راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توصیف مدیرعامل گسترش فناوری‌های نوین از راه‌های توسعه هویت دیجیتال / رگولاتور اپراتورهای مخابراتی باید وارد میدان شود

نیلوفر نادری، عصر تراکنش ۷۴ / امضای دیجیتال در ایران تاکنون فرازونشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و شاید بتوان اختلاف نهادهای گوناگون برای عهده‌دار شدن وظایف مربوط به این حوزه را از مهم‌ترین دلایل اساسی به تعویق افتادن توسعه آن در کشور دانست. با این حال، شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن باعث شد امضای دیجیتال در ایران مسیر توسعه‌ای خود را آغاز کند و تعیین تکلیف‌های لازم برای عهده‌دار شدن وظایف مربوط به این حوزه انجام شود. فعالان این حوزه در کشور بر این باورند که فراگیری امضای دیجیتال می‌تواند امکان‌های زیادی را برای توسعه کسب‌وکارهای کنونی و حتی خلق کسب‌وکارهای جدید فراهم کرده و کمک قابل توجهی به توسعه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور کند.

مصطفی امینی، مدیرعامل گسترش فناوری‌های نوین می‌گوید که مفهوم امضای دیجیتال باید ذیل مفهوم کلان‌تری که هویت دیجیتال است،‌ معنا و بررسی شود و تحقق آن علاوه بر اینکه تجربه کاربری افراد را بهبود می‌بخشد، قدم بزرگی در راستای توسعه اکوسیستم هویت دیجیتال نیز خواهد بود. او معتقد است که برای افزایش درجه اطمینان‌پذیری خدمات‌ آنلاین به کمک رگولاتور نیاز داریم و علاوه بر بانک مرکزی و وزارت صمت که قبول مسئولیت کرده‌اند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به‌عنوان رگولاتور اپراتورهای مخابراتی باید وارد میدان شود


توقف در امضای الکترونیک


بنا بر صحبت‌های مصطفی امینی، مدیرعامل شرکت گسترش فناوری‌های نوین، امضای دیجیتال یکی از موضوعات کلیدی در اقتصاد دیجیتال ایران به حساب می‌آید که افزایش سرعت پیشرفت آن و کاربستش در صنایع گوناگون به معنای توسعه اقتصاد دیجیتال کشور است.

او درباره وضعیت امضای دیجیتال در ایران می‌گوید: «وقتی به گذشته اجرایی‌شدن امضای دیجیتال در ایران نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که امضای دیجیتال در ایران با فرازونشیب‌های زیادی مواجه بوده و طی سال‌های گذشته نهادهای حاکمیتی بر سر اینکه کدام‌‌یک متولی اصلی آن باشند، با یکدیگر درگیر بوده‌اند و همین امر باعث شده که تا مدت‌ها از امضای الکترونیک فراتر نرویم. با این حال طی دو سال گذشته این اختلاف‌ها کنار گذاشته شد و تعیین تکلیف‌های لازم برای عهده‌دار شدن وظایف مربوط به این حوزه صورت گرفت و راه را برای مجموعه‌ای از خدمات نوآورانه دیگر باز کرد که اتفاق خوبی بود.»


توسعه اعتمادپذیری خدمات آنلاین


او معتقد است توسعه امضای دیجیتال در کشور به معنای توسعه اطمینان‌پذیری و اعتمادپذیری خدمات آنلاین و آماده‌شدن کشور برای توسعه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور است و در این خصوص بیان می‌کند: «ما کارمان را از خدمات مبتنی بر امضای گرم شروع کردیم و با گذر از خدمات مبتنی بر امضای الکترونیک به خدمات مبتنی بر امضای دیجیتال رسیدیم و حالا می‌توان گفت که مقدمات جهش به سمت توسعه کل اکوسیستم فراهم شده است.»

او وضعیت گذشته، حال و آینده امضای دیجیتال را ذیل موضوع مدیریت هویت دیجیتال بررسی می‌کند و توضیح می‌دهد که باید امضای دیجیتال را در نسبت با کاربردهای متنوع آن و در پیوند با مفهوم هویت دیجیتال و فعالیت‌های روزانه کسب‌وکارها و آحاد مردم بررسی کرد: «وقتی از منظر نظام جامع مدیریت هویت دیجیتال به قضیه نگاه کنیم، نسبت بین امضای دیجیتال و تجربه مشتری نیز معنا پیدا می‌کند و مشهود می‌شود. در واقع باید از این مفهوم در یک بافتار صحبت کنیم؛ رفتاری که با توسعه اقتصاد دیجیتال پیوند تنگاتنگی دارد.»


به کمک رگولاتور نیاز داریم


امینی با اشاره به پیشرفت‌هایی که در زمینه امضای دیجیتال در کشور داشته‌ایم، می‌گوید: «طی دو سال گذشته تغییرات خوبی اتفاق افتاده و امروز می‌توانیم ادعا کنیم که امضای دیجیتال در ایران رو‌به‌جلو است و می‌توان از استقرار چهارچوب اعتماد دیجیتال، تأیید اسناد حقوقی-تجاری، کاهش جعل امضا و در نهایت کاهش احتمال انکار امضای دیجیتال صحبت کرد. با این حال برای افزایش درجه اطمینان‌پذیری خدمات‌مان به کمک رگولاتور نیاز داریم و علاوه بر بانک مرکزی و وزارت صمت که قبول مسئولیت کرده‌اند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به‌عنوان رگولاتور اپراتورهای مخابراتی باید وارد میدان شود.»


اهمیت فرهنگ‌سازی استفاده از امضای دیجیتال


امینی چالش‌های اصلی توسعه امضای دیجیتال در ایران را به دو دسته اصلی تقسیم می‌کند و توضیح می‌دهد که گرچه در حال حاضر به بلوغ اولیه رسیده‌ایم، اما تا رسیدن به بلوغ کامل و هم‌پیمانی امضای دیجیتال و هویت دیجیتال راه زیادی داریم. او در این‌باره اظهار می‌کند: «عمومی‌سازی امضای دیجیتال برای همه افراد (حتی افرادی که سواد دیجیتال زیادی ندارند) و کاربست آن در زنجیره‌های ارزش کسب‌وکارها و هر جایی که اسناد و اوراق آنها به اعتبار حقوقی نیاز دارد، از جمله چالش‌های پیش روی ما برای توسعه این خدمت است.»

مدیرعامل گسترش فناوری‌های نوین، توسعه پلتفرم‌های هم‌پیمانی هویت دیجیتال در کشور را اقدام مهمی می‌داند که موجب می‌شود تا از سطح نظام جامع هویت دیجیتال به سطح اکوسیستم هویت دیجیتال ارتقا پیدا کنیم. علاوه بر این معتقد است در کنار تلاش‌های فناورانه و حقوقی که برای توسعه امضای دیجیتال در ایران انجام می‌شود، نهادهای فرهنگی باید روی برساخت فرهنگ استفاده از چنین خدماتی کار کنند.

او در خاتمه بیان می‌کند که توسعه امضای دیجیتال به مثابه توسعه اکوسیستم هویت دیجیتال است و نتیجه این توسعه چیزی جز توسعه اعتماد دیجیتال نخواهد بود.

منبع عصر تراکنش ۷۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.