پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیرعامل مرکز نوآوری ایران زمین: بوم ایران زمین بستری برای تبادل خدمات است
بانک ایران زمین از پنج سال قبل برای تبدیلشدن به یک بانک دیجیتالی برنامهریزی کرده بود و در نتیجه بررسیهای مختلف مشاورین داخلی و خارجی، بانکداری باز در الویت پروژهها قرار گرفت، در همین راستا بانک نیاز به مرکز نوآوری را تشخیص داد و در تیرماه سال 1398 مرکز نوآوری را افتتاح کرد.
وحید محمودیان، مدیرعامل مرکز نوآوری ایران زمین در همین راستا در گفتوگو با عصر بانک اظهار کرد: «مرکز نوآوری کار خود را بهعنوان شتابدهنده آغاز کرد، و چند ماه با این مسئولیت به فعالیت پرداخت، ولی بعد از گذشت چند ماه مأموریتها بهروزرسانی و بخشهای دیگری به مجموعه اضافه شد.»
مدیرعامل مرکز نوآوری با اشاره به مهمترین فعالیتهای این مرکز ادامه داد:« با تصویب شورای عالی فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، مرکز نوآوری ایران زمین، نقطه اتصال و تماس تمامی کسبوکارهای نوپا و بالغ برای دریافت سرویسهای دیجیتال بانک و پیشخوان ارائه خدمات دیجیتال بانک ایران زمین شد. زیرساخت لازم برای این موضوع “بوم ایران زمین” است که بانام تجاری IZBOOM شناخته میشود.»
معرفی IZBOOM بانک ایران زمین
او افزود: «بوم ایران زمین، بستر نوآوری باز و نهفقط بانکداری باز است، زیرا علاوه بر نزدیک به سیصد سرویس بانکی بر روی زیرساخت IZBOOM، سرویسهای بازار سرمایه و بیمه نیز بر روی بوم قرار دارند. بوم درحالتوسعه است. همچنین سرویسهای دیگری نیز روی بوم ایران زمین قرار میگیرد و این بوم الزاماً محل ارائه خدمات بانکی ایران زمین نخواهد بود و بستری برای تبادل خدمات و سرویسها در نظر گرفتهشده است. ما در حال ارائه نسل جدیدی از خدمات هستیم که تنها در قالب API نیستند و شامل وی جت و برنامکهای تولیدشده از قبل نیز میشوند. این ویژگی باعث میشود بسیاری از خدمات قابلیت ارائه بر روی زیرساخت منحصربهفرد Omnichannel تولیدشده بانک ایران زمین را نیز داشته باشند.»
محمودیان خاطرنشان کرد:« بانک از دو سال قبل بر روی نسخه اولیه بوم ایران زمین، خدمات و محصولات دیجیتال محدودی ارائه میکرد ولی از زمانی که مرکز نوآوری متولی بوم شد، بازنویسی بوم جدید با تکنولوژیهای جدید دنیا در دستور کار قرار گرفت و بوم جدیدی تولید شد. این سرویس به طور عمومی از چند روز دیگر آغاز به کار میکند. تا به امروز، بسیاری از همکاران بانک ایران زمین به صورت تست از آن استفاده کرده اند. امیدواریم خدمت دهی این بوم بهتر از سایر بوم های موجود باشد.»
آموزش و فرهنگسازی دیجیتال
مدیرعامل مرکز نوآوری بانک ایران زمین با اشاره به اینکه در کنار کارهای فنی، تلاشهایی برای رفع خدا آموزشی و فرهنگسازی داشتیم، افزود:« اگر تغییر و ارتقا فرهنگ رخ ندهد، ارائه سرویسهای دیجیتال تغییری ایجاد نمیکند. ازاینرو در مرکز نوآوری بخش دیگری بانام تجاری آکادمی ایران زمین شروع به فعالیت کرده است که وظیفه آکادمی توسعه فرهنگ بانکداری دیجیتال در درون و بیرون سازمان است. سال گذشته نزدیک به شصت ساعت محتوای اختصاصی راجع به موضوع بانکداری دیجیتال تولید کردیم و نزدیک به بیست هزار نفر ساعت پرسنل بانک ایران زمین در حوزه بانکداری دیجیتال آموزش دیدند. زیرا اگر همکاران ما در شعب و ستاد از اهداف بانک دیجیتال بیاطلاع باشند، نمیتوانند کار را جلو ببرند. بنابراین قبل از ورود به بازار و رونمایی و ارائه محصول، به فرهنگسازی و آموزش میپردازیم.»
فعالیتهای نوآورانه
محمودیان در رابطه با فعالیتهای دیگر مرکز نوآوری گفت:« حوزه سرمایهگذاری خطرپذیر نیز به مرکز نوآوری اضافهشده و علاوه بر حمایت و شتابدهی ، قصد داریم در استارتاپها و تیمهای منتخب سرمایهگذاری کنیم. مرکز نوآوری با این مسئولیتها و مأموریتها پیش رفته و تا اینجا چند دوره شتابدهی برگزار کرده است. چهارمین فراخوان مرکز طی روزهای آینده منتشر میشود که در حوزه بازار سرمایه است. سعی ما این است که مرکز نوآوری به مرکز نوآوری بانک و شرکتهای زیرمجموعه تبدیل شود. چون مجموعه بانک ایران زمین ذینفعان متعدد و متنوعی دارد و نگاه ما این است که موضوع این مرکز تنها فینتک نباشد.»
او خاطرنشان کرد:« علاوه بر فینتک در حوزههای تکنولوژیهای روز و بحث سلامت، انرژی، شهر هوشمند، IOT، بلاکچین و موضوعات متعدد دیگری چون گردشگری ورود کردهایم، فراخوانهای عام و تخصصی داشتهایم و تیمهای مختلفی در حوزههای متنوع در این زمینه جلو رفتهاند. در کنار آن به دنبال این هستیم تا مسائل بانک را با گروهها و تیمهای نوآورانه و استارتاپی حل کنیم و محصولاتی با مشتری و سرمایهگذار مشخص ایجاد کنیم. بنابراین در مرکز نوآوری از توانمندی تیمهای استارتاپی و علاقهمندان این حوزه بعضا برای حل مسائل بانک و پروژههای بانک کمک گرفتهایم.»
بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین
مدیرعامل مرکز نوآوری در مورد بانکداری دیجیتال بانک افزود:« در حال حاضر یک بانک دیجیتال آماده وجود دارد و بنا بر صلاحدید مدیران ارشد بانک بهزودی از بانک دیجیتال رونمایی میشود. این بانک دیجیتال شبیه به نئوبانکها، چند سرویس دیجیتال محدود ارائه نمیکند و عملاً درگاهی برای ارائه مجموعهای از سرویسها است. وقتی از بانکداری دیجیتال حرف میزنیم از مجموعهای صحبت میکنیم که شاید نزدیک به صد خدمت و عملیات بانکی را در فضایی کاملاً دیجیتال عرضه میکند تا مشتری نیازمند مراجعه به شعبه نباشد و با سهولت و کیفیت بالا خدمات بگیرد. بیش از پنج سال در حوزه بانکداری دیجیتال کارشده و امروز سر این کوه یخ از آب بیرون زده و کمکم نتایج آن در بازار دیده خواهد شد و خبرهای خوبی در مورد آن خواهید شنید.»
برنامههای آتی مرکز نوآوری
محمودیان در انتها خاطرنشان کرد:«تمرکز ما بر توسعه خدمات و کاربران است. قصد داریم تا جایی که ممکن است بوم را غنی کنیم و این مستلزم ارائه خدمات مناسب به استارتاپها و شرکتهای نوپا است تا محصولات بهتری تولید کنند. طبیعتاً استارتاپهایی وجود دارند که میتوانند در دورههای شتابدهی و پیش شتابدهی ما حضور پیدا کنند و سرمایه جذب کنند. سعی شده است همه خدمات حول محور زنجیره ارزش ما یعنی بوم ایران زمین تعریف شود تا با همافزایی خدمات بهتری خلق و به مشتریان ارائه شود.»