راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاهد رشد حوزه ولث‌تک در بحث مدیریت دارایی‌ها و بهینه‌کردن آ‌نها در دولت دوازدهم نبودیم

شماره ۴۷ ماهنامه عصر تراکنش محمد قاسمی، مدیرعامل سوشیانت / حوزه ولث‌تک کمتر از سه ‌سال است که در کشور مطرح شده، اما بعد از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کتاب‌هایی که در این خصوص ترجمه شد، فرهنگ ولث‌تک به‌عنوان شاخه جدیدی از فین‌تک‌ها رشد کرد. بحث ولث‌تک در دوره دوم روحانی مطرح شد و در این میان شرکت‌هایی وجود داشتند که از حوزه فناوری در خصوص مدیریت دارایی استفاده کردند و به سمت ابزارهای نوین مانند الگوریتم‌ها، هوش مصنوعی و حوزه‌هایی مانند خرده‌فروشی رفتند. با این حال ما شاهد رشد حوزه ولث‌تک در بحث مدیریت دارایی‌ها و بهینه‌کردن آ‌نها نبودیم.

یکی از دلایل مهم عدم این توسعه، نداشتن زیرساخت، قوانین مناسب و رگولاتوری در این زمینه بود و بدین ترتیب با مشکلاتی در این حوزه مواجه شدیم. در این مسیر نهادهای نظارتی مانند بورس که به‌عنوان متولی اصلی در حوزه ولث‌تک مطرح هستند و همچنین بانک مرکزی، کمک زیادی به این موضوع نکردند و حتی باعث ایجاد مشکلاتی هم شدند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که به ‌وجود آمد، بحث ممنوعیت معاملات الگوریتمی بود که سال گذشته اتفاق افتاد و ضربه شدیدی به اعتماد فین‌تک‌ها زد.

به ‌نظر من با توجه به اتفاقاتی که افتاده و شرایطی که وجود دارد، اگر دولت جدید به سمت رگولاتوری در این حوزه برود، اتفاقات خوبی خواهد افتاد و دوباره می‌توان اعتماد نسبی را به استارتاپ‌ها برگرداند. علاوه‌ بر استارتاپ‌ها، شرکت‌های بزرگ هم می‌توانند وارد حوزه ولث‌تک شوند، اما تا ریسک‌های قانونی این موضوع مشخص نشود، به‌ندرت به سراغ این حوزه می‌روند.

متأسفانه به‌دلیل اینکه برنامه‌ریزی منسجم و بلندمدتی در خصوص هیچ‌کدام از کارها در بدنه دولت وجود ندارد، نمی‌توان گفت که چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد، اما با ورود رمزارزها به بازار کلاس دارایی‌ها که در چند ماه اخیر هم مورد استقبال زیادی از سمت مردم قرار گرفته، راه برای ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های چالشگر و نوآور بازتر می‌شود و یک فضای خاکستری برای ایجاد نوآوری شکل می‌گیرد که فعلاً دولت روی آنها اعمال نفوذ نمی‌کند. این حوزه جدید می‌تواند کمک کند که کلاس دارایی‌ها راحت‌تر شکل بگیرند و باعث ایجاد ارزش‌افزوده شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.