راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آکادمی، مرکز رشد و نوآوری و آزمایشگاه کنجکاوی صاد رونمایی شدند / آغاز به کار مسابقه ایده برتر

رویداد رونمایی از آکادمی، مرکز رشد و نوآوری و آزمایشگاه کنجکاوی صاد روز چهارشنبه 21 مهرماه با حضور حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات ایران، صادق فرامرزی مدیرعامل هلدینگ صاد و آرش قشمی، مدیر آکادمی بانکداری دیجیتال صاد برگزار شد؛ در این مراسم رویداد بزرگ مسابقه دانش‌آموزی و دانشجویی «ایده‌ برتر» در مرکز رشد و نوآوری صاد به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.

آرش قشمی مدیر آکادمی صاد، به نمایندگی از سایر مراکز زیرمجموعه صاد، به معرفی مراکز پرداخت و با اشاره به اکوسیستم هلدینگ فناوری صاد گفت: «دیجیتالی شدن یعنی توسعه یافتن توسط دیگران (فین‌تک‌ها و شرکا)، در مفهوم دیجیتالی شدن همکاری جایگزین رقابت می‌شود.»

به گفته او، در نتیجه افزایش مراودات بانک‌ها و مؤسسات مالی با یکدیگر اکوسیستم قدرتمندی شکل می‌گیرد، اکوسیستمی که حول محور بانک‌های ریشه‌دار و قدیمی مانند بانک صادرات با دیتاهای اصیل به وجود آمده است. پیش‌بینی می‌کنم که به‌مرور  سایر بانک‌ها و فین‌تک‌های فعال حوزه نیز جذب اکوسیستم مذکور شوند.

او با اشاره به اکوسیستم پشتیبان توسعه دیجیتال گفت: «توسعه صحیح بانکداری دیجیتال بدون وجود مرکز رشد و نوآوری، رسانه تخصصی با حضور منتقدین و صاحب‌نظران ، آکادمی بانکداری دیجیتال، آزمایشگاه نوآوری فین‌تک و شریک سرمایه‌گذاری وی‌سی ممکن نخواهد بود. بانکداری دیجیتال علاوه بر ارکان مذکور ، به یک چارچوب و مدل داخلی برای فهم بهتر نیز نیاز دارد.»

قشمی بابیان اینکه هلدینگ صاد یک فریم بورد از نگاشت حوزه‌های اصلی بانک تهیه‌کرده است ادامه داد: «این حوزه‌ها شامل بانکداری خرد، بیمه، مدیریت سرمایه، بانکداری اختصاصی، بانکداری سرمایه‌گذاری و بانکداری شرکتی است و از سویی دیگر در حوزه‌ فناوری پلتفرم اکوسیستمی ای‌پی‌آی، پلتفرم سیستم‌های اطلاعاتی ، پلتفرم اینترنت اشیا، پلتفرم مشتریان و پلتفرم تحلیل داده را در بر می‌گیرد.»

او با بیان اینکه دیجیتالی شدن با پیاده‌سازی این فرایندها ایجاد می‌شود توضیح داد: « هرکدام از حوزه‌های مذکور زیرمجموعه خودشان را دارند که با مدل گارتنر تطبیق داده‌شده است. به‌طورکلی این شاخص به ما اجازه می‌دهد فعالیت‌های آکادمی و آزمایشگاه ویسی و مراکز رشد و نوآوری را با آن تطبیق دهیم.»


آکادمی، مرکز رشد و نوآوری و آزمایشگاه کنجکاوی صاد


قشمی در ادامه به معرفی مراکز صاد پرداخت و در مورد آزمایشگاه کنجکاوی گفت: «آزمایشگاه‌های نوآوری فین‌تک در  دنیا به‌عنوان سندباکس از ارکان حیاتی اکوسیستم نوآوری مشارکتی محسوب می‌شوند،  این مراکز در واقع بانک‌های کوچک با داده‌های غیرواقعی هستند. آزمایشگاه کنجکاوی محصولات را با استاندارهای بانکی مقایسه می‌کند تا مطمئن شود محصول در راستای اکوسیستم دیجیتال قرار دارد یا خیر. »  

او بابیان اینکه اهداف این مرکز برای  سایر مؤسسات ازجمله  کارگزاری‌های بورسی لیزینگ‌ها و.. بانک‌ها نیز قابل‌استفاده است گفت: «آزمایشگاه کنجکاوی صاد دو هدف اصلی توسعه طرح‌های جدید برای توسعه در مرکز رشد و نوآوری صاد و ارائه آزمون گواهی دهی طرح های ورودی در یک محیط شبیه‌سازی‌شده را دنبال می‌کند.»

به گفته او، آزمون طرح‌ها ازنظر کسب‌وکاری و فنی یکی از مهم‌ترین گام‌های راستی آزمایی است. امکان گواهی دهی به محصولات بانکداری دیجیتال و برگزاری هکاتون از مجموعه فعالیت‌های مرکز است .

او بابیان اینکه یکی دیگر از ارکان کلان توسعه بانکداری دیجیتال توسعه کاربردهای بلاک‌چین است توضیح داد: «آزمایشگاه؛ خلاقیت از طریق اجرایی سازی طرح‌های حوزه فناوری‌های پیشرفته مانند بلاک‌چین و اینترنت اشیا بار اصلی حوزه توسعه فناوری‌های نوین در طرح تحول دیجیتال را بر دوش می‌کشد.»

قشمی در ادامه به معرفی آکادمی صاد پرداخت و گفت: «آکادمی صاد با همکاری گسترش انفورماتیک ایران، سازمان مدیریت صنعتی و آکادمی بانکداری دیجیتال صاد با چشم‌انداز گسترش دانش بانکداری ایجادشده است. مهم‌ترین هدف بنیادی هلدینگ فناوری صاد برای تأسیس و توسعه بانکداری دیجیتال کمک به بانک جهت تحقق اهداف تحول دیجیتال است، طرح توسعه مهارت‌های دیجیتال و رفع شکاف شایستگی‌های دیجیتال از مهم‌ترین پروژه‌های طرح تحول دیجیتال در بانک صادرات است.»

او ادامه داد: «در این آکادمی دوره‌های بلندمدت نیز آموزش  داده می‌شوند. دوره دی‌بی‌ای بانکداری دیجیتال؛ با گرایش‌های رهبری تحول دیجیتال بانکی و گرایش نئو بانک و دوره ام‌بی‌ای بانکداری دیجیتال که گرایش‌های بانکداری باز، گرایش مدیریت تجربه مشتری، گرایش تحلیل، گرایش داده و کسب‌وکار بانکی، گرایش کیف پول دیجیتال، گرایش شبکه‌های اجتماعی، گرایش تطبیق بین‌الملل و تحول دیجیتال، گرایش بلاکچین و دفتر کل توزیع‌شده ، گرایش هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، گرایش مدیریت خدمات بانکداری دیجیتال و فین‌تک و استارتاپ‌های مالی را در برمی‌گیرد.»

او در خصوص دوره‌های میان‌مدت نیز توضیح داد: «این دوره‌ها شامل دوره تخصصی راهبری تحول دیجیتال، دوره تخصصی بانکداری دیجیتال و دوره‌های تخصصی زبان انگلیسی بانکداری است . دوره زبان تخصصی انگلیسی برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود. ادامه داد: «سمینار و دوره‌های تک‌درس آکادمی نیز در حوزه‌های نوآوری و کارآفرینی، حوزه اقتصاد  مدل کسب‌وکار دیجیتال، حوزه فنی و اجرایی بانکداری دیجیتال حوزه مدیریتی تحول دیجیتال برگزار می‌شوند.»

او در ادامه صحبت‌هایش به دلایل نیاز به مرکز رشد و نوآوری پرداخت و گفت: «مرکز رشد و نوآوری صاد، وابسته به هلدینگ  فناوری و نوآوری صاد، مسئولیت رشد ایده‌های فناورانه در حوزه بانکداری دیجیتال در بانک صادرات را بر عهده دارد این مرکز با هدف حمایت از ایده‌های نوآورانه و فناورانه تشکیل‌شده است و اهدافی در حوزه شناسایی و تربیت سرمایه انسانی خلاق و نوآور و پرورش کارآفرینان ایده ترسیم کرده است. به عبارتی مقصود اصلی این هلدینگ یاری رساندن به بانک به جهت تحقق اهداف تحول دیجیتال در طرح تحول دیجیتال است. توسعه بستر توسعه نوآوری مشارکتی در بانک  پروژه مرتبط با حوزه نوآوری در طرح تحول دیجیتال در بانک صادرات است.»

قشمی همچنین به اهداف مرکز نوآوری بانکداری دیجیتال اشاره کرد و گفت: «شناسایی و پرورش سرمایه انسانی کارآفرین و خلاق در حوزه فناوری‌های بانکداری دیجیتال از طریق برگزاری مسابقات استعدادیابی در طول برنامه‌های آموزش کارآفرینی، خلق ارزش از طریق طرح‌های برتر در حوزه توسعه اکوسیستم بانکداری دیجیتال و بانکداری باز و تأمین سرمایه و ارائه پشتیبانی‌های لازم تا رسیدن به سودآوری ایجاد بانک اطلاعات سرمایه انسانی فعال در اکوسیستم نوآوری باز بانکداری کشور و جذب نخبگان در طرح‌های اجرایی و توسعه‌ای از اهداف مرکز رشد و نوآوری بانکداری دیجیتال است.»


فرصتی برای استعدادهای کم‌برخورددار


فرامرزی در این رویداد بیان کرد که نزدیک به یکسال است که از تشکیل هلدینگ فناوری صاد به عنوان بازوی نوآوری بانک صادرات می‌گذرد، برای همین تلاش کردیم رسم دیرینه موثر بودن در یکسال اول را اجرا کنیم،

او در خصوص مسابقه بزرگ استعدادیابی دانش‌آموزی و دانشجویی ایده‌ برتر  صحبت کرد و گفت: «ایده اصلی این مسابقه  شناسایی استعدادهای خلاق و نوآور از سال‌های پایه و پشتیبانی و حمایت از آن‌ها تا رسیدن به بهره‌وری و بالندگی در جامعه است. در این برنامه، ایفای نقش وی‌سی، باهدف ایجاد کسب‌وکار یا کسب سود مدنظر نیست؛ بلکه هدف توسعه‌ برنامه‌ای به جهت شناسایی استعدادهای خلاقیت و نوآوری در مقاطع اول و دوم متوسطه و دانشجوهاست.»

بر اساس گفته‌های فرامرزی روش اجرای این ایده ملی، در مرحله اول؛ از طریق طرح کردن سؤالاتی برای جمع‌آوری ایده‌های نوآورانه افراد انجام‌شده و ارزیابی و انتخاب بر اساس پاسخ‌های دریافتی صورت می‌پذیرد و در مرحله دوم، با برگزاری دوره‌های آموزشی کسب‌وکار و برگزاری آزمون‌های هوش و خلاقیت از برگزیدگان، فهرست نهایی برندگان هرسال مشخص می‌شود. افراد برگزیده در این مسابقه تحت پوشش حمایتی و آموزشی تا اتمام تحصیلات قرارگرفته و پس‌ازآن به‌عنوان سرمایه‌ انسانی منتخب بانک در فهرست‌های مربوط به «استخدام»، «توسعه‌ تیم‌های کسب‌وکار» و «سرمایه‌گذاری روی ایده‌های جدید» قرار خواهند گرفت.

او اضافه کرد: ««فرهنگ‌سازی از این مقاطع است که به ما کمک می‌کند تا نیروی انسانی مستعد کارآفرینی آینده را شناسایی و تربیت کنیم. درست است که افرادی شرکت می‌کنند و تعدادی انتخاب می‌شوند و به آن‌ها جایزه داده می‌شود، اما به‌صورت کلی همه افرادی که درگیر مسابقه می‌شوند با مفاهیم اولیه و ایده‌ها و چالش‌های پیرامون حوزه بانکداری و کسب‌وکار آشنا می‌شوند و در آینده می‌توانند به‌عنوان نیروهای کار، توسعه‌دهندگان کسب‌وکار و… در حوزه‌های مختلف برای کشور مفید واقع شوند.»

فرامرزی تشریح کرد: « سؤالات کلی و در حوزه اقتصاد دیجیتال، مدل‌های کسب‌وکار دیجیتال و بانکداری دیجیتال طرح می‌شود و ایده‌های دریافت شده نیز در همین حوزه است. ایده‌های برتر انتخاب‌شده و افراد منتخب تحت نظر قرار می‌گیرند و فرایند منتورینگ و آموزش برایشان شروع می‌شود. این طرح عمدتاً به‌صورت الکترونیکی است و درصدد هستیم قدم نخست آن در مناطق محروم برداشته شود. این فرایند هرساله اجرا خواهد شد و افراد منتخب تا زمانی که توانایی‌هایشان مورداستفاده توسط جامعه قرار گیرد، رصد شده و به عضویت افتخاری آکادمی بانکداری دیجیتال صاد درمی‌آیند و زمانی که به سن بالندگی و شروع کسب‌وکار برسند، برای استخدام در بانک نیز در اولویت‌ بالاتری نسبت به سایرین قرار می‌گیرند. همچنین اگر روزی قرار باشد کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند، تسهیلات بیشتری برایشان در نظر گرفته می‌شود.»

او در ادامه گفت با این کار اصطلاحاً برای خودمان فرد خلاق و نوآور پرورش می‌دهیم. درهرصورت آن فرد چه به بدنه بانکی بپیوندد و چه آنکه در سایر بخش‌های اقتصادی مشغول شود، به‌عنوان فردی کارآفرین در نظر گرفته‌شده که در آینده امتیازاتی را نسبت به سایر افراد خواهد داشت. فرامرزی خاطرنشان کرد که برای دانشجویان محدودیت‌های رشته وجود ندارد چراکه ممکن است فردی در رشته پزشکی تحصیل ‌کند.

حجت‌الله صیدی نیز پس از شنیدن سخنرانی‌های مدیر آکادمی صاد و مدیرعامل هلدینگ صاد بیان کرد: «در موارد بسیاری دیده‌شده است که تعداد زیادی دانشجو فارغ‌التحصیل و  مقالات بسیاری تولید کرده‌اند اما مفهوم توسعه  میان محصول و دستاورد تفاوت  قائل شده است، به همین منظور درخواست دارم  گرایش را به نحوی بگذاریم که در انتهای همه فرهنگ‌سازی‌ها  و تلاش‌ها محصولاتی در اختیار بانک صادرات قرار بگیرد، یا گوشه‌ای از  بانک صادرات اصلاح شود؛ یا سیستم جدیدی ایجاد و مجموعه عملیاتی متولد شود. نیازی نیست آکادمی در پنج سال اول در 30 رشته گواهی صادر و دانشجو جذب کند. مهم این است که خروجی کامل و بهینه باشد حتی دو  رشته. لازم است نتیجه گرایانه برنامه‌ریزی شود تا مأموریت اصلی برای بانک صادرات تحقق پیدا کند. همه حرکت‌های بزرگ با گام بزرگ شروع می‌شود و مهم دوام آن است.»

دانش آموزان و دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در این مسابقه می‌توانند به سایت هلدینگ صاد مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.