راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پافشاری نمایندگان برای رسیدگی به طرح صیانت در کمیسیون مشترک / توانگر: این طرح منجر به فرار نخبگان از کشور می‌شود

در خواست تعدادی از نمایندگان در خصوص لغو رسیدگی به طرح صیانت در کمیسیون مشترک بر مبنای اصل 85 توسط اکثریت نمایندگان مجلس رد شد تا مجموع نمایندگان نشان دهند کماکان قصد رسیدگی به این موضوع در کمیسیون مشترک را دارند.

به گزارش راه پرداخت، صبح امروز 19 مرداد خبر موافقت نمایندگان مجلس برای لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در کمیسیون اصل ۸۵، منتشر شد. در جلسه غیر علنی مجلس، نمایندگان با ۱۴۴ رای موافق و ۱۱۱ رای مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در راستای درخواست‌های برخی نمایندگان اعلام کرد: «لغو رسیدگی به طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک نیاز به رای مجلس در جلسه علنی دارد. بنابراین  این طرح باید بار دیگر در جلسه علنی مجلس به رای گذاشته شود.»

پس از جلسه غیرعلنی یکساعته مجلس به منظور بررسی تقاضای لغو هشتاد و پنجی شدن طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، این موضوع در دستورکار جلسه علنی قرار گرفت. درنهایت  نمایندگان با ۱۳۰ رای موافق، ۱۲۱ رای مخالف، ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۵۸ رای ماخوذه با این تقاضا مخالفت کردند. در نتیجه این تصمیم طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی نه در جلسه علنی مجلس بلکه در کمیسیون مشترک بررسی خواهد شد.

مجتبی توانگر در جریان جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده متقاضیان درخواست لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی تاکید کرد: «این طرح به اعتماد بین مردم و نظام کمکی نمی‌کند و حتی پاسخگوی منویات رهبری نیست. در این طرح نه تنها به توسعه و بومی سازی پلتفرم‌های داخلی کمک نشده بلکه برای کاربران و کسب‌وکارها محدودیت و مانع ایجاد می‌کند. امروز بسیاری از زمینه فناوری اطلاعات دچار تحریم‌های ظالمانه هستند و این طرح تحریم‌ها را تشدید می‌کند. مجلسی که شعار بهبود معیشت و کرامت مردم را داده است چرا با تصویب این طرح به دنبال ایجاد نگرانی و دردسرسازی برای مردم است؟»

او ادامه داد: «برخی از مواد این طرح چنان خام و مخرب است که تصویب و اجرای آن می‌تواند اخلال جدی در سازوکار حاکم بر فضای مجازی ایجاد کند. در این طرح حتی اهداف طراحان دلسوز آن نیز محقق نمی‌شود. این طرح منجر به فرار نخبگان از کشور می‌شود و اجرای کوتاه مدت آن نیز آثار زیان‌باری به دنبال دارد. مجلسی که شعار شفافیت را داد چرا می‌خواهد بررسی این طرح را در تاریکی پیش ببرد؟.»

توانگر افزود: «طراحان این طرح گفتند که شورای عالی فضای مجازی با این طرح موافق است اما بنده سوال کردم و آنها این امر را رد کردند حتی سخنگوی شورای نگهبان نیز صراحتا اعلام کرد هیچ هماهنگی قبلی درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با آنها نشده است. با توجه به دغدغه‌های ایجاد شده در سطح جامعه خواهش می‌کنم بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ را لغو کنید و اجازه دهید در زمانی مناسب در صحن مجلس شورای اسلامی با مشارکت تمامی نمایندگان این طرح به بحث گذاشته شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.