راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همتی سرانجام راهی کجا می‌شود؟

دکترعبدالناصر همتی در حالی شانس کسب کرسی ریاست کل بانک مرکزی را از دست داده که گفته می شود تمایل خود را برای بازگشت به بیمه مرکزی ایران اعلام کرده است. اما یک مانع بزرگ بر سر این انتقال وجود دارد: نامشخص بودن رئیس آینده بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پول پرس، نام همتی زمانی برای ریاست کل بانک مرکزی مطرح شد که دکتر مجید قاسمی اعلام کرد که حاضر به پذیرش این سمت نیست. مسعود نیلی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نیز به خاطر نداشتن سابقه ۱۰ سال کار در نظام بانکی از فهرست نامزدها کنار رفت.

در این شرایط برخی افراد تلاش کردند تا همتی را به عنوان یک گزینه شاخص مطرح کنند. اما همتی که از دی ماه ۱۳۸۵ وارد بانک سینا شده است و تا پیش از ان در شورای عالی امنیت ملی وصنعت بیمه فعال بوده است نیز همچون نیلی فاقد سابقه کار بانکی است تا قبای صدارت بانک مرکزی بر شانه های دکتر ولی اله سیف مدیرعامل بانک کارآفرین بنشیند.

اما نزدیکان همتی نیز که بعضا در اطراف رئیس دولت یازدهم دیده می شوند (همچون مدیر روابط عمومی بانک سینا که با وجود با وجود بی اعتقادی به ایجاد رابطه دو طرفه میان سازمان خود و رسانه‌هایی غیر از صدا وسیما، مجری نشست خبری اخیر دکتر حسن روحانی بود) بیکار ننشسته‌اند و تلاش دارند همتی را به بیمه مرکزی ایران بازگردانند.

آن گونه که در زندگی نامه همتی در وب سایت بانک سینا آمده است: وی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ طی سه دوره به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی بیمه خدمت کرده و نقش کلیدی در طراحی و اجرای سیاست‌های آزادسازی و خصوصی سازی در صنعت بیمه داشت به نحوی که در این زمینه از وی به عنوان پدر بیمه‌های خصوصی یاد شده است.

وی که در سال ۱۳۸۰ رییس شورای عالی شرکت بیمه اتکایی آسیایی (کمیسیون اقتصادی – سیاسی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد – اسکاپ) مستقر در بانکوک پایتخت تایلند را برعهده دارد، در طول ۷ سال مدیرعاملی بانک سینا نیز این سمت را حفظ کرده تا در این سال ها از صنعت بیمه نیز کنار نرود.

این گزارش می افزاید: خبرگزاری ایسنا در شرایطی امروز همتی را رییس کل آینده بیمه مرکزی اعلام کرده است که مشخص نبودن وضعیت رییس بنیاد مستضعفان این مساله را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

در روزهای اخیر نام محمد فروزنده رییس فعلی بنیاد به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور مطرح شده است که از برخی چهره ها همچون محمدباقر قالیباف و محسن رضایی برای جانشینی وی نام برده می شود. اما از ظواهر امر پیداست که فروزنده از پذیرش این سمت خودداری کرده و با انتقال همتی ازبانک سینا که اکثریت سهامش را بنیاد مستضعفان در اختیار دارد مخالفت کرده است.

در نتیجه همتی برای رسیدن به صندلی سابق خود در بیمه مرکزی باید چشم انتظار تعیین دبیر شورای عالی امنیت ملی باشد. ظاهرا در این مساله لابی کنندگان همتی در دولت روحانی باید ابتدا فروزنده را به شورای عالی امنیت ملی بفرستند!

منبع: پول پرس- هستی طهماسبی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.