راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک انتخاب دقیقه نودی / مجید عشقی رئیس سازمان بورس شد

علی‌اکبر رمضانیان درزی / بالاخره تمام حرف‌وحدیث‌ها و درگوشی‌های بورس پایان یافت و در یک روز پر از خبرهای ضدونقیض، پرونده شورای عالی بورس، اعضای هیئت‌مدیره و انتخاب رئیس سازمان بورس بسته و مجید عشقی سکان‌دار سازمان بورس اوراق بهادار ایران شد.

در چند هفته گذشته بورس با شایعه زیادی عجین شده بود. از حواشی ماینر و استعفای مدیرعامل شرکت بورس تهران گرفته تا ترکیب اعضای شورای عالی بورس و درنهایت انتخاب رئیس سازمان هرکدام خبرهای ضدونقیضی را به همراه داشتند.

با وجود این تا ساعات پایانی روز چهارشنبه 21 مهر 1400 تمام توجه‌ها به حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا بود، ولی ناگهان دود سفید برای ریاست مجید عشقی به‌سوی اسمان رفت.

این انتخاب ساعت‌ها همه را در بهت و حیرت فروبرد. تا جایی که برخی از تحریریه‌های تخصصی بورسی حتی او را نمی‌شناختند تا بتوانند چند جمله کوتاه در مورد او بنویسند، بنابراین واکنش‌ها در خصوص این انتخاب بسیار با احتیاط منتشر می‌شود.


یک امام صادقی دیگر در دولت سیزدهم پست گرفت


مهم‌ترین نکته و واکنش، علی‌الخصوص از سوی کاربران فضای مجازی، دانشگاه محل تحصیل مجید عشقی است که به خاطر بالا بودن رقم انتصابات از دانشگاه امام صادق در دولت سیزدهم، انتخاب مجید عشقی از دانشگاه امام صادق نیز دستمایه طنز فعالان بورسی شده است.


سوابق اجرایی و مشاغل مجید عشقی


او مشاور و قائم‌مقام مدیرعامل بورس کالا است و سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا که گزینه اصلی ریاست سازمان بورس بود؛ عشقی را برای جانشینی خود در سازمان در نظر گرفته بود و طبیعتاً با انصراف سلطانی نژاد از پذیرش مسئولیت ریاست سازمان، شورای عالی بورس عشقی را جایگزین سلطانی نژاد کرد.

از مهم‌ترین سوابق اجرایی مجید عشقی می‌توان به قائم‌مقامی بورس کالای ایران اشاره کرد. علاوه بر عضویت در هیئت‌مدیره بورس کالای ایران، عضویت در هیئت‌مدیره شرکت‌هایی مانند تأمین سرمایه لوتوس پارسیان و سرمایه‌گذاری نور دنا، عضویت در هیئت‌مدیره کارگزاری‌های تدبیرگران فردا، سرمایه‌گذاری پویا، گروه توسعه سیستم سانای شرق، سرمایه‌گذاری تدبیر ارزش، توسعه اقتصاد بین‌الملل آینده، سرمایه‌گذاری مهرگان سرمایه پارس، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیروزان، سامان تجارت تدبیر ایرانیان، گروه توسعه اقتصاد، کارآفرینان دامون، کارگزاری بانک پاسارگاد از دیگر سوابق اجرایی او است


تا قوانین تغییر نکند، جابجایی روسای سازمان ثمری برای سهامداران ندارد


فردین آقابزرگی از کارشناسان ارشد و مدیران مالی بازار سرمایه درواکنش به این انتخاب اظهار کرد: «طبق سند چشم‌اندازی که در سال 92 تهیه شد، وظیفه سازمان بورس کمک به تأمین مالی دولت به‌منظور کاهش درآمدهای نفتی است. مادامی‌که نگاه دولت به بورس تنها تأمین مالی برای دولت باشد، انتخاب مجید عشقی یا هر کس دیگری تفاوت چندانی ندارد. چراکه وظیفه اصلی این افراد اجرای ابلاغیه‌ها و اوامر آشکار و غیراشکار دولتی‌هاست.»

او در ادامه تصریح کرد: «به‌عنوان‌مثال باید گفت که در حال حاضر اوراق بدهی بیش از 50 درصد از معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص می‌دهد همچنین نرخ ترجیحی اوراق بالغ‌بر 22 درصد شده است، حال سؤال این است که آیا رئیس حدید سازمان قدرتی در قبال این سیاست‌ها دارد؟ پاسخ صریح در قبال چنین سؤالی متأسفانه منفی است، لذا انتخاب رئیس سازمان تفاوتی چندانی بر نگاه دولت بر بورس ندارد، بنابراین باید قوانین تغییر کند. باید روش تغییر اعضای شورای عالی بورس و هیئت‌مدیره سازمان بورس تغییر کرده و بر اساس شرایط جدید این اعضا انتخاب شوند تا مدیران بازوی دولت نباشند بلکه مانند تمام کشورهای دیگر مدیران ارشد سازمان بورس مستقل بوده و بورس را به محلی برای درامد دولت تبدیل نکنند بلکه دولت باید برای سیاست‌های خود با بورس هماهنگ شود؛ و در صورت نیاز به تأمین مالی از بورس باسیاست‌های بورس خود را تطبیق دهد»


یک مورد سؤال‌برانگیز


یکی از موارد مهم در خصوص عشقی موضوع عضویت در هیئت‌مدیره شرکت لوتوس پارسیان است. لوتوس پارسیان در خصوص افزایش قیمت سکه در بورس کالا و بازار غیر آتی و حواشی پیرامون آن با مسائلی مواجه است و احتمالاً در تحقیق و تفحص مجلس نیز مطرح شود. هرچند که هرگز به‌طور رسمی این موضوع پیگیری نشده اما در بین فعالان بورسی لوتوس با حباب سکه عجین شده است. حال‌آنکه آن زمان عشقی عضو هیئت‌مدیره این شرکت بود.


چرا سلطانی نژاد انصراف داد؟


شایعه‌ای که برای انصراف سلطانی نژاد مطرح شده این‌ است که او قبل از ترک بورس کالا، پاداش سنواتی بازخرید میلیاردی با فشار به هیئت‌مدیره خود دریافت کرده و این موضوع با واکنش تند وزارت اقتصاد روبه‌رو شد. این موضوع در گفت‌وگو با علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مجلس شورای اسلامی به‌نوعی تأییدشده و وی اظهار کرد که مجلس در جریان تحقیق و بررسی‌های خود، این موضوع و سایر تخلفات را بررسی خواهد کرد.


ترکیب اعضای شورای عالی و هیئت‌مدیره سازمان بورس


در جلسه روز 21 مهر 1400 هیئت‌وزیران، با توجه به صلاحیت تخصصی، سلامت مالی و تجربه پیشین، سید موسی فیض فلاح شمس، علی سعیدی و احمد شعبانی به‌عنوان سه خبره مالی شورای عالی بورس انتخاب شدند. در این جلسه همچنین رسول سعیدی به‌عنوان خبره بورس کالا و علی امامی میبدی به‌عنوان خبره بورس انرژی تعیین شدند. همچنین در همین روز و در اولین جلسه اعضای جدید شورای عالی بورس، اعضای جدید هیئت‌مدیره سازمان بورس هم مشخص شدند. مجید عشقی، محسن خدابخش، مهرداد مسعودی فر، علیرضا ناصر پور‌ و حسن فرج زاده اعضای جدید هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.