راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کمای شش‌ساعته فیس‌بوک در جهان

ابوالفضل رجبی / شب گذشته به شکل ناگهانی سه اپلیکیشن ارتباطی و پیام‌رسان مهم و پرطرفدار فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ از دسترس خارج شدند و کاربران خود را در بهت و حیرت فرو بردند. این اختلال شش‌ساعته اگر ادامه پیدا می‌کرد، قطعاً کابوسی جهانی رخ می‌داد. میلیاردها نفر روی کره زمین مبنای زندگی خود را بر اساس این شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان واتس‌اپ بنا کرده‌اند؛ از آنانی که تنهایی خود را در این فضا پر می‌کنند تا کسانی که کسب‌وکارشان به این فضا وابسته است، همگی به‌دنبال چرایی و علت این قطعی و اختلال بودند. در این فضای ملتهب که سکوت خبری هم کم‌وبیش برقرار بود، گفت‌وگوهای موازی در دیگر اپلیکیشن‌ها نظیر توییتر و تلگرام بسیار پربسامد بودند و شایعات یکی پس از دیگری ترند می‌شدند که بیشترین توجه را خبر هک این شرکت توسط یک هکر جوان چینی به خود جلب کرد. البته نیویورک‌تایمز به نقل از دو منبع خود در تیم امنیتی فیس‌بوک در مورد اختلال پیش‌آمده در فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ نوشت: «احتمال اینکه مشکل در دسترسی به این برنامه‌ها به‌دلیل حمله سایبری باشد بسیار کم است و این اختلال احتمالاً ناشی از یک مشکل تکنیکی است.»

نیویورک‌تایمز در ادامه گفته جان گراهام از مدیران فیس‌بوک را آورده است: «مشکل احتمالاً از سرورهای فیس‌بوک است که باعث عدم دسترسی به واتس‌اپ و اینستاگرام نیز شده است.»

همچنین یکی از سخنگویان فیس‌بوک در توییتر گفت: «ما خبر داریم که برخی کاربران در بخش‌هایی از دنیا دسترسی به برنامه‌های ما را از دست داده‌اند. ما در تلاشیم تا این مشکل را به‌سرعت رفع کنیم و همچنین بابت اتفاق پیش‌آمده عذرخواهی می‌کنیم.»


روز برفی فیس‌بوک


اما این اتفاق که هنوز به شکل کامل برطرف نشده و فعلاً سرورهای اصلی کارکرد روتین خود را بازیابی نکرده‌اند، تاکنون برای اقتصاد جهانی ضرری معادل 322 میلیون دلار در پی داشته که اتفاقی بی‌سابقه و تأثیرگذار در اقتصاد آنلاین در جهان است. این اختلال سراسری شاید آغاز سقوط امپراتوری زاکربرگ در فیس‌بوک و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش باشد. از جک دورسی، مدیرعامل توییتر که دیشب به کنایه می‌خواست دامین فیس‌بوک دات‌کام را بخرد تا اعلام آمادگی و خوشامدگویی پیام‌رسان وایبر به کاربران، همگی نشان از خوشحالی دیگر شرکت‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی رقیب فیس‌بوک دارد که می‌خواهند از این اختلال ناگهانی به‌ نفع خود استفاده کنند. این مسئله زمانی روشن‌تر می‌شود که متوجه می‌شویم کارمندان شرکت فیس‌بوک حتی برای ورود به ساختمان شرکت نیز به مشکل برخورده‌اند و شرکت برای ارتباط آنها با هم سرویس ایمیل «Outlook» را در اختیارشان گذاشته است. در همین رابطه رایان مک، گزارشگر تکنولوژی نیویورک‌تایمز در توییتی نوشت: «نه‌تنها خدمات و اپلیکیشن‌های عمومی فیس‌بوک از کار افتاده‌اند، بلکه ابزارهای ارتباطی و پلتفرم‌های داخلی محل کار کارمندان فیس‌بوک نیز از دسترس خارج شده‌اند و کاری از هیچ‌کس برنمی‌آید. چند نفر از کارمندانی که با آنها صحبت کرده‌ام، گفتند امروز مثل روز برفی برای فیس‌بوک است.»

 این ضربه ناگهانی در آمادگی سیستمی و ساختار آنلاین شرکت فیس‌بوک تشکیک امنیتی شدیدی به وجود آورد؛ چراکه اطلاعات کاربری بسیار مهمی می‌تواند در این اتفاق و اتفاقات مشابه به بیرون درز پیدا کند. این اطلاعات شامل نام، ایمیل، شماره تماس، مکان و آیدی 1.5 میلیارد کاربر فیس‌بوک است که دسترسی به آنها از این طریق می‌تواند بسیار خطرناک باشد و عملاً حریم شخصی کاربران در این میان از بین می‌رود.

فیس‌بوک بعد از ایجاد دسترسی دوباره برای کاربران هنوز اطلاعات کاملی درباره این اختلال منتشر نکرده، اما با این همه به نظر می‌رسد سیستم‌های فیس‌بوک نتوانسته‌اند یکدیگر را بازیابی کنند و ارتباط میان آنها قطع شده است. همچنین فیس‌بوک اعلام کرد که این اختلال در ترافیک شبکه روی شیوه برقراری ارتباط میان مرکز اطلاعات و دیتاسنترها تأثیر گذاشته و باعث عدم کارکرد درست سرویس‌های فعال آنلاین شرکت شده است.


سقوط یک‌پله‌ای زاکربرگ در فهرست ثروتمندترین افراد دنیا


مارک زاکربرگ بعد از اینکه مجموعه‌اش توانست بعد از شش ساعت کارکرد زیرمجموعه‌هایش را به حالت عادی برگرداند، به‌عنوان مؤسس فیس‌بوک از میلیاردها کاربر خود در سراسر جهان عذرخواهی کرد، اما این عذرخواهی در نهایت به قیمت ریزش پنج‌درصدی ارزش سهام فیس‌بوک در بازار جهانی بورس تمام شد که کارشناسان معادل دلاری آن را 16 میلیارد دلار تخمین می‌زنند. زاکربرگ همچنین با کاهش هفت‌میلیاردی ثروت شخصی‌اش در فهرست ثروتمندترین افراد دنیا یک پله سقوط کرد و پشت سر بیل گیتس قرار گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.