راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیسیون اصل ۹۰: شرکت‌های بورسی، سود سهام‌داران را از طریق سجام پرداخت کنند

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که رئیس جدید سازمان بورس، شرکت‌های بورسی را مکلف کند که سود سهام‌داران را از طریق سجام پرداخت کنند.

به گزارش راه پرداخت، حجت‌الاسلام حسن شجاعی در این‌باره در صفحه توییتر خود نوشت: «پرداخت سود شرکت‌های ‫بورسی با روش‌های غیرسجامی موجب شده سود به جای اینکه به دست مردم برسد، در حساب خود شرکت‌ها رسوب کند. انتظار می‌رود رئیس جدید سازمان بورس شرکت‌ها را مکلف کند تا سود‌ها را از طریق سجام پرداخت کنند. در این مسیر، ‫کمیسیون اصل 90 پیگیر حقوق سهام‌داران خرد خواهد بود.»

در ابتدای راه‌اندازی سامانه سجام، مهم‌ترین عرصه فعالیت آن، سهام عدالت بود و از سال شکل‌گیری این سامانه مقرر شد تا سود سهام عدالت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق این سامانه پرداخت شود. در حال حاضر نیز ثبت‌نام و احراز هویت در این سامانه در بسیاری از شرکت‌های کارگزاری رایگان و قابل دسترس است. برای پیشبرد اهداف سازمان بورس و بر اساس تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر الزام پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام، تمامی شرکت‌ها موظف شدند سود تقسیمی خود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کرده تا این شرکت نیز سود سهام را به شماره شبای ثبت‌شده توسط سهام‌داران در سامانه سجام واریز کند.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بورسی از خدمات سامانه سجام برای پرداخت سود استفاده نمی‌کنند و سهام‌داران را برای دریافت مبالغ ناچیز به‌صورت حضوری به بانک‌ها می‌کشانند. بهتر است شرکت‌های بورسی برای افزایش کیفیت خدمات‌دهی به سهام‌داران و کاهش هزینه‌ها با این سامانه سازگاری پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.