راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس بیمه مرکزی احتمالاً امروز تعیین می‌شود / یک بیمه‌گر حرفه‌ای ناظر بیمه می‌شود، یا یک دولتی بدون تخصص؟

علی‌اکبر رمضانیان درزی / صنعت بیمه به‌دلیل پوشش ریسک افراد حقیقی و حقوقی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های اقتصاد هر کشوری به‌شمار می‌رود. ارتقای سطح کیفی و کمی این صنعت، به‌روشنی گویای وضع اقتصادی آن کشور است. همچنین ضریب نفوذ، تنوع در رشته‌های فعال و قابل عرضه، تعامل با کشورها و شرکت‌های بین‌المللی برای انجام بیمه اتکایی و… از معیارهای سنجش سطح پیشرفت صنعت بیمه در هر کشوری هستند. صنعت بیمه در ایران مقداری بافاصله از معیارهای گفته‌شده حرکت می‌کند و  به‌دلیل اینکه تنها دو رشته بیمه شخص ثالث و درمان و به‌تازگی بیمه زندگی را پوشش می‌دهد، از ضریب نفوذ کمی در منطقه و جهان برخوردار است.

از نگاه فعالان عرصه بیمه یکی از عوامل مؤثر بر عدم پیشرفت این صنعت در کشور موضوع نظارت و نهاد ناظر است. بیمه مرکزی ایران در حالی که نهادی است که باید با تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها مانع از بروز تخلف، سوءاستفاده، نرخ‌شکنی و هرگونه بی‌نظمی در صنعت بیمه شود، در عمل فقط منویات دولت را اعمال می‌کند و کوچک‌ترین نقشی در ارتقای صنعت ندارد.


بیمه مرکزی حیاط‌خلوت دولت‌هاست


قانون تأسيس بيمه مركزى ايران و بيمه‌گرى در 30 خرداد 1350 با 77 ماده به تصويب رسيد و نحوه فعاليت و عمليات بيمه را در مورد شركت‌هاى داخلى و خارجى ترسیم کرد.

 در ماده (۱) اين قانون آمده است که به‌منظور تنظيم و تعميم و هدايت امر بيمه در ايران و حمايت بيمه‌گزاران و بيمه‌شدگان و صاحبان حقوق آنها و همچنين به‌منظور اعمال نظارت بر اين فعاليت، مؤسسه‌اى به نام بيمه مركزى طبق مقررات تعیین‌شده در اين قانون تأسيس مى‌شود و وظایف آن، تنظيم بازار بيمه كشور و هدايت آن از طريق تصويب آيين‌نامه‌ها و مقررات، توسعه و تعميم بيمه‌های بازرگانی، اعطای مجوز تأسيس شركت‌ها و شبكه كارگزاری و نظارت بر فعاليت شركت‌های بيمه‌ای به نمايندگی از دولت در بازار و انجام امور اتكایی اجباری برای مؤسسات بيمه‌ای است، اما نقش بیمه مرکزی  از نقش یک ناظر فراتر رفته و نقش حاکمیتی دارد و بیمه مرکزی را مانند بانک مرکزی و بورس به حیاط‌خلوت دولت تبدیل کرده است.

در واقع وجود نهاد ناظری که به‌عنوان نماینده دولت، وظیفه حفظ سلامت بازار بیمه و پاسداری از حقوق بیمه‌گزاران و بیمه‌شدگان را بر عهده دارد، تضمین بسیار محکمی است که دولت در هر زمان که بخواهد، با تصویب مقررات لازم در شورای‌عالی بیمه، چارچوب لازم را برای تقویت نظارت بر شرکت‌های بیمه و هدایت آنها در مسیر مورد نظر را فراهم می‌کند. به همین دلیل یکی از موضوعات مهم برای فعالان صنعت بیمه، انتخاب رئیس بیمه مرکزی است.


چرا بیمه مرکزی کم‌حاشیه است؟


در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، همتی و سلیمانی سکان‌دار بیمه مرکزی بودند و در این دوران جز در مواردی مانند انتشار فیش حقوقی مدیران بیمه مرکزی و شرکت‌ها، خبر دیگری در این خصوص مطرح نشد. این بی‌خبری و کم‌حاشیه‌بودن به معنای سرجای خود بودن همه‌چیز نیست، بلکه می‌تواند به معنی کنترل رسانه‌ها نیز باشد. این بی‌عملی و انفعال بیمه مرکزی جمله دیکته نانوشته غلط ندارد را یادآوری می‌کند.


آیا باز هم دولتی‌های کم‌تخصص رئیس بیمه مرکزی می‌شوند؟


در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها و صحبت‌هایی در مورد تغییر در نهاد نظارتی صنعت بیمه مطرح شده است؛ شنیده شده غلامرضا سلیمانی دیگر رئیس بیمه مرکزی نخواهد بود و دولت سیزدهم درصدد است تا فرد دیگری را جایگزین او کند. موضوع مهم این است که چه کسی سکان‌دار بیمه مرکزی می‌شود؛ یک دولتی کم‌تخصص یا یک بیمه‌گر حرفه‌ای از درون خود صنعت بیمه؟

اسامی و گزینه‌های زیادی در بین فعالان بازار بیمه برای ریاست بیمه مرکزی عنوان می‌شود. در میان مدیران عامل شرکت‌ها نام جانشین سلیمانی یعنی پرویز خسروشاهی که از ابتدای سال 1394 به‌عنوان مشاور و در همان سال به‌عنوان قائم‌مقام بیمه مرکزی انتخاب شده بود نیز مطرح شده است. اما مهم‌ترین اسمی که در حال حاضر در بین گمانه‌زنی‌های فعالان بازار بیمه شنیده می‌شود، نام‌های علی جباری بیمه رازی و ابراهیم کاردگر مدیرعامل فعلی بیمه دانا هستند.


بررسی سوابق اجرایی سه گزینه اصلی بیمه مرکزی بر اساس گمانه‌زنی‌ها


گزینه نخست و اصلی علی جباری است. او در حال حاضر در جایگاه مدیرعامل بیمه رازی فعالیت می‌کند و دارای لیسانس مدیریت بیمه،  فوق لیسانس  مدیریت دولتی (گرایش مدیریت مالی) و دکترای مدیریت است. از سوابق کاری او می‌توان به کارشناس فنی شعبه فاطمی شرکت سهامی بیمه ایران، معاونت اداره حسابداری شعبه ممتاز آزادی شرکت سهامی بیمه ایران، معاونت اداره امور شرکت‌های مجتمع مطهری شرکت سهامی بیمه ایران، ریاست اداره کل اداری و مالی مجتمع 15 آبان شرکت سهامی بیمه ایران، ریاست کمیته امور اداری، عضو کمیته پژوهشی و… شرکت سهامی بیمه ایران، عضویت در  هیئت‌مدیره انجمن کارشناسان صنعت بیمه کشور، عضویت در هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه کشور، عضویت و نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره شرکت گسترش سرمایه‌گذاری سبا، مدیریت تعالی سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران، معاونت مدیر برنامه و بودجه شرکت سهامی بیمه ایران، مدیر برنامه و بودجه شرکت سهامی بیمه ایران، معاونت اداری و مالی مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران و عضو موظف در هیئت‌مدیره و معاون اداری و مالی شرکت سهامی بیمه ایران و در حال حاضر مدیرعاعاملی بیمه رازی اشاره کرد.

گزینه بعدی ابراهیم کاردگر است که در حال حاضر نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل بیمه داناست و در روز 26 مهر 1400 برای دومین بار، با حداکثر آرا و اختلاف معنادار و کسب 31 رأی، به‌عنوان عضو هیئت‌رئیسه سندیکای بیمه‌گران ایران انتخاب شد. او دارای مدرک تحصیلی كارشناسی اقتصاد نظری از دانشگاه تهران، كارشناسی ارشد اقتصاد محض از دانشگاه شهيد بهشتی و دكتری اقتصاد، گرايش اقتصادی‌سنجی و اقتصاد پولی از دانشگاه مازندران است.

از سوابق کاری او می‌توان به كارشناسی تحقيقات بيمه مركزی جمهوری اسلامی ايران، كارشناسی بيمه؛ بيمه دانا، شعبه ساری (حوزه استان مازندران)،  معاونت بيمه؛ بيمه دانا، شعبه نوشهر (حوزه غرب مازندران)، كارشناسی بيمه؛ بيمه دانا، شعب گرگان و نوشهر، سرپرست بيمه دانا؛ شعبه گرگان، معاونت بيمه دانا؛ شعبه نوشهر (حوزه غرب مازندران)، ریاست شعبه نوشهر بیمه دانا، مشاور اقتصادی فرماندار نوشهر، عضو هيئت‌مديره و مديرعامل شركت سهامی بيمه دانا از فروردين‌ماه 1391 تا شهريورماه 1392، عضویت در  شورای پژوهشی پژوهشكده بيمه مركزی جمهوری اسلامی ایران، عضویت در اتاق فكر بيمه مركزی جمهوری اسلامی ایران، عضو اصلی هيئت تجديدنظر رسيدگی به تخلفات اداری كارمندان وزارت امور اقتصادی و دارايی، ، عضویت در هيئت‌مديره شركت بيمه اتكايی امين، عضویت در هيئت‌مديره صندوق ضمانت سپرده‌ها، بانک مركزی جمهوری اسلامی ايران، نايب‌رئيس هيئت‌مديره و مديرعامل شركت سهامی بيمه آسيا، ریاست هيئت‌مديره شركت بيمه اتكایی امين، نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره و مدیرعامل بیمه آسیا و مدیرعاملی بیمه دانا اشاره کرد.

در مورد گزینه سوم یعنی خسروشاهی گفته می‌شود که او دانش‌آموخته علوم اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی بوده و مسئولیت‌هایی مانند ریاست کمیسیون تخصصی شورای‌عالی بیمه، سرپرست معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، معاونت امور اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران و دبیری کمیته پیگیری و ارزیابی تحقق چشم‌انداز 20ساله کمیسیون چشم‌انداز مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشته است.

حال باید دید در نهایت چه کسی سکان فرماندهی بیمه مرکزی را طی ساعات یا روزهای آینده به دست خواهد گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.