پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
رویداد جذب سرمایه در حوزه بازی و سرگرمی برگزار شد / تلاش شش استارتاپ برای جذب سرمایه
رویداد جذب سرمایه در حوزه بازی و سرگرمی، در قالب سیویکمین دوره از سلسلهرویداد دوشنبههای استارتاپی، در تاریخ 12مهر توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و کارنکراد برگزار شد.
با توجه به محدودیتهای گردهمایی ناشی از شیوع ویروس کرونا و لزوم فاصلهگذاری اجتماعی، این رویداد بهصورت حضوری (محدود) و مجازی از طریق پلتفرم اسکایروم برگزار شد تا مشارکت طیف گستردهای از سرمایهگذاران و علاقهمندان از طریق زیرساختهای اینترنتی امکانپذیر باشد.
این رویداد با حمایت مالی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاستجمهوری و توسط کارنکراد، با هدف کاهش چالش جذب سرمایه برای کسبوکارها و برقراری ارتباط میان تیمهای استارتاپی و طرحهای سرمایهپذیر و سرمایهگذاران فعال در اکوسیستم استارتاپی کشور برگزار شد.
کارنکراد بهعنوان نخستین سامانه جذب سرمایه در اکوسیستم استارتاپی کشور و بهعنوان کارگزار رسمی صندوق نوآوری و شکوفایی، با حمایت این صندوق و بهمنظور ارتقای ظرفیتهای نوآوری کسبوکارها و طرحهای فناورانه از طریق جذب سرمایه و تسهیل روند آن، برگزاری این دوره از رویداد دوشنبههای استارتاپی را بر عهده داشته است. در این رویداد، 90 کاربر آنلاین شامل سرمایهگذاران، شتابدهندهها، رسانهها و فعالان و علاقهمندان اکوسیستم نوآوری و جمعی از سرمایهگذاران بهصورت حضوری شرکت داشتند.
در شروع این برنامه نسرین صلحخواه، کارشناس توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی، ضمن خوشامدگویی به حاضران و شرکتکنندگان برنامه گفت: «یک ایده خلاقانه، با یک تیم توانمند و با طراحی خوب و فرایندهای نوآورانه، میتواند به یک ارزش پیشنهادی دست پیدا کند؛ ارزشی که مشتری حاضر باشد برای آن مبلغی پرداخت کند. این مبلغ، لازمه بقا و رشد استارتاپ است. اما این تمام قصه موفقیت یک استارتاپ نیست؛ استارتاپ برای توسعه خود و عملیاتیکردن برنامههایش، نیازمند جذب منابع است و برای جذب این منابع، باید ایده خوب، تیم توانمند و همه ویژگیهایش را بهصورت جذابی به سرمایهگذار ارائه کند؛ بنابراین جذب سرمایه، نیازمند ارائه جذاب به سرمایهگذار و بستری برای این ارائه است.»
صلحخواه در ادامه به شکلگیری رویداد دوشنبه استارتاپی پرداخت و افزود: «دوشنبههای استارتاپی، یک رویداد نیست، بلکه یک فرایند برای توانمندسازی است. این فرایند از دو ماه قبل از رویداد آغاز میشود، پس از انتشار فراخوان، تیمها غربال میشوند و برای آنها، کارگاههای توانمندسازی برگزار میشود. موضوع این کارگاهها، نحوه ارائه به سرمایهگذار، نکات حقوقی و نحوه تعامل با سرمایهگذار است. در ادامه این فرایند، جهت عملیاتیکردن مباحث مطرحشده در این کارگاهها، جلسات پیشارائه و منتورینگ انجام میشود.»
او افزود: «همانطور که اشاره شد، این همه ماجرا نیست. بخش دیگر، بستر مناسب برای ارائه است. بستر مناسب برای ارائه به سرمایهگذار، همان شبکهای از سرمایهگذاران مشتاق و علاقهمند به سرمایهگذاری است که توسط این رویدادها، با طرحها و استارتاپها آشنا میشوند.»
در ادامه برگزاری رویداد، آقای سادات، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق به سخنرانی پرداخت: «در ابتدا از صندوق نوآوری و شکوفایی تشکر میکنم که این رویدادهای جذاب را طراحی و اجرا کرده است. رویدادهای اینچنینی، فرصتی برای آشنایی و شبکهسازی استارتاپها و کسبوکارها در حوزههای مختلف است و همین شبکهسازی، موجب رشد، توسعه و شکوفایی مجموعهها میشود.»
سادات افزود: «حوزه بازی و سرگرمی، از دسته کسبوکارهای بسیار جذاب است که در حوزه اقتصاد چندان مورد توجه نبوده است اما با زیرکی توانسته که جایگاه خود را در اقتصاد جهانی پیدا کند. ما در کشور خودمان، 200شرکت فعال در حوزه بازی، سرگرمی و اسباببازی داریم؛ این تعداد شرکتهای ثبتشده است. تعداد زیادی مجموعه نیز در قالب تیم در این حوزه فعالیت میکنند و هنوز شکل حقوقی نگرفتهاند. با توجه به این تعداد و همچنین قیمتگذاریها در خارج از کشور، ظرفیتهای خوبی برای توسعه این شرکتها و زمینهسازی برای صادرات در حوزه بازی و سرگرمی، فراهم است.»
در ادامه جناب شیرکرمی، مدیر اجرائی و هماهنگی شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباببازی ضمن خوشامدگویی به مدعوین به سخنرانی در خصوص فعالیتهای این شورا پرداخت و گفت: «شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباببازی، از سال 1380 آغاز به فعالیت کرده است و هدف آن، حمایت از طرحهای این حوزه است. این شورا رویدادهای حمایت نیز برگزار میکند تا از این طریق بتواند از ایدههای نو و خلاقانه حمایت کرده و در توسعه و تولید، نقش داشته باشد.»
در ادامه این رویداد، 6 استارتاپ فعال در حوزه بازی و سرگرمی، به ارائه طرحهای نوآورانه و فناورانه خود به منظور جذب سرمایه پرداختند که به شرح زیر است:
ارائه استودیو بازیسازی قلنج
استودیو قلنج فعالیت خود را از سال ۹8 آغاز کرده است و هدف این تیم تولید بازیهای باکیفیت برای بازار بینالملل است. این مجموعه تاکنون چهار بازی با نامهای ریسک، کلنجار، جاخالی و شلمرود افسانهای تولید کرده است که مجموعا در حدود 70 هزار کاربر به خود اختصاص داده است.
بازی ریسک، یک بازی چندنفره و استراتژیک است. در این بازی کاربر باید سربازهایی که در اختیار دارد را در نقشه پخش کند و با یک استراتژی دقیق، به دشمنان حمله کند.
بازی کلنجار، یک بازی کلمهای است که در این بازی کاربر به تبدیل کلمات به همدیگر و رسیدن از کلمه ابتدایی به کلمه هدف می پردازد.
بازی جاخالی در زمینه بازیهای هایپرکژوال است. همچنین بازی شلمرود افسانهای، یک پازل با قهرمانهای افسانهای است که کاربر در آن با اتصال آیتمهای همرنگ به جنگ گوسفندان خبیث رفته و سرزمین شلمرود را از چنگ دشمنان در میآورد. این مجموعه در تجربه جدید خود دست به ساخت بازی دو بعدی پلتفرمر (سکوبازی)، مترویدینا و هیجانی/ماجراجویی خواهد زد.
این تیم، متقاضی سرمایهای به مبلغ 1.5میلیارد تومان است.
ارائه رسانه پرداز آمیتیس
محصول این تیم، بازی خلیج عدن است. این عنوان یک بازی ویدئویی در سبک تیراندازی اول شخص تحت پلتفرم Android و iOS است که روی مارکتهای تلفن همراه منتشر خواهد شد و کاربران و علاقمندان به این عنوان و این سبک از بازیها به صورت آنلاین میتوانند با یکدیگر به رقابت بپردازند. همچنین مسابقات ملی این بازی در انجمن بازیهای الکترونیک تعریف خواهد شد که عاملی برای هک رشد پروژه خواهد بود.
سرمایه موردنیاز این شرکت دانشبنیان، مبلغ 3.3میلیارد تومان است.
ارائه مرکز بازیهای اشتراکی بازیگوشی
محصول این مجموعه پلتفرم ارائهدهنده بازیهای تحت وب (html5) است. کاربران با ورود به وبسایت بازی گوشی بدون پرداخت اشتراک و بدون نیاز به نصب بازیهای دیگر میتواند همه بازیها را انجام دهند. در این پلتفرم سعی شده است مجموعهای از بازیها در ژانرهای متفاوت مانند کلمات، کوییز، آرکید و … ارائه شود. همچنین این بازیها قابلیت شخصیسازی متناسب با نیاز سازمانهای مختلف را دارند.
سرمایه موردنیاز این تیم، مبلغ 5میلیارد تومان است.
ارائه رایموند هنر پویان
این محصول یک بازی آنلاین اول شخص اکشن است که برای پلتفرم تلفنهای همراه هوشمند طراحی شده و بر بستر موتور بازیسازی آنریل 4 توسعه یافته است. به طور کلی کاربران این محصول شامل سه دستهاند: کاربرانی که از بازیهای کژوال خسته شده و دنبال تجربه بهتر و عمیقتری هستند، کاربرانی که به صورت حرفهای بازیهای موبایلی را دنبال میکنند و موبایل کنسول همراه این کاربران است و دسته سوم، کاربرانی که به بازیهای کنسولی و پیسی علاقهمند هستند و دوست دارند در موبایل هم بتوانند تجربه مشابه کنسول را داشته باشند.
سرمایه درخواستی شرکت دانشبنیان رایموند هنر پویان، مبلغ 6 میلیارد تومان است.
ارائه قهرمان کوچولو
این مجموعه که به صورت آنلاین در رویداد حاضر بود، با طراحی صحنهها و گرافیک ویژه و متناسب با ویژگیهای کودکان اتیستیک، سناریو اختصاصی، کدنویسی پیشرفته، شبکهسازی قدرتمند و بازاریابی حرفهای شروع به فعالیت کرده است. همچنین بررسی سایر نیازهای خانوادههای دارای کودکان اوتیسم و تأمین سایر خدمات ازجمله ارزیابی و امتیازدهی به کلینیکهای توانبخشی، معرفی متخصصین، استعدادیابی کودکان، ایجاد پرونده الکترونیک، فروش اسباببازی و سایر کالاهای موردنیاز افراد این طیف، آموزش خانوادهها و …. از جمله برنامههای این تیم است. این مجموعه بستر نرمافزاری طراحی کرده است که با تعیین مسیر قهرمانی بسته به نیاز کودک یا انتخاب والد یا مربی برای قرارگیری انواع محتواهای مرتبط با اتیسم برای کودک مناسب است.
این تیم متقاضی 500میلیون تومان است.
ارائه پایا هیدرولیک جم
محصول این مجموعه، شبیهساز ترن هوایی به نام توفان است. دو کاربر پس از نشستن در کابین و نصب عینکهای واقعیت مجازی بر روی چشمان و بستن محافظ، آماده یک سفر هیجانانگیز میشوند. یکی از ویژگیهای خاص، غلتک شبیهساز توفان چرخش 360 درجه در دو محور است که بیشترین احساس هیجان یک غلتک Coaster واقعی را به کاربران منتقل میکند. تلفیق فناوری واقعیت مجازی و حرکات مکانیکی، مخاطب را به فضایی پر از هیجان و شگفتی میآورد؛ البته طراحی ایمن در کنار اصول ارگونومیک، این تجربه فوقالعاده را تکمیل میکند. این دستگاه شامل دو عدد عینک واقعیت مجازی و دارای ابعاد 370 سانتیمتر طول و 250 سانتیمتر عرض و 285 سانتیمتر ارتفاع است. این محصول قابلاستفاده در تمامی مکانهای تفریحی سرپوشیده و روباز اعم از پاساژها و مجموعههای تفریحی و شهربازیها و…. است.
سرمایه موردنیاز این شرکت دانشبنیان، 7میلیارد تومان است.
استارتاپها پس از ارائه محصولات و خدمات خود به سرمایهگذاران، صندوقهای پژوهش و فناوری، صندوقهای جسورانه و صاحبان صنایع در جلسه پرسشوپاسخ شرکت کردند و به سوالات کاربران آنلاین و حاضران، پاسخ دادند.
پس از ارائه تیمها و برگزاری جلسه پرسشوپاسخ، مجموعههای علاقهمند به سرمایهگذاری با استارتاپها ارتباط برقرار نموده و فرآیند سرمایهگذاری طی میشود.
درصورتیکه یکی از عاملان سرمایهگذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، پس از ارزیابی و تایید طرح و مدل کسبوکار، تصمیم به سرمایهگذاری جسورانه روی آن طرح بگیرد، صندوق نوآوری و شکوفایی میتواند تا ۸۰درصد سرمایه جسورانه موردنیاز آن استارتاپ یا طرح سرمایهپذیر را تأمین کند. سامانه کارن کراد بهعنوان کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری توانسته است 24 دوره رویداد دمودی بهعنوان سلسله رویدادهای دوشنبههای استارتاپی در حوزههای مختلف برگزار کند.