پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
جذب سرمایه یک میلیارد تومانی دونگی در ۳۱ دقیقه
هفته نامه کارنگ/ استارتاپ دونگی یک پلتفرم تأمینمالی جمعی است که توانسته ظرف ۳۱ دقیقه برای نیروگاه برقابی باران جذب سرمایه کند.
این جذب سرمایه سومین طرح موفق مجموعه دونگی است و با سود ۲۰ درصد و طول دوره یکماهه در ۳۱ دقیقه تأمین شده است. وحید کریمی، مدیر بازاریابی استارتاپ دونگی در خصوص شرکت سرمایهپذیر این پروژه میگوید: «نیروگاه برقابی تهران، زیتون فرآوری میکند و سوددهی بالایی دارد. سود کل پروژه ۴۰ درصد است که ۲۰ درصد از آن سهم سرمایهگذار میشود.»
کریمی میگوید: «این سریعترین تأمینمالی شرکت دونگی است و معتقد است که احتمالاً اولین بار است که پروژهای توانسته باشد به این سرعت تأمین مالی کند.»
مدیر بازاریابی دونگی درباره سوددهی پروژههایی که تاکنون از طریق این پلتفرم جذب سرمایه کردهاند هم اینگونه توضیح میدهد: «تمام پروژههای ما بالای ۳۰ درصد سود سالیانه داشتهاند و تنها یک پروژه ناموفق داشتیم که اتفاقاً سود آن از همه کمتر بود.»
اتفاقات و فرازوفرودهای بازارهای مالی، بورس و بیش از آنها برخی تأمینمالیهای غیرواقعی، حساسیتها را در خصوص فعالیتهای کرادفاندینگ زیاد کرده است. با این حال دونگی که سومین تأمین سرمایه موفق را هم در کارنامه خود ثبت کرد امیدوار است که با گذشت زمان و اعتمادسازی بیشتر، تعداد بیشتری از صاحبان کسبوکار پروژههای خود را به مجموعه آنها معرفی کنند.
به گفته کریمی، استارتاپ دونگی در نظر دارد با برطرف شدن محدودیتها، سقف ۲۰ میلیارد تومان را برای یک دوره تأمین سرمایه در نظر بگیرد. او با اشاره به اینکه مردم با این شکل از سرمایهگذاری آشنا شده و کمکم سرمایههای خرد به سوی پلتفرمهای کرادفاندینگ سرازیر خواهد شد، پیشبینی میکند که با روند رو به رشدی که این استارتاپ دارد بهزودی طرحهای بیشتری به آنها پیشنهاد شود.
او تأکید میکند طرح اول دونگی شش ماه است که سود علیالحساب خود را منظم پرداخت میکند و طرح دوم هم اولین سود خود را پرداخت کرده است. کریمی میگوید: «پروژههای ما از یک میلیارد و نهایت تا ۱۰ میلیارد است و ماهیانه دو پروژه داریم اما فعلا هم برای شرکت ما و هم برای تمام مجموعههای تأمینمالی جمعی جای کار بسیار زیادی وجود دارد.»
بانک یا تأمینمالی جمعی، کدام بهتر است؟
مدیر بازاریابی استارتاپ دونگی امتیاز فعالیت این شرکت نسبت به بانکها در تأمینمالی شرکتهای سرمایهپذیر را سیستمی بودن فرایند میداند و میگوید: «وام گرفتن از بانک پروسهای بسیار پیچیده است چرا که هم بخش سیستمی آن ضعیف است، هم کمی سلیقهای عمل میشود و هم نظر کارشناس و نیروی انسانی در این فرایند بسیار دخیل است. کاری که ما در دونگی میکنیم کمتر سلیقهای است و بیشتر سیستمی و ما همچنین عمده کار را به عهده سرمایهگذاران میگذاریم.»
او همچنین در خصوص روند جذب سرمایهگذار در این استارتاپ میگوید: «در ابتدا ما یک اعتبارسنجی عمومی انجام میدهیم و بررسی میکنیم که شرکتی که طرح را ارائه داده اولا شخصیت حقوقی داشته باشد، مجموعه و یا هیئت مدیره آن چک برگشتی نداشته باشند، سوء پیشینه کیفری نداشته باشند و اینکه طرحی که ارائه میدهند شفاف و قابل اجرا باشد که ما بتوانیم آن را حسابرسی و سود آن را اندازهگیری کنیم.»
طولانیمدت بودن تأیید پروژهها از مواردی است که روند جذب سرمایه را کمی کند میکند و کریمی با اشاره به این موضوع، درخواست تسریع آن را دارد: «زمانی که طرحی به ما پیشنهاد میشود تمام سعی خود را میکنیم که با سرعت مراحل تأیید یا عدم تأیید را طی کند و سپس مستندات خود را به فرابورس ارسال میکنیم. زمانی که این پروسه از دست ما خارج شد، مشخص نیست چقدر طول بکشد. به هر حال بهتر است که فرابوس و نهادهای مالی دیگر بهمرور موانع فعالیت تأمینکنندگان را کمتر کنند.»
کارویا و رونق بیشتر تأمینمالی جمعی
مدیر بازاریابی استارتاپ دونگی همچنین با اشاره به برنامه تلویزیونی کارویا که قرار است طرحهای دانشبنیان جدید را معرفی و از مردم دعوت کند در تأمینمالی شرکتها مشارکت کنند، میگوید: «اجرا شدن این برنامه زمانبندی دقیقی ندارد اما از بانکها، صندوقها و سرمایهگذاران حقوقی درخواست داریم که به عنوان سرمایهگذار در پروژههای ما شرکت کنند. فعلا تعداد طرحها پایین است و مشارکت برای سرمایهگذاران حقوقی صرفه مالی ندارد.»