌عنوان پلتفرم راه‌اندازی شد. آناتولی یاکوونکو برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و ایجاد فضایی غیرمتمرکز، این پلتفرم را تأسیس کرد. البته برخی منابع می‌گویند ایده اولیه این رمزارز جوان نخستین‌بار در سال 2017 از سوی همین فرد مطرح شد. سول از سال گذشته روانه بازار رمزارزها شده و از اواخر تابستان امسال روند صعودی خود را آغاز کرده است.


مزیت رقابتی سول


بزرگ‌ترین مزیت سول این است که هزینه تراکنش آن بر بستر بلاکچین سولانا بسیار ارزان است. سرعت تراکنش هم در مورد آن بسیار بالاست. همان‌طور که گفته شد 50 هزار تراکنش در ثانیه در سولانا کاملاً امکان‌پذیر است، اما این رقم در مورد اتریوم طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی به کمتر از 13 تراکنش در ثانیه می‌رسد. ماینرها هم برای استخراج اتریوم باید پازل‌ها و معماهای سختی را حل کنند تا اعتبار کافی برای تراکنش را به دست آورند، اما سولانا توانسته بسیاری از موانع را در این زمینه از پیش پای ماینرها بردارد.

البته اتریوم هم هنوز مزایای خودش را دارد. برای مثال کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند و به همین خاطر کاربرد آن بیشتر خواهد بود. به‌ این‌ ترتیب ثبات این رمزارز هم بیشتر خواهد بود. به‌علاوه تحلیلگران معتقدند اتریوم از مزیت اول‌بودن هم برخوردار است، به این معنی که به‌ واسطه حضور زودتر در بازار، خاصیت رقابتی بیشتری خواهد داشت.


سرمایه‌گذاری به‌ قدر توان


همان‌طور که گفته شد، سولانا هم مانند بسیاری از دیگر رمزارزها با خطراتی روبه‌رو است. در نتیجه تحلیلگران توصیه می‌کنند که در سول هم مانند سایر رمزارزها به‌ قدری سرمایه‌گذاری کنید که در صورت متضرر شدن، زیان مالی گزاف و سنگین نباشد. به‌ هر حال همیشه ریسک بالایی رمزارزها را تهدید می‌کند.

نخستین دلیلی که باید در مورد سولانا احتیاط کرد، این است که ارزش آن در مدت‌زمانی کوتاه حاصل‌ شده در نتیجه امکان دارد که خیلی زود این ارزش از دست برود. احتمال نوسان در چنین مواردی بسیار بیشتر است. هر افزایشی می‌تواند با کاهشی شدید همراه باشد. بر اساس گزارش‌های بلومبرگ، تمرکززدایی هم جزء نگرانی‌ها در مورد سولاناست که قبلاً در این زمینه با مشکلاتی مواجه شده است. البته توسعه‌دهندگان گفته‌اند دلیل بروز مشکل، فرسودگی منابع بوده، اما به‌هرحال این ریسک وجود دارد. سولانا تازه‌واردی شلوغ‌کار در بازار رمزارزهاست و هر سرمایه‌گذاری که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در آن است، باید علاوه بر شناخت کامل این رمزارز، به خطرات آن نیز توجه کند تا به لحاظ مالی متحمل ضرر هنگفتی نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.