راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 هدف مالی مهم تا قبل از 40 سالگی

نکته اصلی این است که اگر فرد از قبل برنامه‌­ریزی­‌های خوبی انجام داده باشد، چیزی نمی­‌تواند باعث تعجبش در این دوره شود. از آن­جا که دهه چهل سال­‌های اوج عملکرد زندگی حرفه‌­ای است، توصیه می­‌شود قبل از رسیدن به چهل سال کمی از این موارد را تنظیم کرد

انسان بدون هدف، مثل ماشین در حال حرکت اما بدون مقصد است. فرقی نمی‌کند در چه‌ زمان از زندگی، به فکر هدف گذاری برای آینده‌ خود می‌افتد؛ مهم این است که برای یک یا چند هدف مشخص برنامه‌ریزی و تلاش کند.


چرا 40 سالگی؟


دهه 40 زندگی را می‌توان برهه طلایی زندگی دانست، چرا که چالش‌های مهم زندگی مثل انتخاب رشته و دانشگاه، ازدواج و شغل پشت سر گذاشته شده و تجربیات این سال‌ها توشه مسیر آینده خواهد بود. در واقع، افراد در این سنین جادویی می‌توانند در اداره کردن زندگی شخصی، مسئولیت‌های شغلی و حوزه‌های مختلف، خود را بالغ بنامند. بسیاری از صاحب‌نظران از 40 سالگی به عنوان اوج بلوغ شخصیتی افراد یاد می‌كنند و 40 سالگی را سن کمال آدمی می‌دانند. به عدد چهل در فرهنگ و ادب ایرانیان نیز بارها اشاره شده است و نمونه‌ای از آن در گلستان سعدی است که می‌گوید:

  • اگر چهل ساله را عقل و ادب نیست
  • به تحقیقش نشاید آدمی خواند

از طرفی، خیلی از افراد در این سنین با بحران میانسالی روبه‌رو می‌شوند و مدام دستاوردها، اهداف و رؤیاهایشان را با آنچه در گذشته آرزویش را داشتند و مرحله فعلی زندگی‌شان مقایسه می‌کنند. به هر حال، هدف این مقاله، ارائه راهکارهایی برای عبور از بحران میانسالی نیست. تیم تولید محتوای مانو در این مطلب 10 هدف مالی مهم که باید تا قبل از رسیدن به 40 سالگی به آن دست پیدا کرد را تشریح کرده است.

10 تا 15 درصد از درآمد باید به حساب پس‌انداز مخصوص دوران بازنشستگی اختصاص داده شده باشد.

اگر فردی 60 سالگی را سن بازنشستگی خود می‌داند، هنگامی که به چهل سالگی می‌‌رسد، باید توانایی 10 تا 15 درصد پس‌انداز ماهیانه از درآمد خود داشته باشد تا هر چه به 60 سالگی نزدیکتر می‌شود، این درصد را بیشتر کند.

پرتفوی سرمایه‌‌گذاری به عنوان یک هدف، دوران بازنشستگی ندارد.

فردی که چهل سال را رد می‌کند، باید توانسته باشد اهداف مالی خود در زندگی را شناسایی و بر اساس آن‌ها سرمایه‌‌گذاری کرده باشد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، قطعاً می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری، بازنشستگی ندارد و همیشه باید متناسب با اهداف خود، در بازاری مناسب سرمایه‌گذاری کرد. این اهداف می‌‌تواند تحصیلات عالی فرزندان باشد، ازدواج آن­ها، خرید ماشین، تعویض خانه از یک خوابه به دو و سه خوابه و غیره باشد. البته که یک برنامه‌‌ریزی خوب می‌‌تواند رسیدن به این اهداف را ساده‌‌تر کند.

تلاش کرده‌اند وام یا وثیقه خانه را کاملاً پرداخت کنند.

در چهل سالگی باید 15 سال سابقه کار داشت. 15 سال زمان مناسبی برای پرداخت وام و خلاص کردن خود از آن است. وام یا وثیقه خانه، به عنوان مثالی از یک بدهی جاری است. اگر همچنان وام خانه گریبان­گیر بود، باید گام­‌های سریعی برداشت تا بتوان هرچه زودتر آن را کاملاً پرداخت کرد تا فرد دستش برای دیگر کارها باز باشد و بتواند پولش را به دوران بازنشستگی برساند.

افراد به دقت باید برای پول و اهداف زندگی سال‌­های آتی خود برنامه‌‌ریزی کرده‌ باشند.

اهداف با توجه به سنی که افراد دوست دارند بازنشسته شوند، می‌توانند متفاوت باشند. تدارک مکان جدیدی برای زندگی، پرداختن به تفریحات خاص و غیره، اهدافی هستند که دستیابی به آن فوری نخواهد بود و نیاز به برنامه‌ریزی طولانی مدت دارد و به همین خاطر است که تاکید شده است تا این سن، برنامه‌ریزی مناسبی برای رسیدن به اهداف خود باید داشت. منفعت دیگر این برنامه‌ریزی، آنجاست که افراد خیلی از امور مالی فعلی خود را با اهداف آتی‌ همراستا می‌کنند.

فرد بیمه است.

باید توجه داشت که هر چه در این مسئله تعلل کرد باید اضافه‌­بهای بیشتری هم پرداخت. چرا که هزینه‌های سلامت روزبه‌روز در حال افزایش است. زمانی که فرد به چهل سالگی می‌­رسد، خود و وابستگانش باید به خوبی تحت پوشش بیمه باشند تا بتوانند از چالش‌های اتفاقات ناگهانی به خوبی عبور کنند.

فرد یک درآمد جانبی دارد.

این درآمد می‌­تواند به صورت یک کار آزاد در حوزه تخصصی باشد یا یکی از علایق که بتواند درآمدزا باشد. منظور این است که فرد یک راه درآمدی مجزا داشته باشد. این درآمد اضافی می‌­تواند برای پرتفوی سرمایه­‌گذاری معجزه‌آفرین باشد.

فرد اندام مناسب و رژیم غذایی سالمی دارد.

زمانی که فرد به 40 سالگی می­‌رسد باید اندام مناسبی داشته باشد و یک رژیم سالم و فیتنس را دنبال کند. در سنین جوانی افراد بیشتر ورزش می‌کنند و تحرک بالایی دارند اما اگر برنامه و هدف نداشته باشد، هر چه سن بالا می‌رود، تعهدات کاری و شخصی باعث می‌شود که از زمان تمرینات ورزشی خود بزنند. فرد باید مطمئن شود قبل از این­که 40 ساله می‌­شود، رژیم غذایی مناسبی اتخاذ و آن را عمیقاً دنبال می‌‌کند. شاید پرسیده شود، ورزش و سلامتی چه ارتباطی با 10 هدف مالی مهم داشته باشد. قدیمی‌ها پاسخ این سؤال را اینگونه داده‌اند که سلامتی ثروت است و هر چه سالم‌تر باشید هزینه و زمان کمتری صرف درمان بیماری می‌کنید.

افراد عادت‌های سرمایه‌گذاری، درآمد و هزینه خود را به‌روز کرده‌اند.

نه تنها رفتارهای مالی را باید بازنگری کرد بلکه فرد سرمایه‌­گذاری خود را از منظر تخصیص دارایی با توجه به زندگی و اهداف مالی خود مجدداً اصلاح می‌کند. ممکن است نیاز به سرمایه‌­گذاری با توجه به عوامل بیرونی مثل تعییر ناگهانی در سیاست‌­های دولت، تغییر کند. باید دقت داشت که این عوامل بیرونی می­‌توانند به سرعت هرچه رشته شده است را پنبه کنند. بنابراین حتماً به صورت دوره‌­ای سرمایه‌گذاری بازنگری شود.

مدارک سرمایه‌گذاری، بیمه و بورس با همسر به اشتراک گذاشته شود.

همانطور که در ابتدا گفته شد، این اهداف به صورت خیلی کلی آورده شده است و می‌تواند، سرنخی برای رسیدن به اهداف خاص باشد. این طور بیان شده است که در این سنین باید تمام مدارک سرمایه‌­گذاری، لیست حساب‌­ها و ریز حساب­‌ها، بیمه و جزئیات آن، در دسترس فرد و همسرش باشد. هم­چنین باید درباره سرمایه‌­گذاری­‌های احتمالی و مسائل پولی مرتبط با آن، با او صحبت کند. این کار باعث می‌­شود هر دو نفر درباره مسائل مالی هم‌فکر باشند.

و در آخر این‌که قبل از چهل سالگی، یک وصیت‌نامه تنظیم شود.

شاید فکر کردن درباره آن تلخ باشد ولی واقعیت این است که زندگی کاملاً غیرقابل پیش‌بینی است. ما آینده را نمی‌­دانیم. اما باید از انتقال درست دارایی‌های مالی خود اطمینان حاصل کرد.


سخن پایانی


نکته اصلی این است که اگر فرد از قبل برنامه‌­ریزی­‌های خوبی انجام داده باشد، چیزی نمی­‌تواند باعث تعجبش در این دوره شود. از آن­جا که دهه چهل سال­‌های اوج عملکرد زندگی حرفه‌­ای است، توصیه می­‌شود قبل از رسیدن به چهل سال کمی از این موارد را تنظیم کرد.

در مباحث سرمایه‌گذاری، پوشیده نیست که هر ابزار و بازاری مناسب سرمایه‌گذاری نیستند. باید با دقت بازاری را انتخاب کرد که متناسب با درجه ریسک‌پذیری باشد. تیم مدیریت ثروت مانو، طرح‌های سرمایه‌گذاری متنوعی را ارائه می‌کند و افراد می‌توانند بدون نیاز به کسب دانش تخصصی اقتصاد و صرف زمان، همواره به صورت غیرمستقیم، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را متناسب با ریسک خود انتخاب کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.