راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

واژه شناسی بازاریابی محتوایی

  • یک مفهوم کلی اصطلاح

«بازاریابی محتوایی پدیده‌ای است که از تفکر بازاریابی درون‌گرا در مقابل بازاریابی برون‌گرا نشات گرفته است. در جهان امروز که انواع رسانه‌ها دچار بازتعریف و به رسانه‌های پولی، اختصاصی و اکتسابی تبدیل شده‌اند باید بسیاری از باورهای نخ‌نمای بازاریابی را دور ریخت و همه اینها مرهون رسانه‌های اجتماعی است.» همان‌طور که در چند سطر بالا می‌بینیم حرف زدن در حوزه بازاریابی بدون نام بردن از کلیدواژه‌های دیگر امکان‌پذیر نیست. فهم معنای این عبارات گام اولیه فهم درست از بازاریابی محتوایی است. پس لازم است تعاریف آنها را حداقل یک بار با هم مرور کنیم.

.

  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

منظور از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی فرآیند کسب ترافیک وب‌سایتی یا جلب توجهات از طریق سایت‌های رسانه اجتماعی یا به زبان ساده‌تر بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌‌های شبکه‌های اجتماعی است.

برنامه‌‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی معمولا بر تلاش برای خلق محتوا متمرکز هستند؛ محتواهایی که توجهات را به خود جلب و خوانندگان را ترغیب می‌کنند تا آنها را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. در این نوع بازاریابی، پیام یک شرکت یا سازمان از یک کاربر به کاربر دیگر منتقل می‌شود و در این فرآیند کاملا تکثیر می‌شود زیرا این پیام نه از خود برند یا شرکت بلکه از یک منبع معتمد و طرف ثالث دریافت شده است. از این حیث، این نوع بازاریابی تحت تاثیر مکانیسم دهان به دهان (Word of Mouth) گسترش می‌یابد. به عبارت دیگر، تاثیر خود را در رسانه‌های اکتسابی (رایگان یا earned) می‌گذارد نه رسانه‌های پولی (paid). رسانه‌های اجتماعی به پلتفرمی تبدیل شده‌اند که به سادگی از طریق اینترنت در دسترس همگان قرار می‌گیرند. افزایش کانال‌های ارتباطی برای سازمان‌ها باعث ترویج آگاهی درباره برند و اغلب بهبود خدمات کاربری شده است. علاوه بر این، رسانه‌های اجتماعی پلتفرم نسبتا ارزانی هستند که سازمان‌ها می‌توانند از آنها برای کمپین‌های بازاریابی خود استفاده کنند.وب‌سایت‌های بازاریابی اجتماعی به افراد این امکان را می‌دهند تا با یکدیگر تعامل و ارتباط برقرار کنند.

هرچند بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها برای خود وب‌سایت طراحی کرده‌اند اما برای ارتباط با کاربرانی که هیچ شناختی درباره آنها ندارند، با مشکل مواجهند. بنابراین بسیاری از سازمان‌ها به این فکر افتادند که در فضای نسل دوم وب (Web 2.0) مثل فیس‌بوک، لینکدین و توییتر حضور پیدا کنند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یک روش ارزان‌قیمت برای کسب و کار با تعداد فراوانی از کاربران و کسب تشخص برندی در اختیار ما قرار می‌دهد. از آنجا که وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر جوامع آنلاین بزرگی را ایجاد کرده‌اند، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند صرفا با پیوستن به این وب‌سایت‌ها خود را در معرض دید این جوامع قرار دهند. سازمان‌ها می‌توانند پروفایل‌های خاصی برای رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنند و با افزودن کاربران و دوستان جدید، جوامع خاص خود را در این سایت‌ها شکل دهند. بسیاری از شرکت‌ها با پست‌های به‌روزرسانی و ارائه پیشنهاد خاص برای کالاهایشان از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌توانند کاربران جدیدی را جذب کنند.

هرچند این روش یک ابزار بازاریابی آنلاین قدرتمند است اما عموما از آن برای تکمیل روش‌های بازاریابی آنلاین استفاده می‌شود تا جایگزینی برای آن. با توجه به اینکه هر شرکت یا سازمانی می‌تواند به وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی ملحق شود، متمایز ساختن خود در چنین محیطی کار سختی است. بنابراین بیشتر شرکت‌ها هنوز متکی به تبلیغات وب و بهینه‌سازی موتور جست‌وجو یا همان (SEO (Search Engine Optimization هستند تا بتوانند ترافیک وب‌سایت‌های خود را گسترش دهند.

.

  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بازاریابی محتوایی یک تکنیک بازاریابی خلق و توزیع محتویات ارزشمند و مرتبط برای جذب، کسب و تعامل با گروهی مشخص و دقیق از مخاطبان با هدف ترغیب آنان برای اقداماتی سودآور است.

هدف بازاریابی محتوایی جذب و جلب مشتریان با فرآیند خلق و ارائه محتویات ارزشمند و مرتبط به منظور تغییر یا تقویت رفتار مشتری‌هاست. این یک فرآیند مداوم است که با استراتژی بازاریابی کلی متناسب بوده و تمرکز آن بر مالکیت رسانه‌هاست نه اجاره آنها.

.

  • رسانه‌های اکتسابی یا رایگان (earned media)

منظور تبلیغات مطلوب از طریق تلاش‌های تدارکاتی است به جای تبلیغات که در تضاد با رسانه‌های پولی قرار دارند. منظور از رسانه‌های پولی تبلیغات از طریق تبلیغات است. رسانه‌های اکتسابی اختصاصا به تبلیغات مورد نظر مدیران شرکت‌ها می‌پردازند اما رسانه‌های رایگان به تبلیغاتی اطلاق می‌شود که افراد عادی خصوصا در اینترنت انجام می‌دهند. رسانه‌ها ممکن است عبارت از رسانه‌های جمعی مثل روزنامه، تلویزیون، رادیو و اینترنت باشند و بعضا رسانه‌هایی با فرمت‌های دیگر مثل مقالات خبری یا شوها، نامه‌هایی به سردبیر، سرمقاله‌ها و نظرسنجی‌ها در تلویزیون و اینترنت را شامل می‌شوند. رسانه‌های اکتسابی نمی‌توانند خریده شوند و تحت مالکیت شخصی درآیند بلکه فقط کسب می‌شوند.

منبع: ماهنامه پیوست؛ شماره پنجم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.