راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در حوزه لندتک اقدامات مثبتی از سوی دولت دوازدهم صورت نگرفت

شماره ۴۷ ماهنامه عصر تراکنش امیر حق‌رنجبر، مدیرعامل لندو / در طول هشت ‌سال گذشته، با وجود پیشرفت صنعت فین‌تک و استارتاپ‌ها، نه‌تنها از سمت دولت روحانی اقداماتی صورت نگرفت؛ بلکه دولت و به‌خصوص بانک مرکزی مانعی در برابر آن نیز بوده‌اند. در طول این مدت تمام تلاش‌مان برخورد با موانع بوده و در مواردی نه‌تنها دولت روحانی؛ بلکه زیرمجموعه‌ این دولت، یعنی بانک مرکزی، موانعی را قرار داده است.

در خصوص یکی از موانع می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ما آیین‌نامه تسهیلات‌یاری را که به تأیید کامل معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی رسیده بود، با تیمی در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری پیگیری کردیم. ماه‌ها جلسه برگزار و یک آیین‌نامه تسهیلات‌یاری ایجاد شد تا استارتاپ‌های لندتک به‌عنوان تسهیلات‌یار کار کنند و مسیر را پیش ببرند. متأسفانه این آیین‌نامه به سرانجامی نرسید و بانک مرکزی بر اساس ملاحظاتی که در نظر گرفته بود، با آن مخالفت کرد و حتی پیش‌نویس جدیدی هم ارائه نداد.

مورد دوم این است که در دنیا استارت‌آپ‌های حوزه وام‌دهی همتابه‌همتا (P2P Lending) از عموم مردم تأمین مالی می‌کنند و از منابع آن به افراد مختلف وام داده می‌شود؛ یعنی افراد خودشان به مشتری نهایی وام می‌دهند. ما در نظر داشتیم تا این روش را پیاده‌سازی کنیم و چارچوب‌هایی را که بانک مرکزی می‌توانست نظارت کند، تعریف کردیم. در واقع لندو در برهه‌ای از زمان به خاطر پیاده‌سازی این موضوع پلمب شد و مانعی برای رشد صورت گرفت که در نتیجه بحث وام‌دهی همتابه‌همتا رشد پیدا نکرد.

یکی دیگر از موانع در خصوص بحث اعتبارسنجی است. در واقع بانک مرکزی و دولت هیچ کمکی راجع به زیرساخت‌های اعتبارسنجی و بهبود فرایندهای این حوزه انجام نداده‌اند. یک شهروند، امتیاز اعتباری ندارد و در این حوزه هیچ اقدامی از جانب بانک مرکزی صورت نگرفت.

موضوع دیگری که می‌توانست به حوزه لندتک کمک کند، برخی قوانین دست‌وپاگیر لیزینگ‌ها و بانک‌هاست. به‌عنوان مثال فردی که قصد دریافت اعتبار از طریق لیزینگ دارد، باید به‌صورت حضوری برای احراز و تأیید هویت مراجعه کند یا برخی موارد دست‌وپاگیر دیگری در حوزه بانک‌ها برای افراد وجود دارد که در دولت اقدامی برای تغییر آن صورت نگرفت.

شاید از سمت دولت روحانی اقدامات مثبتی در حوزه لندتک صورت نگرفته باشد، اما این حوزه رشد کرده که آن هم به‌دلیل فعالیت خود لندتک‌ها و استارتاپ‌های این حوزه بوده است. می‌توان گفت در این مدت لندو برای اولین‌بار فرایند دریافت وام را به‌صورت غیرحضوری از بانک فراهم کرده یا ضمانت‌هایی را ارائه داد که برای دریافت یک اعتبار (مانند دریافت چک یا ضامن) ضروری هستند. همچنین امکان دریافت وام و پرداخت اقساط به‌صورت آنلاین فراهم ‌شده است. این تغییرات جدی که در فرایند وام انجام شده، در این مدت موجب رشد این صنعت شده که عامل آن استارت‌آپ‌ها بوده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.