راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد دوشنبه‌های استارتاپی با محوریت معدن و صنایع معدنی برگزار شد

رویداد دوشنبه‌های استارتاپی با حضور 66 استارتاپ مورخ 26 مهر، و دومین روز از هشتمین رویداد پیوند با محوریت معدن و صنایع معدنی با حضور 7 تیم مورخ 27 مهر در دانشگاه تهران برگزار شد.

 رویداد جذب سرمایه در حوزه معدن در قالب سومین دوره از رویداد دوشنبه‌های استارتاپی، عصر  ۲۶ مهرماه با  حضور ۶ استارتاپ به همت صندوق نوآوری و شکوفایی و با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی یونیدرو و توسط کارن کراد به صورت مجازی و حضوری با هدف معرفی و ارائه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان در حوزه معدن و شناسایی استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر به منظور سرمایه‌گذاری جسورانه برگزار شد.

رویداد دوشنبه‌های استارتاپی از اردیبهشت سال ۹۸ آغاز به کار کرده است. تا به حال سی و دو دوره از این رویداد جذب سرمایه در حوزه‌های گوناگون برگزار شده است و رویداد کنونی، سی‌وسومین دوره از دوشنبه‌های استارتاپی است. این رویداد تاکنون میزبان ۲۱۷ استارتاپ بوده است. مجموع سرمایه درخواستی این استارتاپ‌ها، ۹۲۵ میلیارد تومان بوده است. تا به حال ۱۸ استارتاپ، موفق به جذب سرمایه شده‌اند و ۷۰ تیم در حال مذاکره هستند؛ به عبارت دیگر ۸% استارتاپ‌ها سرمایه جذب کرده‌اند و ۳۲% در حال انجام مذاکرات هستند.


تیم‌های استارتاپی ارائه‌دهنده


سیستم هوشمند و مدیریت یکپارچه تیوان ویژه دپارتمان‌های ایمنی و بهداشت اولین تیم ارائه‌دهنده بود که به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم اسکای‌روم در رویداد شرکت داشت. محصول این تیم عبارت است از طراحی و پیاده‌سازی سیستم مدیریت یکپارچه با قابلیت اشتراک اطلاعات درون سیستمی و استفاده و ایجاد نقش از  پایین‌ترین و بالاترین فرد در یک سازمان و رصد شفاف فرایندها  و اقداماتی که بر روی پرونده ایمنی هر پرسنل رخ می‌دهد. بازار هدف این تیم صنایع کوچک زیر ۵۰۰ پرسنل، صنایع متوسط بین ۵۰۰ ال ۱۰۰۰ پرسنل و صنایع بزگ بالای ۱۰۰۰ پرسنل هستند. سرمایه مورد نیاز این تیم، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان است.


گوش الکترونیکی آسیای نیمه‌خودشکن


تیم بعدی به صورت مجازی به ارائه طرح خود پرداخت. گوش الکتریکی در اثر ضربات داخل آسیا از طریق تبدیل سیگنال صوتی که شنیده می‌شود، یک خروجی سیگنال برای کاربر تولید می‌کند که باعث می‌شود تا خوراک ورودی به آسیا کنترل شود. با به کار بردن سنسورهای صدای مناسب در آسیا در بیشتر مواقع کنترل فرآیند آسیا دست‌یافتنی است. صدای ناشی از آسیای خردایش شامل رنج فرکانس‌های پایه از ۱۰۰ تا ۱۰۰ هزار هرتز است. مجموعه‌ میکروفون‌های مقاوم به شرایط محیطی آسیا، این صدا را در نقطه برخورد گلوله به بدنه آسیا تشخیص می‌دهند. مشتریان هدف این تیم عبارت است از کلیه کارخانه‌های فرآوری که آسیای نیمه خودشکن یا بال میل داشته باشند؛ مثل کارخانه سیمان و کارخانه زغال سنگ، کارخانه‌های فرآوری مس، کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و این تیم، متقاضی سرمایه ۴۰۰ میلیون تومانی است.


نرم‌افزار حسابرسی متالورژیکی تحت وب و خدمات فنی، مهندسی و مشاوره


این محصول یک سامانه تحت وب به همراه خدمات فنی، مهندسی و مشاوره‌ای است که در زمینه فرآوری مواد معدنی و بهبود فرآیند به مدیریت اصولی و اقتصادی کارخانه کمک می‌کند و گامی موثر در جهت استقرار معدن‌کاری دیجیتال محسوب می‌شود. ایده‌ این تیم برای حل مشکلات حسابرسی متالورژیکی به صورت یک بسته‌ خدماتی شامل یک نرم‌افزار حسابرسی متالورژیکی تحت وب و خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ذیل آن نرم‌افزار است. این نرم‌افزار مشخصات تجهیزات و ساختار مدار کارخانه‌ فراوری را دریافت می‌کند و براساس پروتکل‌های تعریف شده و روش‌های تحلیل گرافیکی و ماتریسی، محل نقاط بهینه‌ نمونه‌برداری، وزن و تعداد نمونه‌های مورد نیاز را تعیین می‌کند. سرمایه مورد نیاز این تیم، ۲میلیارد تومان است.


طراحی و ساخت ناخن‌های حفاری


محصول تیم بعدی، ابزار حفاری فصل مشترک بین ماشین و زمین است. در حقیقت، این ابزار انرژی ماشین را به زمین منتقل می‌کند. تیم تحقیقاتی حفاری مکانیزه در دانشگاه تربیت مدرس از سال ۱۳۹۴ کار بر روی طراحی و ساخت تیغه‌های برش را شروع کرده است و بعد از طراحی و ساخت اولین و تنها ماشین برش خطی سنگ در ایران، تاکنون موفق به ساخت تیغه‌های اسکنه‌ای و دیسکی (هر در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی) و تیغه‌های نوک‌قلمی (ناخن‌های حفاری) در مقیاس واقعی شده است. این تیغه‌ها تاکنون بر روی حداقل ۱۰ نوع نمونه سنگ طبیعی از جمله زغال‌سنگ و چند نوع نمونه مصنوعی آزمایش شده است. بازار هدف این استارتاپ عبارت است از همه شرکت‌های سازنده ماشین‌های حفاری و شرکت‌های پیمانکاری پروژه‌های معدنی و عمرانی که از این نوع ناخن‌ها برای تجهیزات و ماشین‌آلات حفاری استفاده می‌کنند. سرمایه مورد نیاز این تیم، مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان است.


طراحی و ساخت طاق‌شکن جریان سریع برای رفع مشکل پل بستن و یا پدیده سوراخ موش در سیلو‌ها و هاپرها


نمونه‌ اولیه این دستگاه (طاق شکن) با سایز D۱۰۰ و مخزن یک لیتری ساخته شده است. هوای پرفشار با فشار بین ۲۰ تا ۲۰۰ بار در مخزن ۱ لیتری محبوس می‌شود. پس از حدود سه ثانیه، عملیات تخلیه‌ ناگهانی هوا در مدت ۵۰ میلی ثانیه روی می‌دهد و حدود ۹۰% از هوای مخزن تخلیه می‌شود. سپس شیر به صورت خودکار بسته می‌شود و مجددا مخزن طاق‌شکن توسط شیلنگ ورودی که به منبع هوای پرفشار ۲۰۰ بار متصل است، شارژ می‌شود تا در سیکل بعدی، بعد از ۳ ثانیه، شلیک بعدی صورت پذیرد. این دستگاه قادر است در هر ساعت ۱۲۰۰ پالس شلیک کند. فشار تخلیه‌یهر شلیک، بسته به انتخاب کاربر و یا برنامه‌ریزی PLC، بین ۲۰ تا ۲۰۰ بار قابل تنظیم است. سیال گازی مورد استفاده، نیتروژن گازی است که در پالت‌های ۵۰۰ لیتری ذخیره می‌گردد. در پدیده پل بستن نیز تشکیل پل بر روی مخروط سیلو، سبب قطع جریان می‌شود. با کمک طاق‌شکن، نیروی لازم جهت شکستن پل و یا حذف سوراخ‌موش ایجاد می‌شود. مولد سیال گازی پرفشار بر اساس اختلاف سطح بالا و پایین پیستون کار می‌کند و سیال گازی محبوس شده در محفظه پرفشار، در کسری از ثانیه تخلیه می‌گردد و بدین‌ترتیب، نیروی مورد نیاز تامین می‌شود.

مشتریان کلیدی این ایده، شرکت ملی مس، شرکت معدنی چادرملو، شرکت‌های فولادی، شرکت‌های سیمانی هستند. این تیم، متقاضی مبلغ ۱.۲ میلیارد تومان است.


سامانه پایش عوامل محیط زیستی و زیان‌آور محیط کار


جهت اندازه‌گیری و پایش عوامل محیط زیستی و زیان‌آور محیط کار، استاندارد، دستورالعمل، شیوه‌نامه و بخش‌نامه‌های متعدد بین‌المللی، ملی و درون‌سازمانی تدوین شده ‌است. در حال حاضر این اطلاعات پایه‌ای (استاندارد و دستورالعمل)، بسیار گسترده و پیچیده است که با توجه به تنوع و فراوانی فاکتورها (زیستی و عوامل زیان‌آور) و نبود امکانات نرم‌افزاری، پایش‌ها (استراتژی نمونه‌برداری، ثبت و تحلیل داده‌ها، گزارشات و…) کاملاً تجربی، وابسته به فرد و به صورت دستی انجام می‌گیرد. 

همچنین نظارت لحظه‌ای و آنلاین مدیران و سازمان‌های بالا دستی جهت پایش و تصمیم‌گیری‌های کلان صورت نمی‌گیرد. این سامانه با اهداف زیر طراحی و پیاده‌سازی شده است:

 ۱. گردآوری، یکپارچه‌سازی و به‌کارگیری استانداردهای موجود 

۲. ایجاد فرآیندی مکانیزه و هوشمند جهت نمونه‌برداری، اندازه‌گیری و تحلیل

 ۳. ایجاد بستری جهت پایش آنلاین، لحظه‌ای و مداوم توسط مدیران و یا سازمان‌های ناظر سامانه نرم‌افزاری پایش عوامل محیط زیستی و زیان‌آور محیط کار 

بازار هدف این تیم، عبارت است از کلیه صنایع، واحدهای اداری و صنعتی، آزمایشگاه‌های بهداشت حرفه‌ای و محیط زیستی. سرمایه مورد نیاز این تیم، مبلغ ۱ میلیارد تومان است.


رویداد پیوند


دومین روز از رویداد معدن و صنایع معدنی در قالب هشتمین دوره از رویداد پیوند، صبح روز، ۲۷مهرماه با حضور ۷ تیم دارای ایده و طرح این حوزه در محل دانشگاه تهران برگزار شد. هدف از برگزاری این رویداد، ظرفیت‌سازی جهت سرمایه‌گذاری در حوزه معدن فناوری‌های مرتبط به معدن با هدف تکمیل زنجیره علم، فناوری، تکنولوژی و تجاری‌سازی و همچنین استقرار تیم‌ها و به‌هم‌رسانی تیم‌ها و استارتاپ‌ها به شتابدهنده‌ها است. در این رویداد هفت تیم دارای ایده به ارائه طرح خود پرداختند و در انتها به سوالات کاربران آنلاین و شرکت‌کنندگان حضوری، پرداختند.


بازیافت و تبدیل ممبران‌ها (غشا) مستعمل آب‌شیرین‌کن‌های اسمز معکوس (RO) به غشاهای متخلخل اولترافیلتراسیون (uf)


سرمایه درخواستی این تیم ۵۰۰ میلیون تومان است. فعالیت این تیم در حوزه سیستم تصفیه آب و پساب و بازیابی ممبران‌ها یا غشاهای مستهلک آب‌شیرین‌کن‌های اسمز معکوس (RO) است. یکی از مسیرهای مهم و کاربردی که می‌تواند در مدیریت پسماند غشاهای RO و گسترش چرخه عمرشان مورد استاده قرار گیرد، تبدیل این غشاها به فیلترهای متخلخل است. به دلیل سرعت رو به رشد دور ریختن غشاهای مستعمل RO و ویژگی‌های ارزشمند آن‌ها، در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی در خصوص برررسی پتانسیل استفاده مجدد از آن‌ها در شکل‌های دیگر غشا انجام شده است. توجه به این نکته ضروریست که به دلیل وجود مواد ارزشمند در غشاهای مستعمل RO، می‌توان پس از  بازیافت و بازسازی در سایر فرایندهای تصفیه‌خانه از آن‌ها استفاده کرد که برای تصفیه‌خانه‌ها نیز مزایای اقتصادی به دنبال خواهد داشت. در بازیافت مستقیم، پیکربندی پیچشی غشاهای RO تغییری نمی‌کند و عینا مشابه غشاهای دور ریخته شده است. حاصل این شیوه بازیافت مستقیم، دستیابی به غشاهایی با مشخصات نانوفیلتر (Nanofilteration (NF)) اولترافیلتر (Ultrafilteration (UF)) یا میکروفیلتر (Microfilteration (MF)) است که در معرض دوز مشخصی از ماده اکسیدکننده قرار گرفته است.


شناسایی و جلوگیری از انتقال و تخلیه مواد معدنی پر عیار و کانی‌های اکسیدی به دامپ باطله


سرمایه درخواستی این ایده ۴۰۰ میلیون تومان است. گاهی شرکت‌های خصوصی حمل ماده معدنی به دلیل سهل‌انگاری و یا کاهش مسیر انتقال و به تبع آن کسب درآمد بیشتر، به جای حمل ماده معدنی پر عیار یا کانی‌های اکسیدی به سنگ شکن و لیچینک اقدام به تخلیه در دامپ باطله(مسیر کوتاه‌تر) می‌کنند. لذا با توجه به اینکه ناظر معدن به طور ۲۴ ساعته در معدن حضور فیزیکی ندارد، این امر باعث هدر رفت سرمایه ملی(ماده معدنی پر عیار) در  معادن سطح کشور می‌شود.  همچنین هنگام تخلیه مواد باطله توسط دامپ تراک در دامپ باطله گاهی به دلایلی از جمله عدم رعایت موارد ایمنی و یا خستگی راننده، ماشین آلات فوق از لبه دامپ به پایین پرت می‌شوند. برای حل این مشکل با استفاده از انواع حسگرهای بی‌سیم ( GPS-RFID TAG) که بر روی شاول و دامپ تراک‌ها نصب شده است به راحتی می‌توان محل بارگیری ماده پر عیار معدنی را شناسایی کرد و در صورتی که دامپ تراک حامل ماده معدنی به اشتباه در مسیر تخلیه در دامپ باطله باشد(با استفاده از تکنولوژی RFID و دتکتور نصب شده در دامپ باطله و TAG  نصب شده بر روی ماشین آلات) آلارم و خطای مربوطه در نرم‌افزار کنترلی واحد معدن ظاهر می‌شود و به صورت یک رویداد اشتباه در سیستم ذخیره و قابل پیگیری است. در سیستم فوق نیاز به راه‌اندازی زیرساخت بی‌سیم در کل معدن جهت ارتباط کلیه ماشین آلات با اتاق کنترل وجود ندارد و فقط ارتباط کیت مجهز به RFID در ورودی دامپ باطله با اتاق کنترل کافی است. همچنین با استفاده از ترکیب سنسورهای فاصله سنج (لیزری و التراسونیک) و همچنین شبکه‌های حسگر بی‌سیم (WSN)  و جای‌گذاری آن‌ها در عقب دامپ تراک و لبه محل تخلیه(توسط ابزار قابل حمل) به راحتی می‌توان هنگام نزدیک شدن دامپ تراک به لبه دامپ باطله جهت تخلیه بار، از سقوط ماشین آلات فوق به دره باطله جلوگیری به عمل آورد.

شرکت‌های معدنی و شرکت‌های پیمانکاری معدنی، از مشتریان کلیدی این طرح است.


بانک اطلاعات جامع معادن و صنایع معدنی ایران (مرجع مهندسی معدن ایران)


محصول این تیم، یک سایت به عنوان سیستم مرجع است برای صنایع معدنی است. کلیه اطلاعات جامع در سایت در هر زمینه معدنی، مانند راه‌اندازی یک معدن، میزان سرمایه مورد نیاز معدن، راه‌اندازی کارخانه فراوری مثال مس یا راه‌اندازی کارخانه سنگبری موجود بوده و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند اطلاعات فنی درست را کسب کنند. همچنین در این سایت اخبار روز تکنولوژی‌های جدید دنیا، درج می‌شود که مورد نیاز کلیه صنایع و معادن خواهد بود. 

مشتریان کلیدی این طرح عبارت است از افراد مرتبط با صنایع معدن، زمین‌شناسی، و مواد معدنی و همچنین دانشجویان و اساتید، معماران و محققان. سرمایه درخواستی این ۴۴۰ میلیون تومان است.


تگ کمک‌های اولیه و سلامت (Medical Emergency Tag)


از آنجایی‌که در صنایع اماکن احتمال بروز حوادث زیاد است و حتی در ادارات نیز برای افراد ممکن است حوادث غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد، در دسترس بودن سابقه پزشکی افراد برای تیم پزشکی بسیار کارآمد خواهد بود؛ به عنوان مثال اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی فرد، شماره پرسنلی، گروه خونی، آلرژی‌ها، سوابق بیماری خاص، لینک‌های که نتایج آزمایش یا سی تی اسکن و … را دسترس قرار دهد و همچنین شماره تلفن‌های ضروری هر سازمان.

از آنجایی‌که که در صنایع حوادث به طور مکرر در مکان های خاصی صورت می گیرد می توان اقدامات ابتدایی را به صورت کدهای QR در بخش‌های مختلف هر سازمان متناسب با نیازهای ایمنی و ضرور آن قرار داد که هم جنبه آموزشی خواهد داست و هم در صورت وقوع حادثه در لحظات مهم اولیه موثر واقع خواهد شد. از آنجاییکه که این اطلاعات در سازمان‌ها به خصوص در صنایع در وهله ابتدایی در دسترس نیست، می‌توان آن را به صورت کدهای QR ارائه داد. مشتریان هدف این تیم عبارتند از تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها، واحدهای صنعتی مانند تولیدات مواد معدنی، نفتی، پتروشیمی. سرمایه درخواستی این تیم ۸۰ میلیون تومان است.


Supervisor wing Unmanned Aerial Vehicles- پهپاد ناظر


طرح پیشنهادی این تیم، یک پهپاد با بهره‌برداری از هوش مصنوعی است. ویژگی اصلی آن نظارت هوشمند و بدون نیاز به اپراتور است. این پهپاد فعالیت‌های نظارتی را با نیروی انسانی کمتر، کیفیت بالاتر و در زمان محدودتری انجام می‌دهد .

اگر فعالیت مورد نظر پایش خط نوار نقاله باشد پهپاد آموزش‌دیده می‌تواند بر فراز این خط پرواز کند و تصویربرداری کند و از پردازش تصاویر ورودی با استفاده از علمی که برای او حصول شده به عیب‌های موجود در خط آگاه شده و پیامی را برای مسئول خط ارسال یا اقدامی از پیش تعین‌شده را انجام دهد همانند ایجاد صدای آلار. از کاربرد‌های دیگر هوش مصنوعی برای انجام فعالیت‌های نظارتی می‌توان نظارت بر محیط کارگاه و کارکنان انجا باشد، در کارگاه‌های کوچک استفاده از پهپاد کمی دشوار است، برای اعمال نظارت هوشمند بر این کارگاه ها میتوان سیستم AI را بر روی دوربین های ثابت پیاده‌ سازی کرد. کارخانجات و معادن، بازار هدف این طرح است. سرمایه درخواستی این تیم 414 میلیون تومان است.


نرم‌افزار تطابق جهت افزایش دقت مدل کانسار حین فرایند استخراج مواد معدنی


محصول تیمی که ۳۴۰  میلیون تومان سرمایه نیاز دارد یک نرم‌افزار مدل‌سازی با هدف افزایش دقت مدل کانسار در حین فرایند استخراج مواد معدنی است. این تیم تولید مدل‌های عیاری و زمین‌شناسی دینامیکی و کاهش عدم قطعیت در برنامه‌ریزی‌های معدن را به عنوان ارزش پیشنهادی خود ارائه می‌دهد. معادن، شرکت‌های معدنی، پژوهشگران و دانشگاه‌ها از مشتریان کلیدی این تیم است.


تحلیل پایداری شیروانی سنگی و خاکی با استفاده از پردازش تصویر ارتقایافته


اقدام اصلی برای اجتناب از خطر لغزش اين است كه در مرحله شناسايی مطالعات طرح، نواحی با قابليت زهكشی ضعيف و يا نقاط فعال از نظر جابجایی و نشست مثل محل لغزش‌های قديمی دقیقا شناسايی شوند. اين شناخت كمک زيادی در تصميم‌گیری برای انتخاب محل طرح يا جابجايی آن خواهد کرد. در اين بررسی‌ها اگر ضريب اطمينان در برابر لغزش بيشتر از يک باشد، می‌توان انتظار داشت كه كمترين كاهش در نيروهای مقاوم (به طور مثال در اثر بالا رفتن سطح آب) باعث ناپايداری شود. 

این پژوهش به دلیل اهمیت مرحله شناسایی خطر لغزش به ارائه طرح به روش اینترنت اشیا به صورت پردازش تصویر ارتقاء یافته، متمرکز است که می‌تواند مشابه یک ابزار دقیق عمل کند؛ با این تفاوت که کل حرکت توده لغزشی را در بر می‌گیرد و با سرعت و هزینه کمتری نیز عمل می‌کند. بازار هدف این طرح عبارت است از شرکت‌های معدنی، راهسازی، سدسازی، مخاطرات زمین (لغزش دامنه‌ها، نشست زمین) و سرمایه درخواستی این تیم 480 میلیون تومان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.