راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزیر اقتصاد فروش گسترده اوراق دولتی برای تأمین بودجه را تکذیب کرد

روز گذشته عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت دوازدهم، با انتشار توییتی در صفحه اجتماعی خود، ادعای دولت جدید مبنی بر عدم استقراض از بانک مرکزی در شهریورماه سال جاری را خلاف واقع دانست و مدعی شد که دولت سیزدهم با انتشار اوراق بدهی و تأمین کسری از طریق بانک‌ها و صندوق‌های آنها نوعی استقراض غیرمستقیم انجام داده و باعث بسط پایه پولی شده است.

ساعاتی بعد نیز احسان خاندوزی، با انتشار یادداشتی در توییتر، شائبه فروش گسترده اوراق بدهی دولتی در مهرماه و اعمال فشار به بانک‌ها و صندوق‌های بانک‌ها جهت تأمین بودجه را تکذیب کرد.

به گزارش راه پرداخت، روز گذشته، همتی با اشاره به اخبار عدم استقراض دولت از بانک مرکزی در شهریورماه، در توییتر خود نوشت: «اعلام شد که از شهريورماه هیچ‌گونه استقراضی از بانک مرکزی صورت نگرفته است. خوب است بدانیم تأمین کسری از طریق فشار به بانک‌ها و صندوق‌های آنها نیز اضافه‌برداشت سنگین از بانک مرکزی را به ارمغان می‌آورد که همین امر اتفاق افتاده است. نتیجه، استقراض غیرمستقیم و بسط پایه پولی است. آمارهای پولی پایان مهرماه همه‌چیز را مشخص می‌کند.»

به‌دنبال این ادعای رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی، وزیر اقتصاد با انتشار یادداشتی در توییتر خود نوشت: «در شرایطی که کشور با کسری بودجه بی‌سابقه تحویل دولت سیزدهم شده بود، به لطف خدا در مهرماه مخارج دولت بدون هیچ انتشار اوراق بدهی جدیدی تأمین شد.»

تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی در پاسخ به یادداشت وزیر اقتصاد خواستار شفاف‌سازی در خصوص منبع تأمین مالی دولت در شهریورماه شدند. بعضی دیگر از کاربران این‌گونه برداشت کردند که منظور وزیر اقتصاد از «اوراق بدهی جدید» این است که دولت سیزدهم با انتشار اوراق بدهی قدیمی‌تر توانسته در شهریورماه بدون نیاز به استقراض مستقیم از بانک مرکزی مخارج دولت را تأمین کند.

شایان ذکر است که تعداد قابل توجهی از کاربران با یادآوری وعده‌های رئیس‌جمهور برای رسیدگی به بازار سرمایه، فرصت را غنیمت شمرده و در بخش نظرات توییت وزیر اقتصاد، خواستار رسیدگی فوری به وضعیت بورس و سامان‌دهی به آن شدند.

این در حالی است که اخیراً فایل صوتی فردی که مدعی حضور در سازمان بورس است، منتشر شده که دولت برای فروش اوراق بدهی خود در حال ایجاد صف‌های فروش مصنوعی در بازار سرمایه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.