راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در جلسه چهارشنبه‌های نصر تهران مطرح شد: تغییر ساختار کمیسیون‌ها برای ارتباط بیشتر کسب‌وکارها با نصر تهران

چهارشنبه 30 تیر 1400 از ساعت 20:30 تا 23، جلسه مجازی چهارشنبه‌های نصر تهران با موضوع «شیوه پیشبرد درخواست شرکت‌ها از طریق کمیسیون‌های نصر تهران» برگزار شد. در این جلسه که با حضور برخی از اعضای هیئت‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای تهران و برخی دیگر از اعضای آن برگزار شد، ساختار جدید نظام صنفی رایانه‌ای تهران و چگونگی عضویت در کمیسیون‌های آن و پاسخگویی به شرکت‌ها و افراد حقیقی مطرح شد.


تغییر ساختار نصر تهران


رضا قربانی عضو هیئت مدیره سازمان نصر تهران، در مورد تغییر در ساختار این سازمان گفت: «از ابتدای تشکیل هیئت‌مدیره دوره ششم، کارگروه‌هایی برای پیگیری موضوع تغییرات ساختار نظام صنفی تشکیل شد. یکی از این کارگروه‌ها، كارگروه بررسی عناوین و چیدمان كمیسیون‌های نصر تهران بود.»

قربانی در مورد تغییرات ساختاری جدید بیان کرد: «در آیین‌نامه جدید، اتاق‌های فکر به‌جای کمیسیون‌های موضوعی پیش‌بینی شده‌ و سه رسته برای کمیسیون‌ها ایجاد شده است. این سه رسته عبارت‌اند از رسته توسعه نرم‌افزار، رسته سخت‌افزار و ارتباطات و رسته خدمات فناوری اطلاعات. 22 کمیسیون زیرمجموعه این رسته‌ها، در حال عضوگیری هستند.»

رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران در مورد سازوکار تصمیم‌گیری در آیین‌نامه جدید گفت: «اعضای کمیسیون‌ها مطالبات‌شان را به رئیس کمیسیون و رئیس کمیسیون به کمیته راهبری رسته و نهایتاً به هیئت‌مدیره منتقل می‌کنند.»


کارکرد کمیسیون‌های نصر تهران


آیدین عدالت، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران در مورد کارکرد کمیسیون‌های این سازمان گفت: «در اساسنامه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، پس از تشکیل هیئت‌مدیره استانی، هر هیئت‌مدیره، کمیسیون‌هایی را برای مشورت و حفظ رابطه با بدنه صنف تشکیل می‌دهد. کمیسیون‌ها عموماً تخصصی بوده و در رشته‌های خاصی متمرکز می‌شوند. در دوره‌های قبل، تعداد آنها کمتر بود و به کمیسیون‌هایی مثل نرم‌افزار، سخت‌افزار و شبکه محدود بودند؛ اما الآن کمیسیون‌ها بیشتر شده‌ و کمیسیون‌های خاصی مثل کمیسیون صندوق‌های فروشگاهی، مراکز داده و کارشناسان حرفه‌ای اضافه شده‌اند.»

عدالت در مورد روند اصلاح کمیسیون‌ها در دوره‌های پیشین بیان کرد: «در ابتدای شروع دوره سه‌ساله هر هیئت‌مدیره‌ یکی از وظایف آنها این است که لیست کمیسیون‌ها را بررسی کرده و انطباق آنها با واقعیت‌های صنف را بسنجند و در صورت نیاز، آنها را اصلاح کنند. مثلاً با توجه به ترند روز کمیسیون‌های جدیدی اضافه کنند یا کمیسیون‌هایی که موضوعیت نداشته یا اعضای فعال و علاقه‌مند ندارند غیرفعال و حذف کنند.»

او در مورد تغییرات کمیسیون‌ها در سه دوره اخیر نصر گفت: «در دوره‌های قبل که نظام صنفی کوچک‌تر بوده و کمتر شناخته بود، کارکرد اصلی کمیسیون‌ها بررسی دغدغه‌ها و مشکلات روزمره خودشان بود که در همان جلسات حل‌وفصل می‌شد یا درصورتی‌که نیازمند بررسی حاکمیت، دولت یا نهادهای تنظیم‌کننده بود به هیئت‌مدیره و دبیرخانه سازمان محول می‌شد. در دوره چهارم با توجه به استقبال بیشتر از کمیسیون‌ها، در آیین‌نامه سازوکار انتخابات پیش‌بینی شد. در این دوره که از سال 93 تا 96 ادامه داشت، برای هر کمیسیون 20 عضو اصلی پیش‌بینی شده و مکانیسم تشکیل جلسات، انتخابات و درخواست تشکیل کمیسیون جدید تعیین شد. هیئت‌مدیره دوره پنجم این آیین‌نامه را تا حدودی اصلاح کرد. در دوره ششم نیز، کارگروهی برای اصلاحات جدید تشکیل شد.»


تقویت ارتباط هیئت‌مدیره و کمیسیون‌های نصر تهران


سعید امامی، عضو كارگروه بررسی عناوین و چیدمان كمیسیون‌های نصر تهران تغییر شرایط ریاست کمیسیون‌ها بیان کرد: «در آیین‌نامه‌های جدید، چند رویکرد زیرساختی وجود داشته است؛ یکی از این رویکردهای کلان در آیین‌نامه انتهای دوره چهارم این بود که رؤسای کمیسیون‌ها می‌توانستند برخلاف دوره‌های گذشته، عضو هیئت‌مدیره نباشند. به خاطر این الزام در گذشته، تعداد کمیسیون‌ها محدود می‌شد و افرادی که عضو هیئت‌مدیره بودند، به خاطر کارهای کلان‌ترشان به کار کمیسیون‌ها نمی‌رسیدند و کارها با سرعت مطلوب پیش نمی‌رفت.»

امامی در مورد این تغییر در آیین‌نامه دوره پنجم نصر تهران افزود: «فکر می‌کنم روند کارهای صنفی در دوره پنجم بسیار بیشتر از دوره‌های قبلی بود و امیدوارم که در دوره ششم با آیین‌نامه جدید، مطالبه‌گری اعضا از نظام صنفی را به صورت سازمان‌یافته‌تر، کاربردی‌تر و اثربخش‌تر دنبال کنیم.»

او در مورد مشکلات آیین‌نامه دوره پنجم نصر تهران گفت: «با توجه به اینکه بعضی از رؤسای کمیسیون‌ها، عضو هیئت‌مدیره نبوده و در جلسات آن شرکت نمی‌کردند، ارتباط بین هیئت‌مدیره و بعضی از کمیسیون‌ها ضعیف شده بود؛ کمیسیون‌هایی که رئیس آنها عضو هیئت‌مدیره بودند مطالبات صنفی را بهتر می‌توانستند مطرح کنند و اعضای هیئت‌مدیره از بقیه کمیسیون‌ها کمتر اطلاع داشتند و کمتر می‌توانستند بر آنها نظارت کنند.»

امامی در مورد ایجاد «رسته» برای تقویت رابطه هیئت‌مدیره نصر تهران و کمیسیون‌ها گفت: «در آیین‌نامه جدید، سه رسته بین کمیسیون‌ها و هیئت‌مدیره ایجاد شد. این رسته‌ها بر اساس استاندارهای و طبقه‌بندی‌های بین‌المللی در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفت. این سه رسته عبارت‌اند از رسته توسعه نرم‌افزار، رسته سخت‌افزار و ارتباطات و رسته خدمات فناوری اطلاعات (که رسته آخر عمومی‌تر شده و  برخی از کمیسیون‌های اقتصاد دیجیتال مثل تجارت الکترونیکی را هم شامل شد).»

عضو كارگروه بررسی عناوین و چیدمان كمیسیون‌های نصر تهران در مورد دیگر تغییرات ساختار کمیسیون‌ها بیان کرد: «در دوره قبل کمیسیون‌های موضوعی وجود داشتند که به صورت افقی، دغدغه‌های مشترک بین کمیسیون‌ها در آنها رسیدگی می‌شد. در آیین‌نامه جدید این کمیسیون‌ها تغییر نام داده و به «اتاق‌های فکر» تبدیل شده‌اند. این اتاق‌های فکر مثل گذشته داوطلبی نیستند و کمیسیون‌ها، نماینده خودشان را معرفی کنند.»

امامی در مورد الزام به عضویت اعضای نصر تهران در یک کمیسیون حامی گفت: «کلیه اعضای حقیقی و حقوقی، باید یک کمیسیون را به‌عنوان حامی و دنبال‌کننده مطالبات خودشان معرفی کنند. اعضای نصر تهران به جز شیوه‌های دیگری که می‌توانند، درخواست‌های خود را به اطلاع سازمان برسانند، از طریق این کمیسیون‌ها می‌توانند مسائل‌شان را طرح کنند.»


کمیسیون‌های جدید نصر تهران


محمدرضا قلعه‌نوی، دیگر عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مورد کمیسیون‌های جدید دوره ششم گفت: «در دوره جدید با توجه به بررسی‌های کارگروه، در ساختار کمیسیون‌ها تغییراتی صورت گرفت و چند کمیسیون ادغام شده و تعدادی کمیسیون اضافه شدند. سه کمیسیونی که در این دوره اضافه شدند، عبارت بودند از کمیسیون خدمات مراکز داده و ابری، کمیسیون کارشناسان حرفه‌ای و کمیسیون پرداخت‌یاری. هر سه این کمیسیون‌ها در رسته خدمات فناوری اطلاعات هستند.»

قلعه‌نوی در مورد علت تشکیل این کمیسیون‌ها توضیح داد: «ما در دوره گذشته کمیسیون زیرساخت مراکز داده داشتیم که اقدامات خوبی مانند ممیزی مراکز داده انجام دادند، اما برای خدمات مراکز داده و مراکز ابری، کمیسیونی نداشتیم. با توجه به پاندمی کرونا و تغییر شرایط کاری در حوزه فاوا، موضوع کارشناسان حرفه‌ای و به‌طور خاص آزادکاران و فریلنسرها را نیز مدنظر قرار دادیم و سعی کردیم با تشکیل این کمیسیون، به رشد و توسعه این حوزه کمک کنیم؛ قدم اولی هم که برای اشخاص حقیقی برداشتیم، ارائه بیمه تکمیلی برای آنها بود.»


رفع گسست‌ها درون ساختار نصر تهران


حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران، در مورد انگیزه اصلی تغییرات ساختاری جدید بیان کرد: «مسئله‌ای که هیئت‌مدیره دوره ششم را به این سمت سوق داد که مبتنی بر اقتصاد دیجیتال، باید تحولی در داخل صنف رخ دهد و بهبود مقطعی کمکی نمی‌کند، گسست‌هایی بود که درون سازمان و برای مثال میان بدنه صنف و کمیسیون‌ها شناسایی شد. علت اینکه می‌خواهیم همه اعضا حداقل در یک کمیسیون عضو باشند، این است که تمامی هزاران عضو این صنف، اعضای فعال صنف باشند. برای اینکه بتوانیم مطالبات صنف را دنبال کنیم، باید صنف را گسترش کمی و کیفی بدهیم.»

رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران در مورد گسست‌های ساختار این سازمان گفت: «یکی دیگر از این گسست‌ها، گسست کمیسیون‌ها از هیئت‌مدیره بود. در دوره پنجم تعداد کمیسیون‌ها زیاد شد و برای این کار، دیگر لازم نبود رئیس کمیسیون عضو هیئت‌مدیره باشد؛ اما تدبیر درستی برای گسست کمیسیون‌ها از هیئت‌مدیره اندیشیده نشده بود. در آیین‌نامه جدید این گسست بررسی شده و پیشنهادهایی برای ارتباط نزدیک کمیسیون‌ها و هیئت‌مدیره، مطرح شد تا واقعیت مشکلات اعضا در کمیسیون‌ها بررسی شود.»

اسلامی در مورد تقسیم حوزه کمیسیون‌ها بیان کرد: «مسئله سوم مربوط به افراز کمیسیون‌ها بود. ما 22 کمیسیون تخصصی تشکیل داده‌ایم که بعضی از آنها درهم‌آمیخته بودند یا اصلاً تشکیل نشده بودند. ما در افراز خودمان باید اجتماع کل صنف را پوشش بدهیم و اشتراک بین کمیسیون‌ها را به حداقل برسانیم. قبلاً حوزه فروشگاه‌ها، مشاوران و اشخاص حقیقی تا حدی در نصر مغفول بود و امیدواریم که با تغییراتی که در دوره جدید صورت گرفته، فروشگاه‌ها، مشاوران و اشخاص حقیقی تقویت شوند، تا نه در انتخابات‌های آتی مشکلی پیش بیاید و نه اینکه این آنها احساس کنند که تمرکز نصر بر روی شرکت‌هاست و برنامه جدی برای آنها ندارد.»


فعالیت دبیران رسته‌های نصر تهران


علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر نصر تهران در مورد تغییرات مربوط به دبیران سازمان گفت: «در آیین‌نامه جدید، سازمان به رسته‌ها تقسیم شده و به‌عنوان‌مثال، رئیس هر رسته، مینیاتوری از رئیس سازمان و دبیر رسته، مینیاتوری از دبیر سازمان است. اتفاق خوبی که این دوره انجام شده این است که رابطه دبیران رسته‌ها را به صورت استخدامی درآورده است؛ در گذشته که کار دبیران داوطلبانه بود، به خاطر مشغله نمی‌توانستد درخواست‌های خود را پیگیری کنند، اما حالا به خاطر رابطه استخدامی دبیران با دبیرخانه، خیلی از این مشکلات برطرف خواهند شد.»

کشاورز جمشیدیان در مورد روند انتخاب دبیران رسته‌ها گفت: «به پیشنهاد رئیس رسته و تأیید دبیرخانه یک دبیر استخدام می‌شود که نوع فعالیت او مانند کارکنان پاره‌وقت است و به نظر من با این تغییر، اتفاق بزرگی در سازمان رخ می‌دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.